Alarmering hulpdiensten door ehbo

Auteur Topic: Alarmering hulpdiensten door ehbo  (gelezen 10320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow

  • Gast
Gepost op: 30 augustus 2003, 18:35:22
Dit bericht is voortgekomen uit de thread over ballonbeademing, maar wordt hier voortgezet...

Christian



In de cursus ILS die door onze afdeling ontwikkeld wordt zal het gebruik van de mayo-tube inbegrepen zijn.

Alsook zal er voor de vrijwilligers met ILS-bevoegdheid een verplichting gelden om minimaal 1-maal per maand te oefenen en er zal continue gecontroleerd worden door een bevoegd persoon (verpleegkundige/arts met relevante ervaring) dat de vaardigheden op niveau zijn/blijven.

Meldingen aan de CPA:
Er bestaan blijkbaar nogal wat verschillen i.v.m. het melden bij een CPA. Volgens mij is dit nog altijd de beste manier:
1. Korte kreet/omschrijving van het probleem: reanimatie; verkeersongeval auto/fietser / steekwonde / botbreuk / ... Dus geen grote uitleg maar gewoon een korte boodschap om de centralist een beter idee te geven waar het hele gesprek over zal gaan en zodat hij al direct de urgentie kan beginnen inschatten.
2. Locatie: Straat + Nr (of kruising van twee straten); plaats. Zodoende kan bij een dringende oproep (reanimatie) de ambu alvast gaan rijden.
3. Persoonlijke informatie: je eigen naam en mobiel nummer: zodoende kan de CPA terugbellen als de verbinding verbroken wordt of er extra informatie nodig is.
4. Details: alle verdere details i.v.m. het slachtoffer(s), de omstandigheden, de verwondingen, verzoek om assistentie brandweer, politie, bergers, ... eigenlijk alles wat tot nut kan zijn.
5. Vraag; de prioriteit A1 of A2; zodoende kan je tenminste inschatten hoelang het duurt voor de ambu ter plekke is. Wel zo leuk voor het slachtoffer en betrokkenen; kun je hem/haar/hen tenminste op een goede manier geruststellen.

Tot nu toe heb ik met deze volgorde te gebruiken altijd een goede communicatie met de centralist kunnen onderhouden.

Ciao,
Peter




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2003, 19:48:22
Deze thread is gestart naar aanleiding van een bericht van Tamara over alarmeringen.

Ik wil zelf niet generaliseren maar de EHBOers die ik zelf op de alarmcentrale aan de lijn krijg zijn eenvoudigweg vreselijke melders. Ze willen een ambulance maar vertellen mij niet waarom en als ik ze uitvraag krijg ik 9 van de 10x een grote mond, stuur #$@#$ een ambulance want ik ben EHBOer en ik heb er verstand van!
Heel fijn dat je je EHBO diploma hebt maar voor mij blijf je een leek en wil ik gewoon weten wat er aan de hand is.
Leer EHBOers ook eens hoe ze een melding moeten doen aan de hand van de ABC methode en natuurlijk het adres  
Polsfrequentie is voor mij op dat moment niet belangrijk.
Ik heb helaas slechte ervaringen met EHBOers en ik besef ook wel dat ze niet allemaal zo zijn, want ik krijg ook wel goeie EHBOers aan de lijn en ik ben ook zeker blij dat ze er zijn, dus ik hoop nu niet dat ik mensen boos heb gemaakt, maar ik volg deze discussie al even en ik wilde even mijn verhaal kwijt!
 

Hier gaan we dus mee verder!

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2003, 20:04:34
In ons verenigingsblad Inform@il heb ik een stukje geplaatst hoe je moet alarmeren en wat je allemaal moet doorgeven.
Met behulp van Peter. samengesteld:


Wat je moet weten als je 112 belt…

Het is voor de centralist van de alarmcentrale heel erg belangrijk om bij een melding een aantal dingen te weten. Het is heel erg vanzelfsprekend, maar het wil toch nog wel eens een keer verkeerd gaan. Vandaar alles op een rijtje:

- Adresgegevens   
            - plaats
            - straat
            - huisnummer
            - ter hoogte waarvan

Een routebeschrijving is (in de meeste gevallen) niet nodig i.v.m. tijdverlies.

- Het bewustzijnsniveau van het slachtoffer. Indien  
  buiten kennis: hoe is de pols en ademhaling?

- Wat er precies is gebeurd.

- Hoeveel slachtoffers er zijn.

- De leeftijd van het slachtoffer.

- Welk letsel heeft het slachtoffer?

- Zit het slachtoffer bekneld? Of andere belangrijke
  zaken, als gevaarlijke stoffen, waterongevallen, brand,
  lekkende brandstof etc.

- Hoe hard is er gereden?

- Het mobiele nummer van de melder is ook erg
  belangrijk!!! Als achteraf blijkt dat de locatie        
  niet duidelijk genoeg is, kan er altijd worden
  teruggebeld.


Gun jezelf dus even de tijd om te kijken waar je precies bent, plaats, straat en ter hoogte waarvan en regel de opvang.

In Zeeland kan  de AC / CPA (alarmcentrale / Centrale Post Ambulancevervoer) overigens ook rechtstreeks gebeld worden, op nummer 0118 414444. Dit nummer heeft de tweede prioriteit in de aanname, 112 heeft de eerste prioriteit.

Eigenlijk heel simpel, maar wel duidelijk voor de mensen die het nog niet (allemaal) wisten.

Christian


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2003, 23:54:47
Hallo,

Bijeen melding is het van belang om dit inderdaad volgens de ABC-methode te doen. Dit is een eenduidige manier van communiceren binnen de reguliere gezondheidszorg. Maar het lijkt mij onnodig om de volgende zaken door te geven omdat ze eenvoudigweg NIET relevant zijn voor de centralist maar voor de ambu.vpk die ter plaatse komt en dus TER PLAATSE deze info wel hoort. Dit scheelt weer tijd in de alarmering en aanrijdtijd.
- leeftijd slachtoffer
- snelheid ongeval
- mobiele nummer (dit kan men zien in het scherm)

Daarnaast is het zo dat een EHBO-er GEEN letselbeoordeling mag doen. Dit is voorbehouden aan artsen (of speciaal opgeleide verpleegkundigen zoals ambulanceverpleegkundigen).

Verder ben ik het met Christian eens dat er (helaas) een groep EHBO-ers is die denkt alles te weten. Dit gaat ten koste van een goede zorgverlening. Iedereen kent wel het spreekwoord "schoenmaker...houd je bij je leest". In dit geval heel toepasselijk. Geef dus alleen die informatie door wat er van je gevraagd wordt. Niets meer en niets minder. Dit werkt van beide kanten het efficienste.

Pedro


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 21 november 2003, 18:46:46
Hoe je het ook draait of keert, hoe beter de EHBO'er de situatie kan inschatten, hoe beter de hulpverlening kan worden opgestart.

Wel is het zo, datyhij die dingen moet inschatten die bepalend zijn voor het verder handelen en dus niet om te kunnen aangeven welke behandeling de arts in hjet ziekenhuis moet opstarten.

Zoals gebruikelijk ligt ook hier weer de waarheid in het midden


kader5701

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2003, 21:41:29
Wat ik me opeens afvraag is of de centralisten werken met standaard vragenlijsten of met "ongeveer" dezelfde vragen in het eerste geval zou het misschien wel handig zijn om die vragen te gebruiken bij het oefenen met EHBOers zodat ze er op de duur aan gewend raken hoe ze uitgevraagd zullen worden. Dames en heren centralisten leg het me eens uit.


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2003, 21:51:44
Wat ik me opeens afvraag is of de centralisten werken met standaard vragenlijsten of met "ongeveer" dezelfde vragen in het eerste geval zou het misschien wel handig zijn om die vragen te gebruiken bij het oefenen met EHBOers zodat ze er op de duur aan gewend raken hoe ze uitgevraagd zullen worden. Dames en heren centralisten leg het me eens uit.

Is misschien een geschikte vraag om in de daarvoor bestemde groep te vragen, die van centralisten enzo.... ;)


Jet

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2003, 16:32:48
Na dit allemaal te hebben gelezen lijkt het me nuttig/zinvol om hier in de herhalingslessen eens uitgebreid aandacht aan te besteden.

Misschien een goed idee om hier samen eens een opzet voor te maken.
Zeker ook belangrijk om dit eens in de kadergroepen te bespreken


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2003, 04:45:32
Hallo,

Bij een melding is het van belang om dit inderdaad volgens de ABC-methode te doen. Dit is een eenduidige manier van communiceren binnen de reguliere gezondheidszorg.
Pedro
Pedro, wat is een melding volgens de ABC methode? Als werker binnen de reguliere gezondheidszorg heb ik nog nooit van deze "eenduidige manier van communiceren" gehoord!


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2003, 04:47:29
Daarnaast is het zo dat een EHBO-er GEEN letselbeoordeling mag doen. Dit is voorbehouden aan artsen (of speciaal opgeleide verpleegkundigen zoals ambulanceverpleegkundigen).
Pedro
De EHBO-er die niet aan letselbeoordeling doet is een slechte EHBO-er! Hoe kan hij/zij anders prioriteiten stellen in de hulpverlening  ???