Brandweer en medische hulpverlening

Auteur Topic: Brandweer en medische hulpverlening  (gelezen 17393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 2 april 2007, 20:55:55
mischien is dat voor de beroepsbrandweer inderdaad een optie

maar voor de vrijwilligers lijkt me dat geen optie  

waar ga je de grens trekken bewusteloosheid?    

wij zijn ook bezif met een aed apparaat en het onderzoeken van de mogelijkheden daarmee  maar het komt er op neer dat wij  van 50 a 60 uitrukken dan naar 100 a 120  uitrukken per jaar gaan.   bovendien  willen wij vrijwilligers dat psygisch wel op ons bordje hebben.     gaan sommige mensen niet uitrukken    dan zijn het steeds dezelfde die het leed meemaken  
en hoe gaat dat overdag dan       vele korpsen krijgen nu al amper een wagen vol  moeten al die mensen dan elke keer van hun werk af om medische hulp te gaan verlenen

het is toch van de zotte  dat je hier 20 minuten moet wachten op een spoedambulance    moeten de leden van de vrijwillige dorpsbrandweer ook de klusjes van de ggd op gaan knappen       als zij er te lang over doen dan moet er een post bij  of een auto      
tot zover dit zwart-witte   betoog

 :P

Zwart wit of niet. De verandwoordelijke personen moeen hun verandwoording nemen en deze niet gaan afschuiven naar de brandweer. Zoals ik al eerder zij, een ieder zijn eigen vak. Zoniet alles opdoeken en
een universele hulpdienst beginnen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 2 april 2007, 21:07:46
Zwart wit of niet. De verandwoordelijke personen moeen hun verandwoording nemen en deze niet gaan afschuiven naar de brandweer. Zoals ik al eerder zij, een ieder zijn eigen vak. Zoniet alles opdoeken en een universele hulpdienst beginnen.

Kijk nu gaan we praten...

De traditionele scheiding tussen ambulancediensten en brandweer korpsen, zouden we wat aan moeten doen..

Een integratie van medische spoedzorg en gecombineerd met geavanceeerde reddingstechnieken lijkt me een ideaal situatie, ik zie geen bezwaren.. Dit gecombineerd met een snelle goede multi-disciplinaire opgeleide first response unit..

Echter de politiek en de branche en geldschietes werken niet zo mee aan de ideaal situatie..  En is volgens mij nog wel ff wennen als men multi-disciplinaire procesmatig naar incidenten zouden kijken, en de organisatie en financiering hier op afstemmen..
Er zal nog veel water door de ijssel stromen voor dat we zover zijn..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 3 april 2007, 00:01:38
Zwart wit of niet. De verandwoordelijke personen moeen hun verandwoording nemen en deze niet gaan afschuiven naar de brandweer. Zoals ik al eerder zij, een ieder zijn eigen vak. Zoniet alles opdoeken en
een universele hulpdienst beginnen.


 ::) ::) ;)

http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=104875

Veiligheidsregio’s
Een ander deel van het werkbezoek stond in het tegen van de Veiligheidsregio’s. In een veiligheidsregio werken brandweer, geneeskundige diensten en politie samen aan de hulpverlening aan de burger. Ook het optreden van gemeentelijke- en andere diensten in samenwerking met de hulpverleningsdiensten ingeval van een ramp of een crisis, wordt geregeld. In Rotterdam Rijnmond wordt daar voortvarend aan gewerkt. De minister was vooral geïnteresseerd in twee onderwerpen: ontkokering en regionalisatie van de brandweer. Volgens haar is het voor een goed functioneren nodig dat er bij crisis en rampen ook écht wordt samengewerkt tussen de verschillende disciplines. En om te zorgen dat de brandweer tegen grote problemen is opgewassen, is regionalisatie van de brandweer eigenlijk onontbeerlijk. De algemeen directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, Don Berghuijs, beaamde dat in zijn presentatie. Eind van dit jaar verwacht hij dit proces helemaal te hebben afgerond.


Dussssssssssssss wie weet... ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #23 Gepost op: 3 april 2007, 08:46:49
::) ::) ;)

http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=104875

Veiligheidsregio’s
Een ander deel van het werkbezoek stond in het tegen van de Veiligheidsregio’s. In een veiligheidsregio werken brandweer, geneeskundige diensten en politie samen aan de hulpverlening aan de burger. Ook het optreden van gemeentelijke- en andere diensten in samenwerking met de hulpverleningsdiensten ingeval van een ramp of een crisis, wordt geregeld. In Rotterdam Rijnmond wordt daar voortvarend aan gewerkt. De minister was vooral geïnteresseerd in twee onderwerpen: ontkokering en regionalisatie van de brandweer. Volgens haar is het voor een goed functioneren nodig dat er bij crisis en rampen ook écht wordt samengewerkt tussen de verschillende disciplines. En om te zorgen dat de brandweer tegen grote problemen is opgewassen, is regionalisatie van de brandweer eigenlijk onontbeerlijk. De algemeen directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, Don Berghuijs, beaamde dat in zijn presentatie. Eind van dit jaar verwacht hij dit proces helemaal te hebben afgerond.


Dussssssssssssss wie weet... ;)

Maar of de burger er daadwerkelijk wat van merkt?


Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat meer  reacties uit de rode kolom.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #24 Gepost op: 3 april 2007, 15:50:53
Zwart wit of niet. De verandwoordelijke personen moeten hun verantwoording nemen en deze niet gaan afschuiven naar de brandweer. Zoals ik al eerder zij, een ieder zijn eigen vak. Zoniet alles opdoeken en
een universele hulpdienst beginnen.

hier ga ik in mee, maar dat zal financieel wel niet in het politieke praatje passen  :(
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Karim

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2007, 18:29:07
Zwart wit of niet. De verandwoordelijke personen moeen hun verandwoording nemen en deze niet gaan afschuiven naar de brandweer. Zoals ik al eerder zij, een ieder zijn eigen vak.

Jos heeft wel 'n punt daar.

Als 't de GGD niet lukt om binnen de maximale limiet aanwezig te zijn moet er misschien gekeken worden naar andere/nieuwe optie's, in plaats van die taak af te schuiven op de overige betaande hulpverleningsdiensten (politie en brandweer).

Wij hebben hier op de ambulance 'n max. aanrijtijd van 8 minuten, maar ook hier in de landelijke gebieden kan dat soms niet gehaald worden.
Echter ipv de brandweer dan maar met die taak op te schepen is hier gekozen voor de zogenaamde CRF's, Community First Responder's.

Ik zal even 'n stukje over CRF's van m'n weblog quoten :

Wat ook erg interessant is is dat veel ambulancediensten een CFR dienst hebben opgestart in hun omgeving, waarbij CFR staat voor Community First Responder.
Een "First Responder" voor in de buurt/woonwijk dus. De ambulancedienst leidt mensen die daar interesse in hebben op tot Community First Responder en voorziet hun dan van het nodige materiaal en een jasje voor herkenbaarheid.
Een Community First Responder kan worden ingezet voor de echte hele dringende meldingen, bijv. iemand met 'n hartstilstand of 'n kind dat niet meer ademd.

Een ambulance of RVV kan er meestal wel in 8 minuten zijn, maar helaas niet altijd, en ook bij een hartstilstand is 8 minuten al te lang. De eis voor een Community First Responder is dan ook dat hij/zij binnen 6 minuten op het adres van de melding kan zijn, zij lopend of per fiets/auto (waarbij overigens wel gewoon de verkeersregels in acht genomene moeten worden).
En de CFR moet de mogelijkheid/toestemming van z'n werk hebben om tijdens werktijd (of vanuit huis) uit te rukken als de meldkamer daarom vraagt.

Stel iemand die bij jou 2 straten verderop woont krijgt 'n hartaanval, er wordt dan sowieso uiteraard een ambulance heen gestuurd, maar tegelijkertijd kan de meldkamer jou als CFR ook vragen je naar dat adres te begeven (rennen dus  ) om alvast met de BLS (Basic Life Support) te beginnen.
Iemand die 'n hartaanval doormaakt heeft 'n veel grotere kans als die CFR die in 2 minuten terplaatse is al start met de reanimatie als dan dat hij op de ambulance/rvv moet wachten.

Maar wat 't leuke is is dat een CFR functie dus niet alleen voor ambulance personeel is, maar voor iedereen met een ehbo diploma. Dus ook als je 'n gewone kantoorbaan van 9 tot 5 heb maar toch iets voor je buurt wilt betekenen kan je je opgeven voor de CFR opleiding bij je lokale ambulancedienst.



Vrouw belt 999 voor d'r man, dispatch stuurd 'n ambulance en alarmeerd ook direct een CFR die de 1e zorg toedient totdat de ambulance het overneemt.





Zoals te zien valt op bovenstaande foto worden CFR's best goed uitgerust, en ze worden uiteraard ook gedegen getrained en getest (door de ambulancedienst) op hun kennis.

Ik vind 't bovenstaande een erg goed idee, en zou dat ook voor Nederland helemaal geen slecht idee vinden.
Het zelf al meegemaakt dat 't prima werkt, o.a. bij een reanimatie, waarbij de CRF al in 2 minuten (op de fiets) terplaatse was, en wij bijna tegelijk met een RRU (motor) pas 6 minuten later (dus in 8 minuten) terplaatse waren.
En bij 'n hartstilstand zijn dat 6 lange minuten....



Zo kan de brandweer beschikbaar blijven voor hun taak, en krijgt de patient toch de gewenste zorg indien de GGD niet tijdig aanwezig kan zijn.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2007, 21:33:42
(...)

Dit vind ik een hele goede oplossing! Er zitten natuurlijk minpunten aan, dat heb je altijd. De burger wordt graag betrokken bij veiligheid en hulpverlenening, op deze manier wordt dat goed benut. Win win situatie als je het mij vraagt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #27 Gepost op: 4 april 2007, 12:58:48
Jos heeft wel 'n punt daar.

Als 't de GGD niet lukt om binnen de maximale limiet aanwezig te zijn moet er misschien gekeken worden naar andere/nieuwe optie's, in plaats van die taak af te schuiven op de overige betaande hulpverleningsdiensten (politie en brandweer).

Wij hebben hier op de ambulance 'n max. aanrijtijd van 8 minuten, maar ook hier in de landelijke gebieden kan dat soms niet gehaald worden.
Echter ipv de brandweer dan maar met die taak op te schepen is hier gekozen voor de zogenaamde CRF's, Community First Responder's.

Ik zal even 'n stukje over CRF's van m'n weblog quoten :

Wat ook erg interessant is is dat veel ambulancediensten een CFR dienst hebben opgestart in hun omgeving, waarbij CFR staat voor Community First Responder.
Een "First Responder" voor in de buurt/woonwijk dus. De ambulancedienst leidt mensen die daar interesse in hebben op tot Community First Responder en voorziet hun dan van het nodige materiaal en een jasje voor herkenbaarheid.
Een Community First Responder kan worden ingezet voor de echte hele dringende meldingen, bijv. iemand met 'n hartstilstand of 'n kind dat niet meer ademd.

Een ambulance of RVV kan er meestal wel in 8 minuten zijn, maar helaas niet altijd, en ook bij een hartstilstand is 8 minuten al te lang. De eis voor een Community First Responder is dan ook dat hij/zij binnen 6 minuten op het adres van de melding kan zijn, zij lopend of per fiets/auto (waarbij overigens wel gewoon de verkeersregels in acht genomene moeten worden).
En de CFR moet de mogelijkheid/toestemming van z'n werk hebben om tijdens werktijd (of vanuit huis) uit te rukken als de meldkamer daarom vraagt.

Stel iemand die bij jou 2 straten verderop woont krijgt 'n hartaanval, er wordt dan sowieso uiteraard een ambulance heen gestuurd, maar tegelijkertijd kan de meldkamer jou als CFR ook vragen je naar dat adres te begeven (rennen dus  ) om alvast met de BLS (Basic Life Support) te beginnen.
Iemand die 'n hartaanval doormaakt heeft 'n veel grotere kans als die CFR die in 2 minuten terplaatse is al start met de reanimatie als dan dat hij op de ambulance/rvv moet wachten.

Maar wat 't leuke is is dat een CFR functie dus niet alleen voor ambulance personeel is, maar voor iedereen met een ehbo diploma. Dus ook als je 'n gewone kantoorbaan van 9 tot 5 heb maar toch iets voor je buurt wilt betekenen kan je je opgeven voor de CFR opleiding bij je lokale ambulancedienst.



Ik vind 't bovenstaande een erg goed idee, en zou dat ook voor Nederland helemaal geen slecht idee vinden.
Het zelf al meegemaakt dat 't prima werkt, o.a. bij een reanimatie, waarbij de CRF al in 2 minuten (op de fiets) terplaatse was, en wij bijna tegelijk met een RRU (motor) pas 6 minuten later (dus in 8 minuten) terplaatse waren.
En bij 'n hartstilstand zijn dat 6 lange minuten....[/i]


Zo kan de brandweer beschikbaar blijven voor hun taak, en krijgt de patient toch de gewenste zorg indien de GGD niet tijdig aanwezig kan zijn.

Zo kan het ook ja. Ook iets om over na te denken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #28 Gepost op: 4 april 2007, 13:59:13
Maar waarom een compleet nieuwe organisatie inrichten terwijl er in iedere stad/dorp al een organisatie is die bedoeld is om binnen korte tijd ter plaatse te zijn, BLS-getraind is en beschikt over de middelen voor alarmering. Wel moet er goed gekeken worden naar de noodzaak een complete TAS te alarmeren (die is er niet) en de mogelijkheid met consignatie te werken en dan rechtstreeks vanaf woon/werkadres naar melding te kunnen gaan.

Dus inhoudelijk zoals het beschreven is in Karim's posting, echter ondergebracht bij de vrijwillige brandweer omdat die de faciliteiten reeds in huis hebben.


Karim

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2007, 14:12:56

Dus inhoudelijk zoals het beschreven is in Karim's posting, echter ondergebracht bij de vrijwillige brandweer omdat die de faciliteiten reeds in huis hebben.

Maar de vraag is niet alleen, kan de brandweer die inzetten verzorgen, maar wil zij dat ook wel ?

Een CRF hier wordt naar van alles gestuurd, van de hartaanval tot de gevallen fietser met gebroken arm, en van de geirriteerde diabeet tot de oma die uit bel is gevallen en nu niet meer op kan staan.

De CRF's weten dat, en kiezen dat voor, maar d'r zullen best wat brandweermensen zijn die daar helemaal geen zin in hebben, en of de werkgevers van de vrijwillige lieden er zo blij mee zijn dat ze ipv 2 keer per week opeens 6 keer per weer worden opgepiept is ook maar de vraag.