Epileptische aanval en avatars

Auteur Topic: Epileptische aanval en avatars  (gelezen 7302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Gepost op: 29 maart 2007, 21:27:04
Ik heb misschien nogal een rare vraag maar ik ben benieuwd naar de reactie van deskundigen.

Op een bepaald forum heb ik deze avatar:



Nu kreeg ik een pb van een lid van dat forum (dus geen mod)

Hoi Elmo,
even over je avatar. Ben jij je ervan bewust dat bewegende avatars vaak epileptische aanvallenn kunnen uitlokken bij mensen die daar gevoelig aan zijn!
Ik heb me al lang ingehouden omdat jouw avatar voor mij op het randje is.... maar sind kort is er iemand teruggekeerd op het forum waarvan ik weet dat zij heel gevoelig is. Nu heeft zij hoogstwaarschijlijk alle avatars uitgeschakeld hoor, maar ik vraag het toch... zou het voor jou heel bezwaarlijk zijn eens naar een andere, rustiger avatar uit te kijken?
 
groetjes


Ik heb teruggestuurd dat ik me daar niet verantwoordelijk voor voel en dat ik zal uitkijken naar een andere leuke avatar met elmo er op. Tot die tijd houd ik deze. Immers, de persoon in kwestie kan mij ook zelf een pb sturen (dan zou ik hem sneller weghalen) en ze kan de avatars uitschakelen.

Dus, mijn vraag, is dit mijn verantwoordelijkheid om hier rekening mee te houden of is dat de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie?

Mods: Ik wist niet in welk subforum ik deze topic moest plaatsen, dus hem heb hier maar neergezet.


*leegheid*


Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2007, 21:55:57
Soort van 1 april geintje wat met je uitgehaald wordt misschien?


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2007, 22:05:04
Absoluut niet. Die persoon meende het. Ik kan het me niet voorstellen, er zijn namelijk echt mensen die hier een epileptische aanval van kunnen krijgen denk ik.

Maar, is dat mijn verantwoordelijkheid?
*leegheid*


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2007, 22:07:31
In mijn ogen niet. Ze kunnen er ook voor kiezen om niet naar je avatar te turen of staren. Jij kunt nooit de verantwoordelijkheid van een medische toestand, of gevolg daarvan, van iemand anders in de schoenen geschoven krijgen.
Die vergelijking zou hetzelfde zijn als dat elke ambulance met flitsbalken die niet meer mogen gebruiken, die kunnen namelijk ook epileptische aanvallen veroorzaken door de strobes.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2007, 22:15:52
Lijkt mij ook zeer overtrokken. Maar wellicht dat Google enige uitkomst biedt en ik zou mij ook helemaal geen zorgen maken. Maar diegene leest dit vast mee en het is wellicht leuk leerzaam om dit onderwerp dan gelijk maar open te gooien... :)


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2007, 23:03:07
Ik weet niet eens over wie dit gaat, ik post nauwelijks op dat forum. Ik lees er wel veel mee. Dus de personen weten niet dat ik dit topic gestart hebt, weer gerust ;)
*leegheid*


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2007, 00:08:33
Weet je dat een computermonitor tussen de 50 en 70 keer per seconde knippert?
Weet je dat een huis-tuin en keukenlamp 100 keer per seconde knippert?
Weet je dat een TL-balk 50 keer per seconde knippert?
Weet je dat een videofilm 35 keer per seconde knippert?
Weet je dat een bioscoopfilm 25 keer per seconde knippert?
Weet je dat een flitslampje van een fototoestelletje ±5 keer per seconde knippert? (rode ogen stand)
Weet je dat een waarschuwingslicht langs de weg 1 keer per seconde knippert? ;)
Niet te spreken over flash-animaties op websites...

Alles om je heen op de wereld knippert... Als ze daar wél tegen kan, dan maak je mij niet wijs dat iemand van een vrolijk plaatje van 1*1 centimeter een epileptische aanval krijgt. Volkomen stierenstront, als je het mij vraagt...


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2007, 00:10:37
TOP antwoord!

dit zou ik copy-paste doen en terugsturen aan degeen die jou dat liet weten Mystique!


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2007, 02:12:36
Het is bekend dat personen met epilepsie kunnen reageren op “flikkeringen”.
Sommige mensen krijgen een insult als zij naar de TV kijken, gebaseerd op het flikkeren van de beeldbuis. En soortgelijk principe zien we ook als er over een weg met bomen wordt gereden waar de zon door schijnt. Het kan zelfs voorkomen dat iemand een insult krijgt als er tegelijkertijd een aantal fotografen met flits staat te fotograferen (foto- of flits epilepsie).
Als deze principes bestaan uit redelijk snel tot zeer snel elkaar opvolgende flikkeringen, die een insult uitlokken. De grootste gevoeligheid ligt rondom de 20 flitsen per seconde.

“Lichtstimulatie” wordt ook wel toegepast bij bepaalde onderzoeken naar epilepsie (EEG, SPECT scan).
Overigens is licht een van de vele uitlikkende factoren: ook b.v. spanning, alcohol, slaaptekort en kleuren kunnen epilepsie uitlokken.
In Japan was er na een uitzending van de Pokemon film in 1997 een epidemie van epilepsie. Na onderzoek bleek dit te zijn veroorzaakt door de dieprode kleur die in de film gebruikt werd, in combinatie met  blauwe en snelle flitsen. (chromatische sensitieve epilepsie).

Ik zie in Elmo een relatief rustig heen en weer wandelend figuurtje, in de avatar van Chevy-Van zie ik echter flitsers. Aals er een avatar een insult uit zou lokken, dan zal het die van Chevy-Van zijn.
Kortom, de avatar van Elmo voldoet niet aan de "eisen"om een insult uit te lokken.Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar wel heeeeeeeeeeeel erg onwaarschijnlijk.
Ik zou mij er geen zorgen over maken, blijf je avatar gebruiken.
VSAZ ambulancezorg


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2007, 11:50:58
Als je van dit soort avatars al een e-aanval doet kan je beter je computer en televisie buiten gooien. een discoheek is zeker uit den boze (dit is voor sommige mensen echt zo).
Een wandeling in de natuur is aan te raden, maar niet bij onweer want de bliksemschichten zullen je dan zeker ook een e-aanval bezorgen  ;)
Het is idd bewezen dat mensen een e-aanval kunnen doen op hevige lichtflitsen maar toch niet op zoiets onschuldig.
Ik vind het trouwens best een leuke avatar

greetz