112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 271000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #350 Gepost op: 30 augustus 2012, 22:33:42
Aan de ene kant ja, tuurlijk is het vreemd dat je zoiets gebruikt om 'medewerkers' te ronselen. Anderzijds, grote media zoals televisie gebruiken dat soort slogans ook wel eens. "Gooi je huiswerk aan de kant, nu Kabouter Plop en Puk van de Pettenflat" blabla. Ach, je merkt het vanzelf wel op je rapport...  ::)
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het toch van meerdere kanten vreemd. Dat je nou nog zegt dat Kabouter Plop leuker is dan school is één ding, maar dat je feitelijk zegt : 'Laat school maar zitten, je kunt beter naar leegbloedende slachtoffers rennen' vind ik toch echt iets heel anders als je je op deze leeftijdsgroep richt.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #351 Gepost op: 19 maart 2013, 23:41:07
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1140874
Ben nu wel benieuwd waarom jij vindt dat ik mij 'echt niet' tot de pers mag rekenen!  

Naar mijn mening omdat je nog gewoon veel te jong bent. Prima dat je foto's maakt bij de bouw van het een of ander, prachtig dat je daar een accreditatie voor hebt. Echter wanneer jij bij een zwaar ongeval zou staan, je komt waarschijnlijk sprintend op je fietsje aan als een van de eersten, en daar liggen wat ledematen voor je neus...dan heeft dat echt wel impact. Ook al sta je dan misschien niet direct te huilen, of sta je er heel 'professioneel' tegenover, publiceer je de beelden niet of whatever, je vergeet het niet! En of zulke beelden goed zijn voor een opgroeiende puber, dat vraag ik mij ten zeerste af.

Tevens vind ik niet dat je zomaar 'pers' bent als je aan alle regels voldoet. Ik denk dat er zeker een minimumleeftijd aan zit, 18 jaar.
Misschien ben je het nu totaal niet met mij eens, maar ik denk dat dit inzicht nog wel komt. Hetzij volgende week, hetzij over 5 jaar.


guest14264

  • Gast
Reactie #352 Gepost op: 20 maart 2013, 07:07:11
Naar mijn mening omdat je nog gewoon veel te jong bent. Prima dat je foto's maakt bij de bouw van het een of ander, prachtig dat je daar een accreditatie voor hebt. Echter wanneer jij bij een zwaar ongeval zou staan, je komt waarschijnlijk sprintend op je fietsje aan als een van de eersten, en daar liggen wat ledematen voor je neus...dan heeft dat echt wel impact. Ook al sta je dan misschien niet direct te huilen, of sta je er heel 'professioneel' tegenover, publiceer je de beelden niet of whatever, je vergeet het niet! En of zulke beelden goed zijn voor een opgroeiende puber, dat vraag ik mij ten zeerste af.

Tevens vind ik niet dat je zomaar 'pers' bent als je aan alle regels voldoet. Ik denk dat er zeker een minimumleeftijd aan zit, 18 jaar.
Misschien ben je het nu totaal niet met mij eens, maar ik denk dat dit inzicht nog wel komt. Hetzij volgende week, hetzij over 5 jaar.
Ben ik het mee eens.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #353 Gepost op: 20 maart 2013, 09:34:52
En toch vraag ik me af waarom iedereen zo op die 'magische' leeftijdsgrens is gefocust.
Alsof je een dag voor je 18e verjaardag er niet tegen kan, en een dag later 'opeens' wel..  98uiye

Sommige meerderjarigen zijn met 40 nog niet volwassen, en sommige minderjarigen kunnen al met een leeftijd van 14/15 zich zeer volwassen gedragen en opstellen.
Dit is een punt dat je mijns inziens per individu moet bekijken.
Om nou te zeggen dat iemand per definitie onder de 18 jaar geen fotograaf kan zijn..
Iets te uit de lucht gegrepen als je het mij vraagt. Het is maar een getal  ;)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #354 Gepost op: 20 maart 2013, 10:40:02
Het is zelfs de vraag of je de grens bij 18 moet leggen. Sommigen van 18 zijn nog aan het puberen waarbij hoort dat je indrukken anders verwerkt dan een volwassene. Zoek maar eens op google over de effecten van heftige indrukken op pubers.

Ook een volwassene kan moeite hebben met het verwerken van bepaalde zaken, maar die zijn volwassen en worden dus geacht deze keuze voor zichzelf te maken.

Ben nu wel benieuwd waarom jij vindt dat ik mij 'echt niet' tot de pers mag rekenen!  ;)
Ik ben van mening dat je pas incidentpers kunt worden als je volwassen bent. Dit vanwege wat ik hierboven schrijf.
Kijk, je zult misschien goed werk afleveren, maar onderschat de effecten niet.
Je bent nu 14 jaar, dus hoe dan ook nog in de puberteit. Je zult misschien nu denken dat indrukken geen invloed op je hebben, maar gezien het functioneren van het puberbrein kun je dit nog niet reëel inschatten.

Ik vind dat de term steeds meer onterecht gebruikt wordt, vandaar dat ik daar wat meer duidelijkheid in zou willen zien.

Misschien ook wel gelijk een leuke link naar dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72802
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #355 Gepost op: 20 maart 2013, 11:42:15
En toch vraag ik me af waarom iedereen zo op die 'magische' leeftijdsgrens is gefocust.
Alsof je een dag voor je 18e verjaardag er niet tegen kan, en een dag later 'opeens' wel..  98uiye

Inderdaad. Het moet per geval bekeken worden, maar ik vind dat een minimumleeftijd van 18 jaar zeker goed is.

Ik ben van mening dat je pas incidentpers kunt worden als je volwassen bent. Dit vanwege wat ik hierboven schrijf.
Kijk, je zult misschien goed werk afleveren, maar onderschat de effecten niet.
Je bent nu 14 jaar, dus hoe dan ook nog in de puberteit. Je zult misschien nu denken dat indrukken geen invloed op je hebben, maar gezien het functioneren van het puberbrein kun je dit nog niet reëel inschatten.

+1

Het is zelfs de vraag of je de grens bij 18 moet leggen. Sommigen van 18 zijn nog aan het puberen waarbij hoort dat je indrukken anders verwerkt dan een volwassene. Zoek maar eens op google over de effecten van heftige indrukken op pubers.

Ook een volwassene kan moeite hebben met het verwerken van bepaalde zaken, maar die zijn volwassen en worden dus geacht deze keuze voor zichzelf te maken.

Ideaalsituatie zou zijn bij een incident dat iedereen onder de 18 jaar weggehaald worden / op een minimale afstand van 500 meter worden gezet (behalve als het familie betreft). Hierdoor creeër je op de eerste plaats een stuk rust op het incident. Verder is dit ook ter bescherming van de nog ontwikkelende pubers. Verder zou elke fotograaf over een perskaart of een bewijs van het werken voor een nieuwsmedia moeten kunnen tonen. En ga ik te ver als ik zeg dat je ook over een serieuze camera moet beschikken? (Oftewel, het telefoon en handycamwerk ook weg..)

Dat is natuurlijk onhaalbaar. Je kan niet bij elk incident nog een peleton politie inzetten om deze mensen te controleren en te ordenen. Dat is gweoon praktisch onmogelijk. Hier wordt dan ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf zelf verwacht. En juist die verantwoordelijkheid ontbreekt nog bij jongeren.

Natuurlijk is er ook nog het geval, van een eenzaam dorpje of stadje, waar er maar 1 fotograaf is (jong of oud buiten beschouwing gelaten) en die ook in direct contact staat met de brandweermensen. Zij kennen hem, hij kent hen. Ik vind dat er daar een andere relatie is, en dat de drempel daar lager ligt. Maar dit is natuurlijk weer per geval verschillend.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #356 Gepost op: 20 maart 2013, 15:31:18
Aangezien de discussie over wanneer wel/geen fotografie hier wordt aangekaat, wil ik nog even reageren op de berichten van 90-8.

Ik heb eens opgezocht naar de definitie van pers:
.

Ik fotografeer voor kranten en tijdschriften (paar weken terug stond er nog een grote foto in Telegraaf. Daarnaast worden mijn foto's om de haverklap gebruikt in tijdschriften, onder andere in tijdschriften over de bouw) dus volgens mij is dat zeker een reden om mij te rekenen tot de pers.

Als je dan ook nog eens verder gaat kijken naar de betekenis van journalist, staat er onder andere verslaggever:


Als je dan verder gaat zoeken op verslaggever, dan zie je de volgende betekenis:


Ik breng verslag uit van gebeurtenissen in mijn omgeving. Soms is dat van leuke dingen (evenementen), soms is dat van minder leuke dingen (incidenten). Dus nog een reden om mij te rekenen tot de pers.

Ben nu wel benieuwd waarom jij vindt dat ik mij 'echt niet' tot de pers mag rekenen!  ;)
Het is maar hoe selectief je zoekt!

PERSFOTOGRAAF
1) Beroep 2) Beroep, ambt of functie 3) Cameraman 4) Fotojournalist 5) Persoonsbenaming
http://www.encyclo.nl/begrip/Persfotograaf

Maar zoals ik al zei, je bent minderjarig en hebt niets op een incidentplek te zoeken.  Als jij beroepsmatig beelden levert ben je idd persfotograaf, echter kan dit niet want je bent minderjarig, bent niet in dienst van. Je doet enkel hobbymatig plaatjes schieten wat je gratis levert aan sites of media. Mocht je er wel voor betaald krijgen vraag ik mij af hoe dit kan aangezien er toch behoorlijk wat haken en ogen aan zitten.

Daarbij heb je niks te zoeken op een incidentplek binnen de lintjes. Mocht jou wat overkomen, je breekt een been, er valt een pan van het dak, een muurtje valt om of noem maar op hebben we een heel groot probleem!

Niet leuk voor jou, maar  hulpverleners hebben ook de taak om jou in bescherming te nemen, ondanks dat dit anders voor je voelt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #357 Gepost op: 20 maart 2013, 15:32:26
En toch vraag ik me af waarom iedereen zo op die 'magische' leeftijdsgrens is gefocust.
Alsof je een dag voor je 18e verjaardag er niet tegen kan, en een dag later 'opeens' wel..  98uiye

Sommige meerderjarigen zijn met 40 nog niet volwassen, en sommige minderjarigen kunnen al met een leeftijd van 14/15 zich zeer volwassen gedragen en opstellen.
Dit is een punt dat je mijns inziens per individu moet bekijken.
Om nou te zeggen dat iemand per definitie onder de 18 jaar geen fotograaf kan zijn..
Iets te uit de lucht gegrepen als je het mij vraagt. Het is maar een getal  ;)

En hoe zit het dan met drinken, roken, ziekenkosten betalen en ga zo maar ff door. Ergens moet je een grens trekken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #358 Gepost op: 20 maart 2013, 15:55:26
Mocht je er wel voor betaald krijgen vraag ik mij af hoe dit kan aangezien er toch behoorlijk wat haken en ogen aan zitten.
Niet om je standpunt te ontkrachten, want daar ben ik het mee eens, echter mogen 13-14 jarigen al wel een arbeidscontract aangaan. Als de ouders maar akkoord gaan:

13, 14 en 15 jarigen
Hier gaat het om handelingsonbekwame minderjarigen die voor het aangaan van een arbeidsovereenkomst de machtiging van een ouder (wettelijke vertegenwoordiger) nodig hebben. De machtiging kan de ouder mondeling of schriftelijk geven voor het aangaan van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst wordt gesloten tussen de minderjarige en de werkgever en het is de minderjarige met wie de werkgever wilsovereenstemming moet bereiken (art 7:612-3 BW).

Bron: arbeidsrechter.nl

En dan zitten er met name restricties aan de arbeidstijden en het soort werk, maar deze specifieke groep wordt niet genoemd.
Hier zouden ouders hun kinderen in bescherming moeten nemen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #359 Gepost op: 20 maart 2013, 19:23:38

Hier zouden ouders hun kinderen in bescherming moeten nemen.
Inderdaad, ouders zijn hier een belangrijke schakel in, samen met de dagbladen.
Ouders moeten ervoor zorgen dat hun kind(eren) niet naar dit soort zaken toe moeten gaan, temeer omdat ze nog maar kind zijn in ieder geval onvolwassen.

De bladen hebben hier ook een belangrijk aandeel in. Die zouden eens wat kritischer naar de fotografen moeten gaan kijken die hun werk toeleveren. Maarja, nieuws is belangrijk en ook dagbladen verliezen dan de realiteit  uit het oog en accepteren het feit dat door hun, kinderen van 12 of 14 jaar al bij ongevallen of branden staan te fotograferen alleen maar ten gunste van dat betreffende blad. Lekker goedkoop zo,n manneke van 14 jaar die hoef je nog niet het volle pond te betalen. ::)