LL3 in Netwerk

Auteur Topic: LL3 in Netwerk  (gelezen 10795 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 17 april 2007, 16:11:18
"Binnen de traumatologie is het begrip ‘Golden Hour’ van zeer groot belang. Het Golden Hour is het eerste uur na een trauma. De verrichtingen die in dit uur worden gedaan zijn vaak bepalend voor het verdere verloop van het genezingsproces van een (poly)traumapatiënt."

Niet de arts, maar de verrichtingen zijn belangrijk
Belangrijk is om de patiënt in het golden hour z.s.m. in het ziekenhuis te krijgen. Daar kan een goede diagnose gesteld worden en verrichtingen (op de OK) uitgevoerd worden.

edit:
2 zielen; 1 gedachte; op vrijwel hetzelfde tijstip  ;D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #41 Gepost op: 17 april 2007, 16:21:52
Rader,

Waar komt je citaat vandaan?

WM

2 zielen, 1 gedachte; we spreken allebei de waarheid  :)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 17 april 2007, 16:24:19
WM,

Inderdaad ben ik vergeten te melden.  :-[

http://www.mstwente.nl/traumacentrum/een_trauma/

RAdeR


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #43 Gepost op: 17 april 2007, 16:31:09
Dank U
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #44 Gepost op: 17 april 2007, 17:06:08
Ik vind het erg jammer dat er zo'n frictie is tussen ambulanceverpleegkundigen en MMT-artsen. Het nut van een traumaheli (sedatie, anesthesie, thoraxdrains etc.) is m.i. een mooie aanvulling op het (zeer uitgebreide) repetoire van de ambulanceverpleegkundige. Ik snap eigenlijk niet waarom het MMT wordt afgedaan als 'meestal nutteloos' en de ambulance wordt afgedaan als 'stelletje goedbedoelende amateurs'. Jammer.
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #45 Gepost op: 17 april 2007, 17:40:41
Tsjaa, ik sluit me bij Delta aan dat het jammer is dat er zo'n frictie bestaat. Kan me Welsh Medic zijn frsutratie overigens wel voorstellen als het werkelijk zo zou zijn dat je 20-25 minuten met een patiënt blijft wachten op de heli-arts ipv te gaan rijden. Gebeurt dit werkelijk in jouw regio ??? want dat is inderdaad een kwalijke zaak immers scoop and run is bij traumata beter dan stay and play, mocht er door beknelling e.d. geen kans zijn om snel te transporteren heeft een MMT mijns inziens wel een aanvullende waarde op het momenteel toegestane ambulance-handelen. (en de discussie daarover loopt o.a. in dit topic, WM je bent van harte uitgenodigd mee te gaan doen aan de discussie daar  ;))

Ook de berichtgeving zou vaak wat zorgvuldiger mogen, mocht je het nieuws geloven worden er dagelijks vele mensen door trauma-heli geholpen zonder dat er een ambulance aan te pas komt... :-X


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 17 april 2007, 19:43:24
Vesalius,

Wees gerust hoor, wij wachten dan ook niet.....hooguit spreken we een rendez-vous af. De patient mag nimmer de dupe worden van onderlinge politiek. Daarom is het nut van een MMT maar heel beperkt, en is zeker niet in verhouding tot de gemaakte kosten. Ik vind het ook jammer dat onze collega's zich profileren over rug heen van de reguliere ambulancezorg. En dat terwijl de meerwaarde van een arts nog nooit fatsoenlijk is aangetoond. Zie hiervoor de post van collega Trophy.

Citaat
mocht er door beknelling e.d. geen kans zijn om snel te transporteren heeft een MMT mijns inziens wel een aanvullende waarde op het momenteel toegestane ambulance-handelen.

Welke aanvullende waarde zou dat dan moeten zijn? Ik ben benieuwd.......... ::)

Fijne avond

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #47 Gepost op: 17 april 2007, 22:02:50
RSI, sedatie, thoraxdrains en dan met name de eerste twee. Zie ook het desbetreffende topic over RSI waar ik al eerder naar heb gelinkt.

NB: Ik schreef ook al expres het "momenteel toegestane" handelen van de ambulance. Ik ga even uit van de huidige situatie  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #48 Gepost op: 17 april 2007, 22:14:44
Vesalius,

Ik mis de link  :-\

Om antwoord te geven: Sederen doe ik al middels een regionale protocol dat afwijkt van het LPA, RSI zou moeten behoren tot onze mogelijkheden, van daar mijn eerder pleidooi. Je houdt nog thoraxdrains over, deze patienten zullen, op jaarbasis, een hele kleine groep vormen.

Ik heb een rit, tot later (een hypo, geen heli nodig vooralsnog  ;D)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #49 Gepost op: 17 april 2007, 22:30:59
De best mogelijke zorg aan de patiënt kost dus 10.milj euro per jaar. Maar dat houdt nog steeds in dat ik 20 tot 30 minuten moet wachten op een MMT arts. Op zijn beurt betekend dit weer dat het slachtoffer 20 tot 30 minuten langer in de stress zit, met alle negatieve gevolgen voor zijn haemostabiliteit en zuurstofvoorziening. Geef mij dan maar de mogelijkheid tot RSI. Dat is goedkoper en het slachtoffer wordt sneller geholpen.

Verder wordt er een scheef beeld geschetst door de wijze waarop deze MMT arts zich presenteert. Iets genuanceerder had wel gemogen. Het is overigens mooi dat het slachtoffer het ongeval overleefd heeft. Maar het is moeilijk aan te tonen of dit inderdaad door de inzet van het MMT komt. Aan de andere kant: hoe zou de berichtgeving geweest zijn als het slachtoffer het niet overleefd had?  Ik heb zo een vermoeden dat we dan deze hele discussie niet gevoerd hadden. Zowel op dit forum als op andere fora
VSAZ ambulancezorg