Integrale Veiligheidskunde

Auteur Topic: Integrale Veiligheidskunde  (gelezen 61088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2011, 23:21:35
Laat ik hierover nou net een PM gestuurd hebben naar een ander forumlid ;) Hieronder mijn reactie (met een paar aanpassingen).

Hallo ...,

Als je een MBO opleiding hebt afgerond, kun je volgens mij sowieso instromen bij IVK. Voor de deeltijd geldt als extra instroomeis dat je een relevante functie moet hebben op minimaal MBO4 niveau. Als ik jouw verhaal zo lees, moet dat geen probleem zijn O0

Op de Hogeschool Utrecht kun je inderdaad IVK in deeltijd volgen. Je hebt dan op maandag colleges. Vanaf het tweede jaar zijn er op maandagavond keuzevakken te volgen (17:00 - 19:00 en 19:00 - 21:00). Als je pech hebt, maak je dus een lesdag van 12 uur ;) Andere dagen zijn er voor deeltijders geen college, maar zul je wel het nodige studiewerk moeten doen.

Mijn ervaring is dat studie-opdrachten niet moeilijk zijn, maar wel tijdrovend. Tijdens de opleiding heb ik daar van deeltijders ook wel de nodige klachten over gehoord. Het is voor sommigen lastig om de baan te combineren met de studielast.

Ik vond de studie zelf heel leuk. Docenten en medestudenten zijn heel prettig in de omgang. Er heerst een informele sfeer en de faciliteiten (onderwijsruimtes, kantine, etc.) ben ik ook zeer over te spreken. Het curriculum van de opleiding wordt regelmatig herzien (verbeterd), dus hoe het onderwijspakket er tegenwoordig uitziet kan ik je niet precies zeggen. Ik heb wel de indruk dat de kwaliteit van het onderwijs steeds beter wordt en er ook meer aandacht komt voor fysieke veiligheid. Tijdens mijn studie lag het accent wat mij betreft teveel op sociale veiligheid (huiselijk geweld, criminaliteit, etc.).

Voor meer info raad ik je aan contact op te nemen met ... (PM me voor naam + gegevens). Zij kan je meer vertellen of weet je anders wel door te verbinden met de juiste persoon.

Als je voor mij verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel! Ik ben alleen sinds afgelopen dindsag geen IVK student meer ;)

Groeten en succes met je keuze,
Maarten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2011, 00:12:48
En ik ben inmiddels ook ruim een halfjaar student IVK aan de HU. Met een VWO-achtergrond vind ik de studie tot nu toe erg goed te doen (anders gezegd: makkelijk) en ik merk dat indien de motivatie goed is mijn klasgenoten ook prima mee kunnen komen. In voltijd heb je betrekkelijk weinig les (een uur of 10 per week), maar er gaat -zoals Maarten ook al aangeeft- wel veel tijd in praktische opdrachten zitten. Door de geringe hoeveelheid lessen hou je wel ruim genoeg tijd over om deze opdrachten te kunnen voltooien.

Mijn grootste knelpunt is de onregelmatigheid van de lessen (deze periode is dat overigens al een stuk beter met een iets vaster rooster) en het te lang uitstellen van opdrachten, waardoor je aan het einde van een periode toch even door moet werken.

Maar voor de rest: hele leuke opleiding, interessante vakken en bovenal een bijzonder leuke sfeer binnen de gehele opleiding. Als je iets met (sociale of fysieke) veiligheid wil gaan doen en daar een goede basis voor wil leggen raad ik IVK zeker aan!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2011, 02:03:27
Maarten dank je wel, heb ik in elk geval iets achter de hand voor de toekomst.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2011, 09:31:12
Ik zal ook even aansluiten bij dit topic.

Ik ben Martijn en zit momenteel in het derde jaar van de opleiding Integrale Veiligheidskunde aan de Hogeschool Utrecht.

Mijn beleving tot nu toe van de opleiding is zeer positief. Komt ook, denk ik, doordat mijn intresses echt liggen in veiligheid.
Ik kan de opleiding zeker aanraden!!

Wat ik ook merk van mensen uit het werkveld is dat ze de opleiding ook zeer positief ervaren...Krijg vaak de te horen om de opleiding af te maken, omdat mensen met onze kennis nodig zijn.
En natuurlijk hoor ik ook nog dagelijks de vraag: Wat is IVK??
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2011, 15:26:23
Even over het ontbreken van die universitaire studie: volgens mij is die er wel degelijk en wel aan de TU Delft!

Tijdens mijn studie aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management had ik regelmatig college met studenten Master of Public Safety. Alleen is dit volgens mij geen 'openbare' master, maar kun je die alleen doen als vervolgstudie via de Nibra als je al werkzaam bent als brandweermanager. Maar gezien de inhoud die je hier beschrijft is dat volgens mij wel degelijk de mastervariant van IKV.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2011, 15:35:53
Die informatie in dit topic over het volgen van een master is ook flink verouderd ;)

Er zijn verschillende masters die geschikt zijn om na IVK te volgen. Voor sommige masters heb je echter wel aanvullende kwalificaties nodig, zoals werkervaring, NIFV opeliding, etc.

Naast de Master of Public Safety aan de TU is er bijvoorbeeld ook de 'Master of Crisis and Disaster Management' (MCDM, die tegenwoordig weer anders schijnt te heten). Ook daarvoor zul je wat meer bagage moeten meebrengen om toegelaten te worden.

Een voorbeeld van een (WO) master die je wel direct na het HBO kunt doen, is 'Besturen van Veiligheid' aan de VU. Als HBO'er moet je dan wel eerst een pre-master volgen, waardoor het uiteindelijke traject twee jaar duurt. Werkervaring e.d. is hier echter geen vereiste.

Tegenwoordig zijn er dus steeds meer mogelijkheden voor een master.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2011, 15:49:16

Naast de Master of Public Safety aan de TU is er bijvoorbeeld ook de 'Master of Crisis and Disaster Management' (MCDM, die tegenwoordig weer anders schijnt te heten). Ook daarvoor zul je wat meer bagage moeten meebrengen om toegelaten te worden.

http://www.nifv.nl/web/show/id=154638

Heet tegenwoordig dus Master of Crisis and Public Order Management en inderdaad is ook hier werkervaring een vereiste ;)

(in de link alle informatie over de opleiding)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2011, 19:56:52
Kleine topic kick weer, ik heb mijzelf aangemeld voor de opleiding IVK in Utrecht, nog andere forumleden die deze opleiding gaan starten (of nog steeds volgen)?


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2011, 20:01:06
Ik denk er sterk over om ook deze opleiding te gaan doen, alleen niet komen schooljaar maar in 2012-2013.  098uo


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2011, 20:23:01
Kleine topic kick weer, ik heb mijzelf aangemeld voor de opleiding IVK in Utrecht, nog andere forumleden die deze opleiding gaan starten (of nog steeds volgen)?

Ik begin over een klein maandje aan jaar twee... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding