Bij de brandweer

Auteur Topic: Bij de brandweer  (gelezen 6989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ACKevin

  • Gast
Gepost op: 9 april 2007, 15:27:05
Goeiendag,

Ik had even een vraagje.. ik ben al langere tijd erg geïnteresseerd in de brandweer en heb mijzelf ook aangemeld als vrijwilliger bij de post hier in de buurt. Aan de hand van die sollicitatie kreeg ik te horen dat er op het moment geen vacature beschikbaar is dat, mocht er wat vrij komen, ik gewoon in de selectie-procedure kwam te zitten en dus eventueel aangenomen zou kunnen worden.

Alleen vroeg ik mij af of dit nu de enige mogelijkheid is om bij de brandweer te komen. Ik wil namelijk ontzettend graag bij de brandweer (op de uitruk, de repressieve kant dus..) en zie het eigenlijk niet zo zitten om af te wachten tot er misschien wat vrij komt bij de post waar ik heb gesolliciteerd.

Daarnaast bedacht ik me dat ik dus zou moeten verhuizen om bij andere posten te kunnen solliciteren? Wie weet hier wat meer over?




owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2007, 15:49:54
Het is in veel gevallen zo dat als je bij de vrijwillige brandweer wil je in dezelfde gemeente moet wonen.
Vaak is het ook handig om daar te werken. Als je echt graag bij de brandweer wil is het mischien een optie om bij de beroeps te gaan.
Dan is het geen probleem waar je woont, want je bent toch de gehele 24 uur op de kazerne. Er zijn veel brandweermannen en vrouwen nodig, dus de kans dat je aangenomen gaat worden is best wel groot (denk ik).

Succes!


ACKevin

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2007, 15:55:35
Het is in veel gevallen zo dat als je bij de vrijwillige brandweer wil je in dezelfde gemeente moet wonen.
Vaak is het ook handig om daar te werken. Als je echt graag bij de brandweer wil is het mischien een optie om bij de beroeps te gaan.
Dan is het geen probleem waar je woont, want je bent toch de gehele 24 uur op de kazerne. Er zijn veel brandweermannen en vrouwen nodig, dus de kans dat je aangenomen gaat worden is best wel groot (denk ik).

Succes!

Daar heb ik ook al aan zitten denken, alleen lijkt het me niet verstandig om me 100% op de brandweer te storten omdat ik nog maar 19 ben. Ik wil ook een stok achter de deur hebben in de vorm van een goede opleiding. Vandaar dat ik de vrijwillige brandweer wil combineren met school, snap je?


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2007, 16:08:50
Het is in veel gevallen zo dat als je bij de vrijwillige brandweer wil je in dezelfde gemeente moet wonen.
Vaak is het ook handig om daar te werken. Als je echt graag bij de brandweer wil is het mischien een optie om bij de beroeps te gaan.
Dan is het geen probleem waar je woont, want je bent toch de gehele 24 uur op de kazerne. Er zijn veel brandweermannen en vrouwen nodig, dus de kans dat je aangenomen gaat worden is best wel groot (denk ik).

Succes!

Je moet niet vergeten dat je bij vooral de grotere (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, etc) korpsen een pittig zware sporttest krijgt. Als je hier nog nooit voor hebt getraint dan ga je het niet halen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2007, 16:12:35
En bij sommige beroepsposten moet je ook in de buurt wonen ivm de vrije wacht  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2007, 16:26:24
Daar heb ik ook al aan zitten denken, alleen lijkt het me niet verstandig om me 100% op de brandweer te storten omdat ik nog maar 19 ben. Ik wil ook een stok achter de deur hebben in de vorm van een goede opleiding. Vandaar dat ik de vrijwillige brandweer wil combineren met school, snap je?

De combinatie met school lijkt mij niet geweldig, stel je zit op school tijdens een tentamen of iets in die vorm, en je pieper gaat af.
Wat moet je dan? Je kan niet zomaar weglopen.

Je moet niet vergeten dat je bij vooral de grotere (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, etc) korpsen een pittig zware sporttest krijgt. Als je hier nog nooit voor hebt getraint dan ga je het niet halen.

Ik mag hopen dat als je bij de brandweer wil je toch wel een goede conditie hebt...

En bij sommige beroepsposten moet je ook in de buurt wonen ivm de vrije wacht  ;)

Ok, wist ik niet :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2007, 16:54:56
Daar heb ik ook al aan zitten denken, alleen lijkt het me niet verstandig om me 100% op de brandweer te storten omdat ik nog maar 19 ben. Ik wil ook een stok achter de deur hebben in de vorm van een goede opleiding. Vandaar dat ik de vrijwillige brandweer wil combineren met school, snap je?

Na 20 jaar beroeps moet je ook een ander vak gaan zoeken. Dit zou betekenen dat als jij nu beroeps wordt je met je 39e je op een nieuwe carriere mag gaan storten.  ::) ::)

Ik ben ff kwijt of dit nu ook geldt voor vrijwilligers?  ???


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2007, 17:07:17
Na 20 jaar beroeps moet je ook een ander vak gaan zoeken. Dit zou betekenen dat als jij nu beroeps wordt je met je 39e je op een nieuwe carriere mag gaan storten.  ::) ::)

Ik ben ff kwijt of dit nu ook geldt voor vrijwilligers?  ???

Volgens mij moet je uit de 24-uurs dienst dan. Dit betekent dat je wel andere functies kan vervullen bij de brandweer en je niet weg moet uit de brandweer.
Er zijn binnen de brandweer genoeg opleidingen en andere mogelijkheden om te gaan doen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2007, 17:17:09
Volgens mij moet je uit de 24-uurs dienst dan. Dit betekent dat je wel andere functies kan vervullen bij de brandweer en je niet weg moet uit de brandweer.

klopt

Er zijn binnen de brandweer genoeg opleidingen en andere mogelijkheden om te gaan doen.

Ow vertel?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2007, 17:17:56

Ik mag hopen dat als je bij de brandweer wil je toch wel een goede conditie hebt...

Met alle respect voor de vrijwilligers maar die test is een stuk minder zwaar dan de beroeps hoor.