Integrale Veiligheidskunde

Auteur Topic: Integrale Veiligheidskunde  (gelezen 61087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 16 juli 2007, 13:46:09
Ik vind het wel nuttig om een topic te openen over Integrale Veiligheidskunde (IVK). Weinig mensen weten volgens mij wat het inhoudt.

Integrale Veiligheidskunde wordt dacht ik alleen gegeven op de Haagse Hogeschool, Hogeschool Utrecht en Saxion Hogeschool.

Tevens is er een studie Integrale Veiligheid. Dat is nagenoeg hetzelfde heb ik mij laten vertellen. Integrale Veiligheid wordt onder andere op de Hogeschool Rotterdam en Avans Hogeschool Den Bosch gegeven.

Dan is er ook nog de studie Hogere Veiligheidskunde (HVK). Dit is de technische veiligheidskant. De HVK'ers zijn meestal mensen die een natuur- of schiekundige achtergrond hebben. HVK is een vervolgopleiding, geen basis MBO, HBO of WO opleiding.

IVK wordt nog wel eens verward met HVK.


Op de site van de Hogeschool Utrecht staat het volgende:

Citaat van: http://www.hu.nl/Opleidingen/Integrale+Veiligheidskunde/De+opleiding/In+het+kort.htm?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=PresentationUnpublished
Integrale Veiligheidskunde
In het kort
Veiligheid is net zo belangrijk als water, voedsel en onderdak. Het veiligheidsgevoel in de wereld en in Nederland heeft de laatste jaren een flinke deuk opgelopen. De politiek heeft veiligheid hoog op de agenda gezet. Ook de maatschappij wil veiligheid zo goed mogelijk waarborgen. Samenwerking tussen de verschillende mensen die over veiligheid waken en die zicht hebben op de risico’s, van politie en brandweer tot bedrijven en van nachtwakers tot ambtenaren, is de sleutel tot een succesvol veiligheidsbeleid.

Koel
Als veiligheidskundige of veiligheidscoördinator ben je belangrijk voor een veilige leefomgeving. Denk maar aan een groot evenement als Parkpop in Den Haag. Niet alleen de infrastructuur op het terrein moet veilig zijn, ook extra openbaar vervoer naar het festival en voldoende EHBO-posten dragen bij aan een veilig verloop.

Integrale Veiligheidskunde (IVK) leidt veelzijdige professionals op die het hoofd altijd koel houden. Denkers en doeners tegelijk, werkend vanachter een bureau of volop in actie.

Spin in web
Je neemt initiatief en gaat confrontaties niet uit de weg. Je bent een coördinator, een regelaar. Als een spin in het web ben je met alle betrokken instanties in gesprek die verantwoordelijk zijn voor veiligheid. Samen voorkom je onheil. Veel werk van een veiligheidskundige blijft voor de buitenwereld onzichtbaar, terwijl de maatschappij tastbare resultaten verlangt.

Voor een groot winkelcentrum worden maatregelen genomen die voor niemand zichtbaar zijn. Maar als er iets gebeurt, verloopt de evacuatie van de bezoekers probleemloos en wordt de ramp aangepakt. Pas dan zie je resultaat, terwijl je hoopt dat het nooit zal gebeuren.

De Haagse Hogeschool:

Citaat van: http://portal.hhs.nl/portal/page?_pageid=130,828706&_dad=portal&_schema=PORTAL
Integrale Veiligheidskunde - voltijd en duaal
In onze risicomaatschappij is grote behoefte aan professionals met kennis en kunde op het gebied van veiligheid. Spreekt veiligheid jou aan? Ambieer je een leidinggevende of adviserende rol op het terrein van veiligheid bij de overheid, het bedrijfsleven of een non-profitorganisatie? Dan biedt de opleiding Integrale Veiligheidskunde (IVK) een goede basis.

Het draait bij IVK allemaal om de veiligheid en bescherming van mensen en organisaties in de openbare ruimte. Je leert om de juiste partijen bij elkaar te brengen, en organisaties en netwerken te sturen. Daarnaast kom je veel te weten over de bescherming van mensen en organisaties en de hulpmiddelen die daarbij horen. Ook verdiep je je in de beleving van veiligheid. Voelen mensen zich veilig? Welke risico’s zijn aanvaardbaar? Hoe tolerant is men? In vier jaar tijd ontwikkel je, grotendeels in de beroepspraktijk, eigenschappen die je nodig hebt om daadkrachtig op te treden. Je leert plannen en maatregelen bedenken. Je leert ook hoe je andere mensen ervan overtuigt dat ze nodig zijn.

De studie IVK leidt dus op tot managers in het veiligheidswerkveld. Denk aan brandweerofficier, politie-inspecteur, beleidsmedewerker rampenbestijding, hoofd veiligheid bij een fabriek, projectleider bij de beveiliging. De studie leidt breed op en biedt daarmee een daarmee een prima basis voor de genoemde beroepen. Vaak kan je voor die beroepen een verkort studietraject volgen als je IVK hebt gedaan, of is IVK onderdeel van het traject.

Je kan jezelf door middel van keuzemodulen en praktijkwerk gaan profileren in een bepaalde richting.

Wanneer je verteld dat je Integrale Veiligheidskunde studeert is het vaak van: :o wablief?

'Integraal' betekent samenhangend. Het doel van een IVK'er is beleid te maken waarbij alle relevante partijen betrokken zijn en je dus gezamenlijk tot een oplossing komt (zie stukje "spin in het web"). 'Samenhangende´ partijen en processen zou moeten op elkaar afgestemd worden om tot een degelijk veiligheidsbeleid te komen.
'Veiligheidskunde' spreekt voor zich.


Op dit forum zijn meerdere mensen actief die IVK doen / gedaan hebben. Die kunnen hier vast wel een en ander aan toevoegen ;) Mijn stukje is immers voornamelijk uit het Hogeschool Utrecht perspectief, dus ik ben wel benieuwd hoe het er op andere hogescholen aan toe gaat.

Vragen over IVK kan je hier uiteraard ook kwijt.

Hopelijk is er nu wat meer duidelijkheid over wat IVK inhoudt.


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2007, 18:02:36
Goed idee Maarten!

Ikzelf heb begin juli mijn diploma voor de opleiding Integrale Veiligheid aan de Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch mogen behalen.  O0

Ik ga nog wel even een iets langer verhaal formuleren om wat dieper op de opleiding in te gaan.

Met vriendelijke groet,

Peter


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2007, 20:47:46
Even een kickje, want ook ik wil wat gaan doen.

Peter, wat ga jij nu doen?
343, never forget.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2007, 21:22:48
you're right!

eens even kijken hoor

Waarom voor IV gekozen?
Al vanaf kind interesse in de brandweer en alles wat hiermee te maken heeft, je wordt dus brandweerman. Wanneer je beschikt over de capaciteiten om het vwo te doorlopen dan weet je wel dat er meer in kan zitten dan het zijn van beroepsbrandweerman. (Niets ten nadele van iemand hoor!!) Je gaat kijken naar wat de mogelijkheden zijn en komt al gauw uit op bouwkunde om zo de brandweerwereld in te stromen... maja Peter had eigenlijk helemaal geen zin in bouwkunde. Toch maar het natuur&techniek-profiel gekozen. In de vierde kwam ik de opleiding (hbo) Integrale Veiligheid tegen. Dit leek me dan ook wel wat. Vanaf het begin bezig zijn met veiligheid. Omdat er zoiets niet op universitair niveau was/is toch maar besloten dit te gaan doen. Heb wel eerst m'n vwo gewoon afgemaakt en in 6 jaar voltooid.

Maar dus gekozen voor IV vanwege het feit dat je vanaf dag 1 bezig bent met het oplossen van veiligheidsvraagstukken.

Waar?
Voor mij was Utrecht de meest logische optie maar omdat ik geen economie in m'n examenpakket had zitten wilde ze me niet zomaar in het tweede jaar toelaten. (stom, stom, stom... :P) Navragen in Den Bosch leverde wat minder moeite op en zodoende gekozen voor Den Bosch. Heb de opleiding dan ook in 3 jaar kunnen doen. Iets wat momenteel volgens mij al niet meer mogelijk is.

Wat wilde ik met IV
Zoals eerder al beschreven wilde ik de kant van de brandweer op. Op dat moment nog geen directe link naar de officiersopleiding ivm de (toen de tijd) negatieve verhalen over ervaring etc...

Wat wil ik nu met IV
In het derde jaar stage gelopen binnen de rampenbestrijding gelopen en dat is me echt heel goed bevallen, dat wilde ik dus ook wel. Toch besloten voor de officiersopleiding te gaan, juist omdat de selectie erg zwaar is. Dat is ook wel gebleken want ben na de 3e dag afgevallen... en met mij vele anderen.
De brandweer blijft trekken, maar de rampenbestrijding niet minder. Aangezien ik nog geen repressieve papieren heb wordt een baan bij de brandweer een stuk lastiger. Ik hoop dan ook via een baan binnen de rampenbestrijding ook in te kunnen stromen in de wereld van de vrijwillige brandweerman. :D (dus als iemand nog wat weet!!)

Er is momenteel al wel de mogelijkheid om door te studeren op een universiteit binnen bestuurskunde en dan je master "safety en nog wat" ;) te halen.

Wat nog belangrijk is
Naar mijn idee heb je door het volgen van IV geen streepje voor op andere kandidaten die solliciteren bij brandweer of politieopleidingen. Al heb je de hogere hotelschool gedaan, ze kijken naar je capaciteiten als manager. Of je dan al weet wat TP, TS, persvoorlichter, etc... betekent vinden ze niet interessant. Natuurlijk is de opleiding wel een mooie basis en zal tijdens je verdere opleiding bij politie of brandweer grote voordelen opleveren. (teveel kennis van het vak zou ook weleens nadelig kunnen zijn... als ik kijk naar mijn eigen selectieproces)

Al met al ben ik blij de opleiding afgerond te hebben. Het is een mooie basis van een (hopelijk) leuke carriere binnen brandweer/rampenbestrijding. Wat mij betreft zouden ze deze ook op universitair niveau moeten gaan uitzetten, om meer breedte te krijgen.

Ik zeg express niets over de inhoud van de opleiding in Den Bosch omdat deze de afgelopen tijd nogal is veranderd tenopzichte van mijn traject. zie de site voor meer info. (mijn mening... via PM ;))

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel!!

Peter


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2007, 17:46:54
Grappig Peter, onze 'loopbanen' zijn aardig te vergelijken.

Ook ik heb m'n VWO diploma behaald. Toen gesolliciteerd bij de politie (kwam eigenlijk niet verder dan een brief, maar dat is een ander verhaal). Integrale veiligheidskunde had ik als 'back-up plan' en dat volg ik dus nu (pas gehoord dat ik m'n propedeuse heb gehaald :)). Ik vind het ook jammer dat er niets vergelijkbaars is op universitir niveau. Ik heb namelijk wel af en toe het idee dat ik onder m'n niveau werk. Daarnaast heeft een WO opleiding meer status dan een HBO opleiding (niets ten nadele van HBO'er hoor!), waarmee je misschien toch meer kunt bereiken.

Het leuke aan HBO vind ik wel dat je veel praktisch bezig bent. Niet puur theoretisch / wetenschappelijk (uiteraard is dat wel onderdeel van de studie!). Een hoger theoretisch gehalte zou bij een WO opleiding het geval kunnen zijn.

Ook ik wil mij (zoals ik het nu zie, kan zomaar verranderen ;)) met rampenbestrijding bezig gaan houden.

Ik begrijp dat je trouwens het eerste jaar in utrecht hebt gevolgd? Dan was jij de derde of vierde lichting studenten?



Nog wat inhoudelijke informatie voor de geinteresseerde:

Enkele vakken die gegeven worden zijn:
  • strafrecht
  • bestuursrecht
  • criminologie
  • psychologie, sociologie & filosofie (onder de noemer ASW, algemene sociale wetenschappen)
  • sociale vaardigheden. Buitengewoon nuttig. Zou voor heel veel mensen geen kwaad kunnen >:D

Daarnaast heb je per blok (4 blokken in een jaar) een centraal onderwerp (soort van project), waaraan de vakken gerelateerd zijn.


Nogmaals, dit geldt dus voor Utrecht. Hoe dat op andere IV(K) opleidingen zit weet ik niet. Misschien leuk als iemand anders daar wat over wil vertellen ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2007, 18:06:13
Citaat
Daarnaast heeft een WO opleiding meer status

Klopt. Tegelijk heb ik wel het idee dat de meeste vacatures die er binnen deze sector zijn ook op het niveau van het hbo liggen. Ik ben tot op heden nog weinig universitaire eisen tegengekomen.

Citaat
Ik begrijp dat je trouwens het eerste jaar in utrecht hebt gevolgd?

Incorrect. Ik heb Utrecht benaderd of het mogelijk was om (als vwo'er) in het tweede jaar in te stromen. Vanwege mijn economie-achterstand was die niet zomaar mogelijk. (moest ik extra dingen gaan doen) Navraag in Den Bosch was positiever en daar kon ik wel instromen. (de achterstand was m'n eigen probleem, overigens nooit wat van gemerkt)

Vakken komen wel aardig overheen. Wel heb ik toch eigenlijk vakken gemist als "politiekunde" / "brandweerkunde" etc... dus echt vakken die ingaan op de het werk en de achtergronden van de verschillende veiligheidsdiensten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2007, 18:11:11
Vakken komen wel aardig overheen. Wel heb ik toch eigenlijk vakken gemist als "politiekunde" / "brandweerkunde" etc... dus echt vakken die ingaan op de het werk en de achtergronden van de verschillende veiligheidsdiensten.

Dat zijn bij ons volgens mij keuzevakken die je kunt volgen, maar daar heb ik nog niet mee te maken gehad. Weet niet precies hoe dat in elkaar steekt. (het heet dan bij ons 'veiligheid en politie' en 'veiligheid en brandweer' of net andersom)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2011, 23:14:35
Ik weet dat dit een ontzettende topickick is (kleine 4 jaar  998765), maar ik vroeg me af
na het lezen van al deze verhalen of deze opleiding ook part-time te volgens is. Want als
ik jullie verhalen zo lees hebben jullie de full-time versie gedaan. En als ik deze opleiding in
de toekomst wil gaan volgen, zal dit naast mijn huidige werk zijn als verdieping van men
werk en verbreding van mijn toekomst perspectief.

Alvast dank voor de antwoorden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2011, 23:18:53
Volgens de website van de Hogeschool Utrecht wordt er ook een deeltijd opleiding aangeboden.

www.hu.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2011, 23:19:16
Ja dat is zo. Ik heb er diverse gevonden hier.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.