Introductiekamp studenten

Auteur Topic: Introductiekamp studenten  (gelezen 3830 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 2 juni 2007, 20:38:55
Goedenavond mensen,

Aan het einde van de zomervakantie, en dus het begin van het nieuwe collegejaar, wordt er voor mijn academie een introkamp georganiseerd. Het gaat hierbij om een kamp voor ongeveer 100 personen, inclusief begeleiding, bestuur etc. Het kamp vindt plaats op een grot grasveld bij een camping en de studenten worden geaccomodeerd in een vijftal grote legertenten.

Ik vraag me af of hiervoor nog specifieke regels van belang zijn. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de vraag of en zo ja hoeveel EHBO'ers er aanwezig moeten zijn of dat er regels gelden met betrekking tot brandveiligheid, alcohol schenken (is dit hiervoor wel het juiste forum??) en dergelijke.

En ja, ik weet het, ik studeer veiligheidskunde  :D maar ik dacht, laat ik mijn vraag hier toch maar stellen  :) hoe meer mensen meedenken hoe beter natuurlijk  8)

Alvast bedankt voor de antwoorden!!!!

Groeten,

André Kikkert




Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2007, 00:03:41
hmm brandveiligheid moeten collega's van brw maar even beantwoorden, maar voor de ehbo denk ik dat ik wel wat leuke tips heb:

100 personen, maar worden er nog bepaalde activiteiten gedaan vb sport of wedstrijdjes, etc?? studentenkamp, ik weet niet of het wel of niet van toepassing is, maar alcohol/drugs ??? en wordt er savonds, en snachts geslapen, of zijn er dan ook activiteiten, en is daarbij eendeel van de aanwezigen op de been of ligt iedereen dan te slapen?? en is er alleen overdag een verhoogde risico? daarnaast zou ik even op een lijstje zetten welke verwondingen/aandoenigen etc. je kunt verwachten. ook zou je eventueel na kunnen gaan of er mensen zijn bij wie je in bepaalde situaties extra alert moet zijn, of anders moet handelen. dit is altijd handig om van te voren te weten, en dit is mogelijk bij het invullen van de aanmeldingsforumulieren. maar is niet noodzakelijk je kan ervoor kiezen of niet. een afweging die je moet maken. want meestal zie je dit wel als men met school op kamp gaat dat ditsoort dingen gevraagd wordt.

in eerste instantie zou ik kiezen voor minimaal 2 ehbo-ers, met 1 of eventueel 2 ehbo tassen/koffers. daarnaast eventueel portofoons indien mogelijk, of gewenst. ook  mag er een brancard aanwezig zijn indien gewenst. de 2 ehbo-ers, met uitrusting zou ik op een vaste post neerzetten welke strategisch gelegen is. d.w.z. dat het centraal gelegen is, en je alle punten van het terrein binnen maximaal 2 tot 4 minuten kunt bereiken, en daarnaast zou ik de ehpost ook zodanig neerzetten dat er indien nodig een ambu bij kan komen zonder al te veel moeite.

maar als er savonds en snachts ook activiteiten zijn dan zou ik het liefst kiezen voor 4 ehbo-ers: 2 dag, en 2 nacht. maar anders kun je ook wel met 2 maar dat is wat lastiger, want dan zou de een moeten slapen terwijl de andere werkt, en als er assistentie nodig is zou je nr 2 uit bed moeten halen, of dat de ehbo-ers snachts slapen en om de haverklap uitbed moeten.  en dit kan in sommige gevallen onpraktisch, of zelf gevaarlijk worden! dus geniet het geen voorkeur.

indien wenselijk zou je ook beveiliging, of docenten kunnen regelen welke eenbeetje voor de veiligheid kunnen zorgen. dan zou ik in de avond, en de nacht zeker bij de eh post 1 of 2 docenten of beveiligers neerzetten. maar dit komt weer in het werkgebied van beveiliging, en dit is niet mijn vakgebied.

wat betreft alcohol, of andere (fris)dranken zou ik absoluut geen glazen gebruiken of flessen mee geven het veld in, maar schenken in plastic of iets. i.v.m. verwondingen als iemand anders op achtergelaten glas trapt.

owja en een lijst met belangrijke telefoonnummers vb hap, 112, en andere belangrijke tel nrs is altijd handig.

in mijn bovenstaande tekst ga ik uit van het meest simpele geval, dus mss kun je in mijn eerste alinea opgesomde vragen
beantwooden voor een duidelijker beeldvorming?  zodat tips misschien gedetailleerder kunnen.

beste collega's hebben julie aanvullingen, op/aanmerkingen, hoor ik dit graag.. ;)

byebye


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2007, 23:52:18
Oke, in ieder geval alvast bedankt voor de eerste reactie :)

Hieronder een korte opsomming van het programma, waarmee ik verwacht dat jou vragen voor een groot deel beantwoord zullen zijn en waarmee de details iets verder ingevuld zijn.

Dag 1:

Gezamenlijk fietsen richting camping
In slaapgroepen tenten opzetten
Middagspelletjes (simpele spellen voor teambuilding)
Lunch
Workshop flairen
BBQ
Avondspelen
Evt. Kampvuur/Vuurkorven
Slapen

Dag 2:
Opstaan, ontbijt etc.
Aanvang Zeskamp
Lunch
Deel 2 Zeskamp
Avondeten in een lokaal restaurant
Centrum in (kroegentocht)
Slapen

Dag 3:
Opstaan, ontbijt etc.
Tenten afbreken
Vertrek richting hogeschool voor het reguliere introprogramma

Dit is zo'n beetje het programma, verder kan ik nog vermelden dat er bier getapt zal gaan worden, drugs hoop ik niet aan te treffen  >:(  

Goed, ik hoop dat je hier wat mee kan en dat ik van de kant van de brandweer ook nog wat reacties mag verwachten, ivm de bbq, kampvuur etc.

Greetzz


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2007, 22:53:17
Dag 1:

*Gezamenlijk fietsen richting camping>> bij het fietsen denk ik niet dat er veel mis kan gaan want iedereen kan fietsen neem ik aan, maar toch de 2 dienstdoende ehbo-ers achteraan als hekkensluiter laten fietsen incl uitrusting maar je kan er ook voor kiezen om dit niet te doen, dus te gaan fietsen zonder ehbo-ers die dan met de auto naar de kamplokatie gaan. dit is een afweging die je moet maken.

In slaapgroepen tenten opzetten
Middagspelletjes (simpele spellen voor teambuilding)
Lunch
Workshop flairen
BBQ
Avondspelen
Evt. Kampvuur/Vuurkorven
Slapen

alle overige activiteiten vinden plaats neem ik aan op de kamplokatie zelf? dus zouden de ehbo-ers ook hun ehpost kunnen opzetten op een centraal gelegen punt, waaruit alle hoeken binnen 2 tot 4 minuten te bereiken zijn, en zodanig dat er ook een ambu of bemanning met brancard bij kan komen zonder al te veel moeite. de inhoud/uitrusting zie mijn vorige post.


Dag 2:
Opstaan, ontbijt etc.
Aanvang Zeskamp
Lunch
Deel 2 Zeskamp

Avondeten in een lokaal restaurant
*Centrum in (kroegentocht) >> avond eten zullen de ehbo-ers ook mee eten denk ik, maar niet specifiek aanwezigheid ehbo nodig, ook de kroegtocht naar het centrum hoef je denk ik geen ehbo-ers voor mee te sturen, want ik denk dat iedereen naar een andere kroeg gaat, en je het hele centrum dan moet bemannen door ehbo-ers. geen beginnen aan.

Slapen

ehbo-ers gewoon dienst laten doen op bij dag 1 beschreven manier.


Dag 3:
Opstaan, ontbijt etc.
Tenten afbreken
Vertrek richting hogeschool voor het reguliere introprogramma

eh post als laatste afbreken en op de zelfde manier weer terugfietsen indien gewenst. wat het verdere introprogramma is weet ik niet en weet ook niet of hier ehbo voor nodig is moet je maar even zelf beoordelen.


extra tips:

ik weet niet welke activiteiten precies gedaan worden met middag/avond spelen, en 6kamp, maar ik zou als er overdag bij de spelen alcohol wordt geschonken zeker rekening houden met veel schaafwonden etc. kneuzingen verstuikingen verzwikkingen en eventuele botbreuken, pas hier dan ook je uitrusting voor aan, eventueel wat flesjes sportdrink of suikerwater ( 0,5 l water 1 eetlepel suiker en 1/2 theelepel zout zelf mengen) >> voor flauwte, hypo etc. ook vb wat extra (steriele)gaasjes, metalinegaasjes, voldoende handschoenen, en andere verbandmaterialen. afhankelijk van wat je allemaal verwacht nodig te hebben. owja en coldpacks ijsblokjes of voldoende water voor koelen van kleine letsels. ook een voorraadje water voldoende om meerdere slachtoffers(brandwonden)  minimaal 15 tot 30 minuten te kunnen koelen.  


ik hoop dat je er wat mee kan, laat je wel weten hoe het gegaan is??  en aanvullingen van anderen zijn ook welkom.

groetjes,


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2007, 13:02:02
Oke, in ieder geval alvast bedankt voor de eerste reactie :)

Hieronder een korte opsomming van het programma, waarmee ik verwacht dat jou vragen voor een groot deel beantwoord zullen zijn en waarmee de details iets verder ingevuld zijn.

Dag 1:

Gezamenlijk fietsen richting camping
In slaapgroepen tenten opzetten
Middagspelletjes (simpele spellen voor teambuilding)
Lunch
Workshop flairen
BBQ


BBQ door begeleiders laten aansteken. Niet met brandbare vloeistoffen maar met aanmaakblokjes. Gaat dit te langzaam dan een brander op gas gebruiken (bijv zoals dakbedekkers gebruiken, te huur bijv de bouwverhuurbedrijven). Nooit met vloeistoffen!!!
Het vuur aanblazen gaan perfect met een bladblazer!

2x (of meer) 6 of 9 liters schuimblussers in de buurt zetten. Deze zijn ook te huur.

Weten waar de douches zijn + gereedhouden mocht er toch iemand brandwonden oplopen. Een alternatief is, Mochten ze te verlopen zijn, om dan een eigen douche te bouwen met een tuinslang.

Citaat
Avondspelen
Evt. Kampvuur/Vuurkorven

kampvuurplaats in overleg met de gemeente regelen (zandplaat, uit de buurt van bossen / duinen, enz). Evt. vergunning aanvragen. Afhankelijk van de grote schuimblussers en/of brandslanghaspel aangesloten op drinkwaterleiding klaar leggen.

Aansteken op dezelfde manier als de BBQ

Vuurkorven zelfde procedure volgen. Wel een zandplaat of op stenen onder de korf ivm uitvallende gloeiende delen.

Citaat
Slapen


Per grote tent een brandblusser (per 200 m2 één met een minimum van 1). Rookverbod in de tenten. Een indeling in de tenten maken zodat er looppaden aanwezig zijn zonder dat je over iemand hoeft te klimmen. Orientatie verlichting aan de buiten kant ophangen zodat het niet pikdonker in de tent is

Citaat

Dag 2:
Opstaan, ontbijt etc.
Aanvang Zeskamp
Lunch
Deel 2 Zeskamp
Avondeten in een lokaal restaurant
Centrum in (kroegentocht)
Slapen

Dag 3:
Opstaan, ontbijt etc.
Tenten afbreken
Vertrek richting hogeschool voor het reguliere introprogramma

Dit is zo'n beetje het programma, verder kan ik nog vermelden dat er bier getapt zal gaan worden, drugs hoop ik niet aan te treffen  >:(  

Goed, ik hoop dat je hier wat mee kan en dat ik van de kant van de brandweer ook nog wat reacties mag verwachten, ivm de bbq, kampvuur etc.

Greetzz

Belangrijk is ook dat er drank in de man komt. Vaak wordt men dan ook wat baldadiger. Ik heb het een aantal keren meegemaakt dat men spontaan met sterke drank ging vuurspuwen :-X :-X. Als dit voorkomt onmiddellijk ingrijpen. Evt dit van te voren kenbaar maken met de sanctie.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2007, 11:16:47
daar had ik allemaal nog niet aan gedacht, maar idd preventie is minstens net zo belangrijk  :o