Brandweer en medische hulpverlening

Auteur Topic: Brandweer en medische hulpverlening  (gelezen 17397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2007, 21:45:03
In de USA kan het blijkbaar wel... :) (medische diensten)

Ik wilde de discussie even beperken tot medische urgentie oproepen...  ;)

Inderdaad kan het in Amerika wel alleen ligt de basisopleiding daar ook iets anders als in Nederland......niet elke brandwacht is daar paramedic. Het kennis niveau van de paramedics ligt ook duizend keer zo hoog als de levensreddende handelingen zoals wij die kennen ;)


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 april 2007, 22:07:31
Leid een verpleegkundige ook op tot brandwacht en je bent klaar.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 1 april 2007, 22:09:52
Leid een verpleegkundige ook op tot brandwacht en je bent klaar.  ;)

De aanrijdtijden worden dan wat te lang...... ;) ;D ;D ;D


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #13 Gepost op: 2 april 2007, 17:40:10
mischien is dat voor de beroepsbrandweer inderdaad een optie

maar voor de vrijwilligers lijkt me dat geen optie  

waar ga je de grens trekken bewusteloosheid?    

wij zijn ook bezif met een aed apparaat en het onderzoeken van de mogelijkheden daarmee  maar het komt er op neer dat wij  van 50 a 60 uitrukken dan naar 100 a 120  uitrukken per jaar gaan.   bovendien  willen wij vrijwilligers dat psygisch wel op ons bordje hebben.     gaan sommige mensen niet uitrukken    dan zijn het steeds dezelfde die het leed meemaken  
en hoe gaat dat overdag dan       vele korpsen krijgen nu al amper een wagen vol  moeten al die mensen dan elke keer van hun werk af om medische hulp te gaan verlenen

het is toch van de zotte  dat je hier 20 minuten moet wachten op een spoedambulance    moeten de leden van de vrijwillige dorpsbrandweer ook de klusjes van de ggd op gaan knappen       als zij er te lang over doen dan moet er een post bij  of een auto      


tot zover dit zwart-witte   betoog
 :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 2 april 2007, 18:17:07
Een AED hoeft niet door 6 personen bedient te worden...  :) Even een voorzetje: Als je in je gemeente een aantal preventisten heb of vrijwilligers die bij de gemeente werken heb je snel genoeg 'handjes'  ;) Geef die mensen een dienstauto en ze zijn er zo!  :)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #15 Gepost op: 2 april 2007, 18:27:13
tja we hebben een commendant voor 24  uur in de week  voorderest is het maar een klein kluppie dat op het dorp werkt   en een paar in ploegendienst  maar om die nu elke keer op te roepen   t blijft vrijwilligers werk  


maar iik zou wel voorstander zijn voor een proef bij beroepsploegen   die zitten er toch al   kunnen die het wiel uitvinden  dan kunnen de vrijwillgers altijd nog achteraansluiten


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 2 april 2007, 19:05:43
tja we hebben een commendant voor 24  uur in de week  voorderest is het maar een klein kluppie dat op het dorp werkt   en een paar in ploegendienst  maar om die nu elke keer op te roepen   t blijft vrijwilligers werk  


maar iik zou wel voorstander zijn voor een proef bij beroepsploegen   die zitten er toch al   kunnen die het wiel uitvinden  dan kunnen de vrijwillgers altijd nog achteraansluiten

Probleem is alleen dat in de kleine dorpjes veel meer effect valt te behalen ivm de langere aanrijtijden van ambulances. In de stad is een ambulance in veel gevallen net zo snel als de brandweer, in de dorpjes hebben we het ineens over aanrijtijden van een kwartier, dan maakt een AED veel verschil...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #17 Gepost op: 2 april 2007, 20:37:31
Een AED hoeft niet door 6 personen bedient te worden...  :) Even een voorzetje: Als je in je gemeente een aantal preventisten heb of vrijwilligers die bij de gemeente werken heb je snel genoeg 'handjes'  ;) Geef die mensen een dienstauto en ze zijn er zo!  :)

Dan heb je dus kans dat je de TS helemaal niet meer bezet kijgt
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #18 Gepost op: 2 april 2007, 20:49:01

Of mijn verwachtingspatroon te hoog ligt weet ik niet, je zou ook kunnen afvragen of het gemiddelde niveau niet te laag ligt? Hoe gaan jullie trouwens om bij een ongeval waarbij je voor de GGD aankomt en er sprake is van een levensbedreigende situatie?

Nee ik denk niet dat het gemiddelde niveau te laag is. Sterker nog: als ik kijk naar de leidraad oefenen en alles wat daarbij komt kijken heeft de gemiddelde vrwijwilliger zijn handen vol.
Daarnaast is de vraag maar of het gemiddelde beroepskorps de vraag wel aan zou kunnen. Persoonlijk denk ik van niet.


Indien de brandweer eerder als de GGD aankomt bij een ongeval worden gewoon de levenreddende handelingen toegepast zoals geleerd in de opleiding. Niks meer en niks minder.Natuurlijk zijn er colega's die net iets meer kunnen omdat ze op de EH van het ziekenhuis werken etc. Dat is mooi meegenomen natuurlijk. Van die qualiteiten moet je gebruik maken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2007, 20:52:11
Leid een verpleegkundige ook op tot brandwacht en je bent klaar.  ;)

Als ze dan volcontinu diensten draaien  is het vrijwilligersprobleem ook in een keer opgelost.  :P
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.