Welke eerstehulpverlening in een brandontruimingsoefening

Auteur Topic: Welke eerstehulpverlening in een brandontruimingsoefening  (gelezen 5524 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tina

  • Gast
Laatst vertelde mijn vriendin dat er tijdens een brand ontruimingsoefening  er gereanimeerd moesten worden op een pop die twee etage hoger dan de brand lag.
Wat vinden jullie van dit senario? Is dit we realistich in een echte ontruiming? Zouden jullie dan ook je collega gaan reanimeren terwijl je weet dat er een brand is in het gebouw




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2007, 12:02:18
Ik heb altijd geleerd; eigen veiligheid eerst.

Nu denk ik persoonlijk dat dit afhangt van de situatie. Hebben we het hier over een klein brandje die makkelijk te bestrijden is en er ontruimd word uit voorzorg of over een gehele verdieping die in brand staat.

Als er ook maar enigszins kans bestaat dat er geen mogelijkheid meer is om naar beneden te gaan als de reanimatie klaar is (al dan niet geslaagd) zul je denk ik de moeilijke keuze moeten maken niet te reanimeren. Maar als het gezien de situatie mogelijk is zou ik dit zeker doen. (even afgaande op hoe ik denk te reageren, niet de officiele regels).


JeanBateau

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2007, 13:03:12
De eerste van de 5 punten is Let op gevaar. Deze is dan weer onderverdeeld in: gevaar voor jezelf
                                                                                                                gevaar voor omstanders
                                                                                                                gevaar van het slachtoffer

Als je dit in acht neemt zul je wanneer er een grote brand is twee verdiepingen lager die moeilijk of niet te blussen is eerst aan je zelf moeten denken. Natuurlijk is dit geen makkelijke beslissing als het echt zou zijn, want je wilt toch geen collega achterlaten maar wel noodzakelijk. Als het om een klein brandje gaat die zich langzaam uitbreid breng je het slachtoffer in veiligheid en begint dan te reanimeren


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2007, 14:19:15
Laatst vertelde mijn vriendin dat er tijdens een brand ontruimingsoefening  er gereanimeerd moesten worden op een pop die twee etage hoger dan de brand lag.
Wat vinden jullie van dit senario? Is dit we realistich in een echte ontruiming? Zouden jullie dan ook je collega gaan reanimeren terwijl je weet dat er een brand is in het gebouw

Voor te beginnen moet niks, want anders ie het geen oefening meer. Gewoon doen wat jullie als BHV-ers het beste lijkt. Ik kan de situatie niet inschatten vanaf hier, en heb dan ook geen beeld van de brandomvang, uitbreidingsmogelijkheden, vluchtwegen etc. Je zou het SO natuurlijk kunnen verplaatsen naar een veilige situatie en dan BLS starten.

De situatie is in de praktijk in ieder geval niet ontdenkbaar. Het zou zo maar eens kunnen gebeuren dat iemand in de stres/paniek omvalt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2007, 14:47:04
Reanimatie ter plaatse als je veiligheid daarbij gewaarborgd is (inschatting door brandweer)
anders snelle  verlaatsing (door brandweer) naar veiliggebied en daar reanimatie starten


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2007, 15:04:08
Reanimatie ter plaatse als je veiligheid daarbij gewaarborgd is (inschatting door brandweer)
anders snelle  verlaatsing (door brandweer) naar veiliggebied en daar reanimatie starten

Dat is helder maar denk dat men doelt op de eerste minuten voor aankomst van de brandweer.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2007, 03:35:26

Dat is helder maar denk dat men doelt op de eerste minuten voor aankomst van de brandweer.



Wachten tot de brandweer komt, tenzij er een andere terzake deskundige is die de risico's voldoende kan inschatten om de veiligheid van de hulpverleners te kunnen waarborgen