De Kustwacht coördinatie bij grote drukte

Auteur Topic: De Kustwacht coördinatie bij grote drukte  (gelezen 5023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #10 Gepost op: 28 april 2007, 22:51:31
Het was vandaag inderdaad topdrukte op P2000 en 16! Na een keer of 3 telefonisch kontakt met KWC vond ik het ook wel weer leuk! Als je het mij vraagt hebben ze het bij de kustwacht allemaal perfect opgelost, ik kon de meeste boten horen op 16 en smiddags liepen er zeker een stuk of 4 acties tegelijk. Van onze reddingbootdag is weinig terecht gekomt in ieder geval


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2007, 23:02:37
En voor diegenen die zich net als ik nou al 30 pagina's afvragen waar HOGE voor staat: Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (met dank aan Google ;)).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2007, 23:08:11
3, 2, 1, ...... (niets..  ;D)

Wat is jouw voorstel voor een titel en vanwaar splitsen?  :)

Omdat als je een nieuw topic begint, het bovenstaande een mooi begin vormt. Als titel zou je kunnen nemen "De Kustwacht coördinatie bij grote drukte"

Het was vandaag inderdaad topdrukte op P2000 en 16! Na een keer of 3 telefonisch kontakt met KWC vond ik het ook wel weer leuk! Als je het mij vraagt hebben ze het bij de kustwacht allemaal perfect opgelost, ik kon de meeste boten horen op 16 en smiddags liepen er zeker een stuk of 4 acties tegelijk. Van onze reddingbootdag is weinig terecht gekomt in ieder geval
Misschien dat de akties bij Jeff's in de buurt perfect door de kustwacht werden afgewikkeld, bij ons was dat niet het geval (daar kunnen we het over eens zijn vrees ik) en stelt ze dus kennelijk prioriteiten.

Het zeiljacht dat aangevaren werd door de Tjalk is door het oog van de naald gekropen, en heeft geluk dat het van staal was en niet van polyester. Daar hadden doden kunnen vallen.  Ik heb het hier over een ernstig ongeluk. Als daar niet goed en snel in kaart gebracht wordt wat er gebeurd is, wie erbij betrokken is en wat voor aanvullende maatregelen nodig zijn doen we (en dat we slaat dus niet alleen op de kustwacht) het niet optimaal.

Daar over discusieren en lering uit trekken kan geen kwaad.

Natuurlijk is de discussie meer dan welkom onder de kop "HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik", maar de lading is dan een andere als dat de vlag doet vermoeden...

Henk

PS Ik nodig iedereen uit die wat over HOGE wil weten op mijn reddingbrigade.net banner te klicken  ;D  ;)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #13 Gepost op: 28 april 2007, 23:14:05
Misschien dat de akties bij Jeff's in de buurt perfect door de kustwacht werden afgewikkeld, bij ons was dat niet het geval (daar kunnen we het over eens zijn vrees ik) en stelt ze dus kennelijk prioriteiten.

Het zeiljacht dat aangevaren werd door de Tjalk is door het oog van de naald gekropen, en heeft geluk dat het van staal was en niet van polyester. Daar hadden doden kunnen vallen.

Bij ons was ook een aanvaring, tussen 2 jachten, waarvan 1 van de 2 nog probeerde op de vlucht te slaan. Wat wij hebben gehoord was in ieder geval dat het bij de kustwacht topdrukte was! Er staan niet voor niets vandaag alleen al op P2000 15 (!!!) meldingen. En dat terwijl de meeste boten tóch al op het water waren en dus ook veel via de marifoon is afgehandeld.

Er zullen ook ongetwijvelt fouten zijn gemaakt aan verschillende kanten, maar in hoofdlijnen is het vandaag volgens mij allemaal aardig verlopen.. Weet ik alleen niet hoe erg het bij jullie was..!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 28 april 2007, 23:27:38
Bij ons was ook een aanvaring, tussen 2 jachten, waarvan 1 van de 2 nog probeerde op de vlucht te slaan. Wat wij hebben gehoord was in ieder geval dat het bij de kustwacht topdrukte was! Er staan niet voor niets vandaag alleen al op P2000 15 (!!!) meldingen. En dat terwijl de meeste boten tóch al op het water waren en dus ook veel via de marifoon is afgehandeld.

Er zullen ook ongetwijvelt fouten zijn gemaakt aan verschillende kanten, maar in hoofdlijnen is het vandaag volgens mij allemaal aardig verlopen.. Weet ik alleen niet hoe erg het bij jullie was..!

Ik heb het niet over fouten. De kustwacht heeft gewoon een bepaalde afhandelings capaciteit en dus komt er ooit een einde aan wat ze tegelijk kan handelen.

Dat is een feit waar je niet omheen kan. Bij ons was het niet echt druk, er speelde slechts dat ene geval op dat tijdstip. Als de kustwacht niet bij machte is vanwege topdrukte te coördineren wil niet zeggen naar mijn mening dat dat dan maar niet hoeft te gebeuren. Alleen denk ik dat het belangijk is als dat zich voordoet de kustwacht dit dan even aan geeft en het niet los laat in de hoop dat iemand dat wel op gaat pikken.

Met vier reddingsboten en later ook de P92 (die dus later wel meteen de juiste vragen stelde) naar een ongeval opweg gaan waar niet meer over bekend is dan dat het "een aanvaring" betreft kan beter. Nu hadden alle vier de reddingsboten zich dezelfde taak gesteld: als eerste aankomen. Daar zouden we een wat dynamischer taakstelling in aan kunnen brengen wellicht.

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #15 Gepost op: 29 april 2007, 19:51:35
Henk, Er zijn nog veel meer factoren afhankelijk in dit verhaal. En het heeft neits met een capaciteitsprobleem te maken.

Het valt me op dat het niet helemaal duidelijk is bij jouw, hoe de zaken geregeld zijn. Er wordt alleen vanuit je beperkte wereldje op het gooi en eemmeer geredeneerd.
Maar Nederland is groter dan alleen dat stukje. En vanuit 1 marifoon en 1 boot is het allemaal prima te beredeneren.

Ik denk ook dat deze topic wat mij betreft niet hoeft voortgezet te worden omdat  ik anders op de stoel van voorlichting ga zitten en dat mag, kan en wil ik ook niet.

Wat ik wel kan aanbevelen is om eens een bezoek bij ons aan te vragen bij voorlichting, zoadat je je eens een beeld kan vormen wat er precies gebeurt en hoe er wordt gewerkt!

Groeten Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 29 april 2007, 21:13:16
Ook ik kan mag en zal als ambtenaar niet mijn mening ventileren maar feit is wel dat er nog een boel verbeterd kan worden in ons kleine landje aangaande hulpverlening op het water en de grens van land en water. Ook ik denk dat diensten nog te weinig van elkaars (on)mogelijkheden (willen) weten en ingezette acties niet altijd model verlopen en wat mij betreft de invoering van P2000 niet alleen maar voordelen heeft gebracht t.a.v. een duidelijke communicatie. Hoewel dat niet zo zou behoren te zijn hangt e.e.a. ook sterk af van wie er waar dienst doet en men elkaar kent en hoe of er (wat de ambtenaren betreft) van boven af bepaalde zaken worden opgelegd.

Kees  8)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #17 Gepost op: 30 april 2007, 00:55:54
Wat ik wel kan aanbevelen is om eens een bezoek bij ons aan te vragen bij voorlichting, zoadat je je eens een beeld kan vormen wat er precies gebeurt en hoe er wordt gewerkt!

Groeten Ron

Is dit nog steeds alleen doordeweeks mogelijk? Wij zouden graag met een delegatie langskomen, maar voor zover ik weet kan dit alleen doordeweeks, als wij zelf ook werken..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 30 april 2007, 10:45:38
Niet kunnen en mogen of willen reageren namens een organisatie is natuurlijk niet vreemd, er zijn bij grotere oragniaties taken verdeeld en voorlichting dus ook altijd handig als er een eneduidig antwoord wordt gegeven om te voorkomen dat de andere ntwoorden naar je hoofd worden geslingerd. Kan me voorstellen dat bij drukte er bij de kustwacht zaken met lagere prioriteit niet worden geregeld of nagevraagd, hierbij vraag je wat meer van je eenheden maar die moeten dit prima op kunnen lossen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 30 april 2007, 19:18:39
Niet kunnen en mogen of willen reageren namens een organisatie is natuurlijk niet vreemd, er zijn bij grotere oragniaties taken verdeeld en voorlichting dus ook altijd handig als er een eneduidig antwoord wordt gegeven om te voorkomen dat de andere ntwoorden naar je hoofd worden geslingerd. Kan me voorstellen dat bij drukte er bij de kustwacht zaken met lagere prioriteit niet worden geregeld of nagevraagd, hierbij vraag je wat meer van je eenheden maar die moeten dit prima op kunnen lossen.

9910001

Exact verwoord wat ik al eerder aangaf. Melmac, ik ben diverse keren bij de kustwacht op bezoek geweest en weet wat er nog meer kan spelen. Bij mijn laatste bezoek was er een dame die een mijnheer miste die ze wel de veerpont op- maar niet weer af had zien gaan.

Als ik zeg dat de kustwacht geen eindeloze capaciteit heeft, is dat toch geen kritiek, of gebrek aan voorstellingsvermogen van mijn kant? Ook niet iets waar je je druk over hoeft te maken, want zoals  9910001 al zegt, de eenheden moeten dat zo op kunnen lossen.

Toch kan het geen kwaad om na te gaan of iets toch nog beter had gekunt, we zijn toch allemaal in om zo optimaal mogelijk hulp te bieden? En dan denk ik, misschien moet een van de boten toch niet mee doen aan de wedstrijd maar inlichtingen in gaan winnen. Dat ontlast de kustwacht en je kan tijdig opschalen als er meer aan de hand blijkt te zijn dan alleen materiale schade. Ik heb inmiddels de foto"s gezien van het jacht en het verhaal gehoord van de schipper. Daar zijn waarlijk een paar mensen net door het oog van de naald gekropen!

Ik had er vandaag ook een. Een dame aan boord genomen die op een drijver van een catamaran gevallen was tijdens het omslaan, klaagt over wat pijn in de ribben, zegt zelf "in de medische wereld te zitten" en beslist geen amu in te willen en te gaan voor een gekneusde rib.

Blaricum 1 gaat met ons mee met de catamaran op sleep en regelt uiteindelijk toch een ambu omdat aan de kant gekomen mevrouw het alsnog benauwd krijgt.

Volgende keer misschien toch gelijk maar ambu laten bellen, de kustwacht bood het nog aan.

Maar zo ben je steeds bezig te zoeken naar het optimale en dat doel komt alleen dichterbij als je kritisch -vooral naar jezelf- blijft kijken.

Henk