Schietpistool voor sternumnaald.

Auteur Topic: Schietpistool voor sternumnaald.  (gelezen 6712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marco_S

  • Gast
Gepost op: 27 februari 2007, 00:13:51
Hallo, collega hulpverleners.

Ik zou graag van de MMT-artsen willen weten of zij bij de stabilisatie van ongevalsslachtoffers vaak gebruik maken van zogenaamde 'schietpistolen' voor botnaalden in het sternum (borstbeen).

Ik heb namelijk bij diverse mensen die door een MMT behandeld zijn vreemde ronde verwondingen gezien enkele centimeters onder de bovenrand van het sternum.

Groet,

Marco_S




Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2007, 11:04:13
volgens mij draait er in rotterdam een trial waarbij verschillende soorten botnaalden in een dubbelblind onderzoek worden "getest" dus het kan best mogelijk zijn dat de door jou bedoelde botnaald daarin wordt gebruikt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2007, 17:29:37
Het zijn trouwens geen schietpistolen maar meer een soort accuschroefmachines.
En het sternum is geen voorkeurslocatie. patella, proximale tibia,...
werkt heel mooi en snel. volgens de vertegenwoordigster is het inbrengen minder pijnlijk dan het inbrengen van een infuusnaald, het inlopen van vloeistof is daarentegen extreem pijnlijk.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 april 2007, 18:34:23
Het zijn trouwens geen schietpistolen maar meer een soort accuschroefmachines.

Op de heli gebruiken ze de 'bone gun' en die schiet zeker wel. Op de auto werken wij sinds kort met de 'Bone Drill' en dat ziet er inderdaad uit als een accu-schroefmachine. Overigens wel even aan de directe omstanders uitleggen wat je doet want die schrikken zich het apenzuur ;)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #4 Gepost op: 23 april 2007, 19:11:58
Op de heli gebruiken ze de 'bone gun' en die schiet zeker wel. Op de auto werken wij sinds kort met de 'Bone Drill' en dat ziet er inderdaad uit als een accu-schroefmachine. Overigens wel even aan de directe omstanders uitleggen wat je doet want die schrikken zich het apenzuur ;)
Dat is niet handig dan (schieten). daarmee kun je dus geen diepte bepalen neem ik aan?

bij een volwassene zal het geen probleem zijn als je ergens onder het tibia plateau gaat zitten. dan kun je de volledige lengte van de schroef/naald gebruiken. Als je dit echter bij een kindje doet schiet je dwars door het sternum heen...?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2007, 08:36:46
Dat is niet handig dan (schieten). daarmee kun je dus geen diepte bepalen neem ik aan?

bij een volwassene zal het geen probleem zijn als je ergens onder het tibia plateau gaat zitten. dan kun je de volledige lengte van de schroef/naald gebruiken. Als je dit echter bij een kindje doet schiet je dwars door het sternum heen...?

voor meer uitleg zie http://www.waismed.com/  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2007, 08:48:07
Dat is niet handig dan (schieten). daarmee kun je dus geen diepte bepalen neem ik aan?

bij een volwassene zal het geen probleem zijn als je ergens onder het tibia plateau gaat zitten. dan kun je de volledige lengte van de schroef/naald gebruiken. Als je dit echter bij een kindje doet schiet je dwars door het sternum heen...?

Als het niet handig zou zijn, dan gebruikt het MMT dit apparaatje niet.  :-\


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 24 april 2007, 16:08:24
Het apparaat in kwestie heet de "Big Bone Injection Gun". Hier in Gelderland Midden zijn we kort geleden nog overgestapt op de BBIG. Het werkt perfekt, en je kunt wel degelijk diepte instellen, De maten worden aan de zijkant weergegeven en je kunt het heel eenvouding instellen door te draaien op de gewenste stand.

De IO E-Z drill is iets anders, daar is Haaglanden mee begonnen een poosje terug. Ik weet verder niet zo veel van maar ik geloof dat de ervaringen uit de VS, waar hij vandaan komt, vrij positief zijn:

http://www.emtcity.com/phpBB2/viewtopic.php?p=95070&sid=3b206f9b679edfb14e1429770cb3f08a

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


robbertpel

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #8 Gepost op: 24 april 2007, 17:13:10
Over de EZ-IO heb ik ook positieve berichten gehoord. KP Medical levert deze sinds kort. http://www.kpmedical.nl/kp_care/nederlands/producten/vidacare_ezio.php


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 april 2007, 17:28:20
Over de EZ-IO heb ik ook positieve berichten gehoord. KP Medical levert deze sinds kort. http://www.kpmedical.nl/kp_care/nederlands/producten/vidacare_ezio.php

En dat is inderdaad degene die wij ook op de auto hebben. Vanochtend nog gebruikt door de collega's bij een reanimatie.