Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 162200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #380 Gepost op: 3 december 2015, 16:15:33
Politieperskaarten onderweg

In de maand december ontvangen politieperskaarthouders de Politieperskaart 2016/2017 met bijbehorende rellenkaart. De rellenkaart is voorzien van een toelichting op de Politieperskaart 2016/2017.

Hierop staat ondermeer dat de houder van een geldige politieperskaart toegang heeft tot door de politie afgezette gebieden of terreinen indien de opsporingsbelangen, de hulpverlening of de veiligheid niet worden geschaad, een en ander ter beoordeling van de politie. Ook mag de houder binnen de afzetting onbelemmerd werken indien hij of zij zich meldt bij de politie ter plaatse.

De Politieperskaart wordt verstrekt door de NVJ, tevens uitgever van de Nationale Perskaart, IFJ Internationale perskaart en Studentenperskaart. Zie ook de pagina www.nvj.nl/perskaarten



BRON: https://www.nvj.nl/nieuws/politieperskaarten-onderweg



Inmiddels kwam vanmiddag via de post de politieperskaart binnen, de kleur is voor 2016/2017 paars.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #381 Gepost op: 3 december 2015, 17:00:14
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1389396 date=1449155733
Politieperskaarten onderweg

In de maand december ontvangen politieperskaarthouders de Politieperskaart 2016/2017 met bijbehorende rellenkaart. De rellenkaart is voorzien van een toelichting op de Politieperskaart 2016/2017.

Hierop staat ondermeer dat de houder van een geldige politieperskaart toegang heeft tot door de politie afgezette gebieden of terreinen indien de opsporingsbelangen, de hulpverlening of de veiligheid niet worden geschaad, een en ander ter beoordeling van de politie. Ook mag de houder binnen de afzetting onbelemmerd werken indien hij of zij zich meldt bij de politie ter plaatse.

De Politieperskaart wordt verstrekt door de NVJ, tevens uitgever van de Nationale Perskaart, IFJ Internationale perskaart en Studentenperskaart. Zie ook de pagina www.nvj.nl/perskaarten



BRON: https://www.nvj.nl/nieuws/politieperskaarten-onderweg



Inmiddels kwam vanmiddag via de post de politieperskaart binnen, de kleur is voor 2016/2017 paars.

Ah, de AH bonuskaart is weer vernieuwd.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #382 Gepost op: 5 december 2015, 23:32:28
Ik heb hem ook binnen. Het calamiteitenhesje is ook positief vernieuwd! In plaats van dat blauwe onding, is het nu een RWS goedgekeurd zichtbaarheidsvestje. Nu dus eindelijk bruikbaar op de snelweg.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #383 Gepost op: 5 december 2015, 23:47:14
Nog steeds blauw of ook eindelijk in het geel? En welke opdruk?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #384 Gepost op: 5 december 2015, 23:57:45
Citaat van: DiNozzo link=msg=1390003 date=1449355634
Nog steeds blauw of ook eindelijk in het geel? En welke opdruk?
Het hesje is in gele opdruk. De tekst: politieperskaart, is in het zwart.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #385 Gepost op: 6 december 2015, 06:43:00
Alleen de logica van het plaatsen van de tekst "2016/2017" (want dan is deze lichting PPK's geldig) snap ik niet... laat dat lekker weg, overbodige meuk.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #386 Gepost op: 6 december 2015, 09:26:03
Citaat van: Schuimpie link=msg=1389991 date=1449354748
Ik heb hem ook binnen. Het calamiteitenhesje is ook positief vernieuwd! In plaats van dat blauwe onding, is het nu een RWS goedgekeurd zichtbaarheidsvestje. Nu dus eindelijk bruikbaar op de snelweg.
Daar hebben we ook op aangedrongen in de werkgroep. Want anders was het een prulding.

Peen
Redacteur van


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #387 Gepost op: 3 januari 2016, 02:10:29
Kom deze video tegen en wat mij opvalt is dat men blijkbaar alleen verslag mag doen met een NVJ Perskaart terwijl iedereen op de openbare weg gewoon foto en video opname mag maken. Verder valt het mij op dat er echt totaal geen communicatie is tussen de ME'ers want van de 1 moeten ze weg maar aan het begin van de straat is het van gaat u er maar heen. Ben wel benieuwd waarom de commandant van de ME mensen zonder NVJ Perskaart er niet bij mag laten. Wat ik zag vind ik het maar een rare bedoeling en gaf het mij een slecht georganiseerde indruk vanuit de kant van de politie.

! No longer available
Politie beperkt Persvrijheid bij Pegida demonstratie

Gepubliceerd op 22 dec. 2015
We Are Change Rotterdam wil verslag doen van de Pegida demonstratie in Rotterdam? Dan stelt de politie compleet onrechtmatig 'speciale eisen' aan deze onafhankelijke journalisten. Alleen verslaggevers met een door de beroepsvereniging NVJ verstrekte perskaart mochten laten zien wat daar gebeurt. Zo wordt het wel erg makkelijk om onafhankelijke media te weren!
We kregen letterlijk het heen-en-weer van de 'aanwijzingen' van de politie die kostte wat het kost de openbare orde veilig wilde stellen. Kennelijk zijn onafhankelijke mediamakers daar ook een bedreiging voor? #Persvrijheid2015 is behoorlijk aan het afbrokkelen, deel en like deze vid!
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #388 Gepost op: 3 januari 2016, 02:20:55
De onderstaande video heeft min of meer met die hierboven te maken qua strekking. Ik ken de persoon niet maar ik verbaas me op basis van de beelden van beide video's over het politieoptreden.

! No longer available
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #389 Gepost op: 3 januari 2016, 07:45:58
Citaat van: enrico1972 link=msg=1396581 date=1451783429
Kom deze video tegen en wat mij opvalt is dat men blijkbaar alleen verslag mag doen met een NVJ Perskaart terwijl iedereen op de openbare weg gewoon foto en video opname mag maken. Verder valt het mij op dat er echt totaal geen communicatie is tussen de ME'ers want van de 1 moeten ze weg maar aan het begin van de straat is het van gaat u er maar heen. Ben wel benieuwd waarom de commandant van de ME mensen zonder NVJ Perskaart er niet bij mag laten. Wat ik zag vind ik het maar een rare bedoeling en gaf het mij een slecht georganiseerde indruk vanuit de kant van de politie.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1396582 date=1451784055
De onderstaande video heeft min of meer met die hierboven te maken qua strekking. Ik ken de persoon niet maar ik verbaas me op basis van de beelden van beide video's over het politieoptreden.

Verbazingwekkend optreden van de politie inderdaad. Deze mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Een korte blik op hun website laat zien dat ze op hun manier met journalistiek bezig zijn. Toegang zou daarom m.i. wel juist zijn.

Aan de andere kant is het voor de politie ter plaatse ook lastig om allerlei zelfgemaakte perskaarten te accepteren. Maar een persvoorlichter zou met een oplossing moeten komen.

De hoeveel politietijd die besteed wordt aan het controleren van de pers lijkt mij overdreven. En mensen buiten de afzetting vragen waarom ze filmen kan echt niet.

Alleen gaan deze journalisten zelf ook in de fout en Enrico gaat daar in mee. Ze hebben het namelijk over een NVJ-perskaart waar ze bedoelen de PolitiePersKaart (PPK). En dat zijn wezenlijk twee verschillende dingen. de NVJ-perskaart is voor NVJ-leden, de PolitiePersKaart is voor beroepsjournalisten, ook als ze geen lid zijn van de NVJ.
Verwarrend hierin is wel dat de NVJ sinds een paar jaar het administratiebureau voor de PPK. Kijk naar mij, ik ben beslist geen lid van de NVJ, maar ik krijg via hun wel gewoon de PPK. De stelling dat je alleen toegang hebt tot het terrein als je lid bent van de brancheorganisatie klopt dus niet.

P.S.: waarom wordt die meneer met bril en lichtbruin jack aangehouden?