GRIP 2 Zeer grote brand Koma Koelinstallaties - Roermond 17-07-2007

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Koma Koelinstallaties - Roermond 17-07-2007  (gelezen 14617 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #40 Gepost op: 17 juli 2007, 14:35:35
Filmpje van iemand die er redelijk vroeg bij was (en die nog nooit van bovenwinds gehoort heeft)

http://video.google.nl/videoplay?docid=8255257253423312793&hl=nl%20
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #41 Gepost op: 17 juli 2007, 14:37:57
WVD is niet meer dan een Tankautospuit met bemanning die gaan meten of er te hoge concentraties schadelijke stoffen in de lucht te vinden zijn. Zeker met deze hoeveelheid rook is het goed om te meten of er teveel rommel in zit, die bij mensen (en in het geval van Limbo land koeien =>melk) kan komen. Op basis hiervan kan er eventueel een advies naar de bevolking toe gaan (binnen blijven, evacuatie). Maar in de meeste gevallen is er geen accuut gevaar voor de volksgezondheid en is het gewoon monitoren. Wellicht klinkt het spannender dan het is :)

Vergelijk het met het meten van de temperatuur in een koeling bij de snackbar. Meestal klopt ie gewoon, als hij toch te hoog is, moeten er maatregelen genomen worden.

Pfff, wat zijn er toch een hoop verschillende voertuigen/diensten/disciplines/functies zeg! Ik dacht eerst dat ik er wat dit soort incidenten betreft met de AGS en meetploegen wel was, maar laatst kwam daar de LMPO bij en nu dus de WVD. Maar staat in ieder geval nu in mijn lijst, bedankt!
Groeten uit Den Haag, Gerard  


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #42 Gepost op: 17 juli 2007, 14:42:35
Pfff, wat zijn er toch een hoop verschillende voertuigen/diensten/disciplines/functies zeg! Ik dacht eerst dat ik er wat dit soort incidenten betreft met de AGS en meetploegen wel was, maar laatst kwam daar de LMPO bij en nu dus de WVD. Maar staat in ieder geval nu in mijn lijst, bedankt!

Meetploeg is wvd

btw nog een link naar het filmpje van tv11 (via hun site kreeg ik het niet werkend)
http://www.tvellef.net/nuuts/20070717brandkoma.wmv
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2007, 14:49:30
@ peebee

Een opmerkelijk en wetenschappelijk absurde vergelijking past u toe. Het (soms onmogelijk) terugdraaien van milieueffecten vergelijken met het eenvoudig manueel bijstellen van een thermostaat.

@ SteKel

Daar was nu de gebruiksvergunning voor bedoeld. (Het is verboden.....)

Fred Vos
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #44 Gepost op: 17 juli 2007, 15:01:07
Het even terugzetten van de thermostaat is ook pas een wonder dat we sinds enkele decenia onder de knie hebben. Daarvoor ging dit door of de artikelen vanuit de kelder naar boven te halen, of de ijsblokken erbij of er af te halen. Wie weet wat de toekomst gaat brengen.

Natuurlijk zijn de gevolgen anders. Zoals ik u al eerder heb gemeld, niet alles is zwart-wit. In opmerkingen en gedragingen legt ieder zijn eigen nuances. Om een verduidelijking te maken is het soms noodzakelijk op een abstractere manier naar zaken te kijken en niet de specifieke elementen, maar het proces ansich te bestuderen.
{OFF TOPIC}
In dit geval probeer ik met een simpel voorbeeld aan te geven wat de taak van een WVD kan zijn (Namelijk meten) en probeer ik aan te geven dat niet elke meting/uitruk een resultaat hoeft op te leveren waarbij de volksgezondheid direct gevaar loopt. De analogie die ik met de snackbar geef, is dat deze metingen wettelijk vaak moeten voorkomen en (als de kwaliteit van de apparatuur goed is) deze zelden reden tot zorg geven. Mijn voorbeeld is niet bedoeld om de gevolgen gelijk te trekken.

Ik vraag mij werkelijk af, wat de reden is dat u als onderzoeker op iedere opmerking van mensen op dit forum direct vol, openlijk, en kort door de bocht stelling wilt nemen. Ik zou daar in die positie bovenstaan. Maar ja ik ben maar een brandwacht, verwacht van mij dus geen wonderen ;)

Met deze woorden sluit ik wat mij betreft deze discusse en gaan we wat mij betreft weer on-topic. Voordat de mods ingrijpen ;) Voor verdere opmerkingen ben ik natuurlijk via de PM te bereiken.
{ON TOPIC}
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #45 Gepost op: 17 juli 2007, 15:12:06
Het lijkt mij beter om nu eens een keer bij het onderwerp te blijven, en eens te stoppen met al deze persoonlijke aanvallen, sfeerverpestingen en andere offtopic ...........

Mocht iemand hier nog op willen reageren, mijn pm box staat open, dan gaan we nu weer verder met het plaatsen van nieuws over de brand in roermond.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #46 Gepost op: 17 juli 2007, 15:55:01
Giftige stoffen

Bij de grote bedrijfsbrand zijn giftige stoffen, waaronder blauwzuur, vrijgekomen. Brandweerkorpsen uit heel Midden-Limburg, een deel van Zuid-Limburg, Maastricht en Duitsland zijn ingezet om de brand in het koelinstallatiebedrijf Koma te bestrijden. De brandweer verricht metingen in de omgeving om de concentratie giftige stoffen vast te stellen.
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #47 Gepost op: 17 juli 2007, 15:57:09
Ter aanvulling op de post boven mij. De tekst van de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article67590281.ece?cid=rss

 Giftige stoffen vrij bij brand Roermond
ROERMOND - Bij de grote bedrijfsbrand in Roermond zijn dinsdagmiddag giftige stoffen, waaronder blauwzuur, vrijgekomen. Brandweerkorpsen uit heel Midden-Limburg, een deel van Zuid-Limburg, Maastricht en Duitsland zijn ingezet om de brand in het koelinstallatiebedrijf Koma te bestrijden. De brandweer verricht metingen in de omgeving om de concentratie giftige stoffen vast te stellen.

De brandweer is met enkele tientallen wagens bij de brand aanwezig. Ook de geneeskundige hulpdiensten zijn met veel wagens ter plaatse. De schade zou tientallen miljoenen euro's bedragen, schatte de directeur van Koma.

Volgens de directeur is de brand veroorzaakt door ontploffende gasflessen, die werden gebruikt bij werkzaamheden op het dak.

In het gebouw waren rond 12.30 uur drie grote explosies hoorbaar. Een groot deel van het industrieterrein Heide is afgesloten. De brandweer heeft drie naastgelegen panden ontruimd, waaronder Rockwoll Lapinus, uit angst dat het vuur overslaat. Het pand van Koma, waar 110 mensen werken, is volledig verloren gegaaan.

Bij de brand zijn geen gewonden gevallen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #48 Gepost op: 17 juli 2007, 16:13:04
Daar was nu de gebruiksvergunning voor bedoeld. (Het is verboden.....)

Wie maakt de zin af, met daarbij het juiste artikelnummer uit de bouwverordening? Eens kijken of we die van toepassing kunnen brengen op de dakdekker die niet onder het gebruik van het gebouw valt... Wanneer de werkzaamheden onder het gebruik zouden vallen, zou de eigenaar van het gebouw (houder vergunning) hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor deze brand.

Ik zou eerder eisen verwachten vanuit de vakgroep of de ARBO-wetgeving

Maar dan nog, het is nog aardig vroeg om al te gaan speculeren over het hoe en waarom.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 17 juli 2007, 16:27:59
Naar aanleiding van diverse discussies hebben de heren Engeltje en Fred Vos een "kan niet posten" ban ontvangen, waardoor zij alleen nog berichten kunnen lezen.

Hopende hiermee weer op een normale manier on-topic verder te kunnen gaan.

Shave
moderator