[Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...

Auteur Topic: [Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...  (gelezen 19644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2007, 19:27:53
Update:

Terplaatse:

Bij het terplaatse komen (op de Develweg hoek Lindtsedijk) van de eerste eenheden (brw/politie) treffen zijn een dronken vrouw aan met brandwonden. Tevens zien zij inderdaad een auto branden, maar dit voertuig staat tegen de woning aan. De dronken vrouw blijkt de bestuurster te zijn van het voertuig, en heeft een bluspoging gedaan, dit is echter mislukt. Op het moment dat de aanvalsploeg de blussing inzet op het voertuig ontdekken zij dat de brand is overgeslagen naar binnen. Ook komen er man en vrouw aangerend. Dit blijken de bewoners te zijn van het huis en zij delen mee dat hun kindje nog boven ligt te slapen.

Aan jullie nu de vraag wat te doen? Wat betreft inzet manschappen en verdere ondernemingen? ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2007, 20:35:03
Update:

Terplaatse:

Bij het terplaatse komen (op de Develweg hoek Lindtsedijk) van de eerste eenheden (brw/politie) treffen zijn een dronken vrouw aan met brandwonden. Tevens zien zij inderdaad een auto branden, maar dit voertuig staat tegen de woning aan. De dronken vrouw blijkt de bestuurster te zijn van het voertuig, en heeft een bluspoging gedaan, dit is echter mislukt. Op het moment dat de aanvalsploeg de blussing inzet op het voertuig ontdekken zij dat de brand is overgeslagen naar binnen. Ook komen er man en vrouw aangerend. Dit blijken de bewoners te zijn van het huis en zij delen mee dat hun kindje nog boven ligt te slapen.

Aan jullie nu de vraag wat te doen? Wat betreft inzet manschappen en verdere ondernemingen? ;)

ik laat 2 ambulances met A1 perplaatse komen 1 voor de brandwonden en 1 voor het kind binnen.

ik laat de 2e tas doorrijden naar het huis en piep de OVD op.

de 1e prioriteid ligt bij het localiseren en redden van het slachtoffer wat vermoedelijk nog in huis is.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #32 Gepost op: 5 juni 2007, 22:02:08
Ik val er een beetje laat in maar wil toch meedoen.  :)

Eerste melding:
Op grond van deze melding stuur ik een TS en een surveillance van politie met prio 2 naar de Develweg/Lindtsedijk voor een brandgerucht. (OvD wordt hier ter informatie over meegepiept maar hoeft niet ter plaatse te komen). Prio 2 omdat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie is en het is ook niet bekend dat er ernstige schade is aan gebouwen en goederen.

Tweede melding:
Een vrouw die gedronken heeft op een mooie zaterdag komt wel vaker voor dat ze een verwarde indruk maakt kan vele redenen hebben, voor mij (als fictieve centralist) geen reden tot paniek.
De alarmering en prioriteit blijft gelijk voor de brandweer en politie, bij het inmelden zal wel gezegd worden dat het gaat om een vermoedelijke buitenbrand. Het blijft prio 2 omdat er nog steeds geen sprake is van een levensbedreigende situatie is en het is ook niet bekend dat er ernstige schade is aan gebouwen en goederen.

Derde melding (tegelijk met tweede):
Op grond van deze meldig ga ik er vanuit dat het brandgerucht en de voertuigbrand gezien de locatie hetzelfde incident betreft. Mocht het wel om 2 incidenten gaan (een voertuigbrand en een brandgerucht/buitenbrand) dan geeft de bevelvoerder dat wel door).
Prioriteit wordt voor politie en brandweer verhoogd naar Prio 1. Brandweer wordt als het een vrijwilligerskorps betreft opnieuw gepiept met prio 1 voertuigbrand, ook de OvD dan weer via pieper informeren. Als het een beroepskorps betreft of een vrijwilligkorps en er is al uitgerukt wordt deze via de mobilofoon op de hoogte gesteld, de OvD luisterd dan waarschijnlijk mee. Hiermee vervalt natuurlijk de mededeling aan de uitrukkende TS dat het een mededeling betreft zoals na de 2e melding.
Prio 1 omdat er dit maal wel sprake is van (ernstige) schade aan gebouwen of goederen. Auto is een goed en als deze goed brand beschadigd het asfalt waarop hij staat ook.

vierde melding:
De eerste ter plaatse komende eenheid is een politievoertuig ga ik vanuit, omdat die tijdens de 2e en 3e melding al een autobrand konden zien. Die roepen een 2e eenheid ter plaatse voor het op afstand houden van publiek alsmede 1x ambulance met A1 voor de mevrouw met brandwonden.
Even later komt neem ik aan de TS ter plaatse, de bevelvoerder moet een inschatting maken of het voertuig tegen de woning staat 'geparkeerd' of dat deze er hard tegenaan is gereden. Dan moet hij een inschatting maken of er instortingsgevaar is, wat voor brandstof (benzine, diezel of LPG) de auto gebruikt.
De politie zal zich over de man en vrouw die aan komen gerend moeten ontvermen, brandweer heeft zijn handjes vol op het moment.
Bevelvoerder geeft 'middelbrand'; Melding wordt binnenbrand, opgeroepen worden een 2e TS, een AL/HW en de OvD nu ook graag allen met prio 1 ter plaatse, hierop ook een 2e ambulance met A1  aanvragen. (wanneer de OvD-g en/of een MMT komt ben ik niet zo goed van op de hoogte, maar dit is een grensgeval volgens mij).

111&112 + 110 (hebben onderweg al ademlucht omgehangen op basis van voertuigbrand) de man en vrouw uitvragen over de plaats waar het kind zich bevind en een globale indeling van de woning, daarna 111&112 met hd straal de woning in om 'slachtoffers' te vinden (het kindje).
113&114 ook ademlucht omhangen, waterwinning opbouwen 2 ld stralen afleggen en back-up voor 111&112. Eventueel proberen belendende panden/voorwerpen af te schermen van de stralingswarmte maar nog niet blussen ivm stoomvorming.

Zodra 2e TS terplaatse komt, dan is hopelijk het slachtoffer ook al buiten gebracht, 113&114 met LD naar binnen om verder te zoeken naar eventuele slachtoffers. 121&122 staan dan back-up, 111&112 mogen bijkomen en ademlucht wisselen, 123&124 waterwinning 2e TS opbouwen. Als alles is gecontroleed (en verder niets aangetroffen behalve een brandhaard binnen) repressief ventileren en brandhaard binnen afblussen. Brandhaard buiten kan dan afgeblust worden door door bemanning 2e TS.
AL hoeft niet ingezet te worden omdat het zich allemaal op de begane grond afspeeld. OvD mag wel alvast een opstelplaats zoeken mocht de brand doorzetten in de woning.

Disclaimer: ik heb nog geen brandweerpapieren dus als ik finaal verkeerd zit wijs mij er dan alsjeblieft op O0
[Offtopic] Een goede OvD komt niet voor de 1e TS ter plaatse heb ik weleens gehoord.
Dit omdat een OvD in de ogen van het publiek niets uit kan voeren en daardoor alleen maar (agressieve) reacties krijgt. In Heerenveen waar ik stage heb gelopen waren de officieren ook 'beroeps' (overdag op de kazerne) maar als er een uitruk was binnen Heerenveen waar de komst van de OvD noodzakelijk werd geacht reed deze achter de 1e TS aan.
Een OvD heeft het voertuig mee naar huis omdat hij een groter gebied moet dekken dan een TS. Als er dus een melding is van een TS een dorp verderop rijd de OvD wel direct, maar komt dan wel na de Ts ter plaatse. [ontopic]


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 5 juni 2007, 22:23:30
Ik geef direkt Middelbrand en vraag om een 2e TAS + OvD + een tweede Ambu.

De nog onder prio 3 aanrijdende AL gaat nu vol gas richting brandadres.
De politie laat ik totdat de Ambu er is het slachtoffer van de auto opvangen.
Ouders uithoren waar het kind slaapt en vervolgens 1+2+ B  direkt naar binnen voor een binnenaanval met 1 straal hoge druk: alles op de redding.
3+4 met de tweede straal hoge druk inzetten op het voertuig, waarbij ze de uitbreiding verder moeten voorkomen, voorlopig nog niet afblussen om water te sparen omdat de waterwinning niet is opgebouwd. Ik ben dus afhankelijk van mijn tankinhoud.

(red: ik ben dus nooit verder gekomen in een grijs verleden tot HBT-er, dus als dit een absolute nono is hoor ik dat graag! O0)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #34 Gepost op: 5 juni 2007, 23:09:54
middelbrand de tas die al prio 1 rijdt en ter plaatse komt 1 en 2 naar binnen en met uitleg van de ouders opzoek naar het kind 3 en 4 eerste straal hoge druk achter de 1 en 2 aan en uitbreiding voor komen. pompbediende waterwinning opbouwen. 2de tas prio doorlaten komen en 121 en 122 direct naar binnen mee verkennen met de 1 en 2 van de eerste tas.123 en 124 3 straal hoge druk met schuim laten afleggen om eventueel dadelijk te laten inzetten op het voertuig.  af laten leggen. ondertussen bevelvoeder om 2 ambu's vragen 1 voor kind 1 voor brandwonden(aan meldkamer overlaten eventueel lifeliner alarmeren) politie vrouw arresteren voordat ze ge lyncht wordt. eventueel proberen als het enigsinds veilig kan het voertuig van de woning af trekken(mij is op dit moment onbekend of het voertuig binnen staat op dat het de woning alleen geschampt heeft) alleen geschampt snel voertuig wegtrekken en afblussen.

graag ook een al ter plaatse prio 1 voor eventueel redding op blus werkzaamheden.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


korsakoff

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2007, 00:26:15
OK, aanname: het gaat om slechts 1 incident.

Klussen op prioriteitsvolgorde:
Redding 1 slachtoffer op bovenverdieping
Beperken branduitbreiding naar omliggende huizen (vooral van toepassing bij rijtjeshuizen, bij vrijstaande huizen iets minder urgent)
Uitstampen van het vuur

Ik heb 1 TS op weg gestuurd, deze maakt vast en zeker middelbrand en wil een AL voor een extra vluchtweg en/of een torenstraal.
De OvD komt ook mee.

Ik deel(laat mededelen) de CPA mede dat het gaat om een gewonde vrouw en een kind in een brandend pand. Daarnaast 2 ouders die lichamelijk niet gewond zijn maar wel heel hevig aangedaan omdat het hun kind is.

De eerste klus (redden kind) is voor de eerste TS. De rest komt later en is minder belangrijk. Beneden verkennen en vluchtweg borgen door 3 en 4 met HD en 1 en 2 eveneens met HD direct door naar boven. De conditie van het pand is interessant in het kader van gevaarschatting. Gaat het om nieuwbouw of is het iets dat al meer dan 30 jaar oud is? In het eerste geval is instortingsgevaar (zolang de auto niet vol door de gevel is geschoten) niet direct te verwachten, in het tweede geval moeten we wat beter gaan opletten. Maar het terugslaan van een vuurhaard en het redden van een slachtoffer dat makkelijk draagbaar is, moet met de inhoud van de tank van een TS en de luchthoeveelheid in 1 ademluchtfles uitgevoerd kunnen worden. De tweede TS mag starten met het uitmaken van de auto (wellicht heeft de pompbediener na opbouw van de waterwinning al een slangetje lage druk op het voertuig gezet. In dat geval hulde en bijna klaar) en het controleren van de 'belendende percelen'. Deze taak is mogelijkerwijs al door de politie gestart maar ik wil dat daar ook nog even brandweeroogjes gaan kijken.

Plan +:
Redding lukt niet door te hevige brand door inventaris pand of te groot gevaar voor betreden:
Grote brand, BOT alvast alarmeren, de kans op overleven van het kind is nihil en de frustratie zal gigantisch zijn. Inlichten van commandant en burgemeester conform de lokale afspraken en telefonisch contact over wijze en moment van aflossen van de strijdende eenheden.

Plan++:
Redding gelukt maar branduitbreiding lastig te stoppen met mogelijk doorslagen: per woning 1 TS en eentje extra voor voeding AL. Als er meer dan 2 woningen uitslaande brand hebben, extra AL (en dus TS of direct op DPU) voor torenstraal.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2007, 08:11:52
Update:

Hierbij wat plattegrondjes van de situatie.
Het voertuig zit niet in het pand geboord, dat even ter informatie ;)
Die groene (''bolletjes'') wat je ziet op de plattegrond moeten bomen voorstellen... ::)
De OBK (ondergrondsebrandkraan) ligt tegenover het pand.


Weer of geen weer... altijd brandweer


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2007, 16:38:48
Voor de binnenaanval zou ik naar binnengaan met 1 + 2 + 3 + B.

De autobrand laat ik voor 4 en de PB.

Bij binnenkomst direkt de woonkamerdeur sluiten en 1 + 2 beneden in de hal posteren met de HD om uitbreiding naar de hal/trapopgang te voorkomen, niet direkt gaan afblussen om binnen stoom vorming te voorkomen. 3 + B naar boven om het kind te halen.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2007, 17:04:42
direct voortuig van het pand aftrekken.eventueel met lier van voertuig of iets dergelijks. voertuig dan afblussen. verder blijft mijn plan gehandhaaft. PRIORITEIT 1 IS DA KIND ER UIT EN WEL RAP!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #39 Gepost op: 6 juni 2007, 17:48:41
1 en 2 concentreren zich op de brandhaard in woonkamer. Blussing van de auto indien mogelijk ook gedeeltelijk proberen af te blussen vanuit de woonkamer. Deze zou ik absoluut niet verplaatsen, omdat het woonhuis zo mogelijk instabiel kan worden. 3 en 4 zo snel mogelijk doorstoten naar de bovenverdieping om de daar de verkenning te starten op eventuele doorslag en naar het kind. P gaat reeds van start met de waterwinning.