GRIP 2 Zeer grote brand Koma Koelinstallaties - Roermond 17-07-2007

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Koma Koelinstallaties - Roermond 17-07-2007  (gelezen 14616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #60 Gepost op: 18 juli 2007, 20:44:01
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/07/ophef_na_brand_roermond.html

Ophef na brand Roermond

Burgemeester Henk van Beers van Roermond is boos over de wijze waarop media zijn ingelicht over de brand bij koelinstallatiebedrijf Koma gisteren. Hij liet vandaag weten dat hij "de onderste steen" boven wil halen over de wijze waarop media en bevolking zijn geïnformeerd over de risico's van de brand.

De brand, die gistermiddag uitbrak en pas vanochtend was geblust, zou volgens de brandweer in eerste instantie geen gevaar voor omwonenden opleveren. "Ik heb 's middags al in het beleidsteam gezegd dat er een brief uit moest over de risico's rond de neervallende roetdeeltjes. Op datzelfde moment communiceerde de voorlichting van de brandweer nog steeds dat het allemaal geen kwaad kon. Onbegrijpelijk", aldus Van Beers.

Waarschuwing

Gisteravond ontvingen bewoners alsnog een huis-aan-huis bezorgde brief met een waarschuwing over neervallende roetdeeltjes. De burgemeester is boos dat deze informatie veel later bij de mensen terechtkwam. "Hoe kan het dat gisteren gezegd werd dat ramen en deuren niet dicht hoefden en er geen gevaar was, terwijl we 's middags al bekend waren met de mogelijke risico's", liet een boze Van Beers vandaag weten.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat de roetdeeltjes op giftigheid onderzoeken. Begin volgende week wordt de uitslag verwacht. Bewoners in Roermond en omgeving is aangeraden tot die tijd geen groenten uit eigen tuin te eten, handen te wassen na aanraking met roetdeeltjes en kinderen niet op de grond of in zandbakken te laten spelen.


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #61 Gepost op: 18 juli 2007, 21:23:03
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/07/ophef_na_brand_roermond.html

De brand, die gistermiddag uitbrak en pas vanochtend was geblust

Net of de brandweer daar op een stokje stonden te kauwen en het pand lekker hebben laten uitbranden en tegen de ochtend pas zijn gaan blussen.... :-X :-X :-[ :(

Of moet ik nou niet op elk slakje zout leggen?? Maarja, zo wordt de brandweer wel erg 'populair' bij de bevolking...


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #62 Gepost op: 18 juli 2007, 21:28:17
er is een verschil tussen was en werd  ;)


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #63 Gepost op: 18 juli 2007, 21:30:48
er is een verschil tussen was en werd  ;)

OK, maar dan nog, net of zo'n 'brandje' in een paar uur is geblust.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #64 Gepost op: 18 juli 2007, 22:07:42
Toelichting op GRIP 2 (Bron- en effectbestrijding)
Het Regionaal Operationeel Team (ROT) wordt actief. Ter plaatse wordt multidisciplinair gewerkt en de benodigde actiecentra zijn actief. Nadruk ligt op het sturen van de operationele processen ter plaatse, het coördineren van de informatievoorziening voor de bevolking en het bestuur en de acties van de actiecentra. Het incident heeft een duidelijke uitstraling naar de omgeving. Dit alarm wordt automatisch ingesteld indien er sprake is van een (mogelijk) effectgebied en/of de meetplan organisatie wordt opgestart.
In het Regionaal Operationeel Team (ROT) komen de kerndiensten (politie, GHOR en brandweer) met minimaal 1 vertegenwoordiger per kerndienst, bijeen. De burgemeester wordt geïnformeerd. Hij laat zich eventueel bijstaan door een of meer gemeentelijke functionarissen van het Gemeentelijk Beleidsteam (GBT), te weten de gemeentesecretaris, de Beleidsmedewerker Openbare Veiligheid (BOV) of de gemeentelijke voorlichter (kernbezetting GBT). In dat geval worden in het ROT de liaison gemeenten, diens ondersteunende BOV-er en een voorlichter opgeroepen, die vanuit het ROT gesprekspartner zijn voor respectievelijk de gemeentesecretaris, de gemeentelijke BOV-er en de gemeentelijke voorlichter. Feitelijke persvoorlichting vindt plaats via de COPI-persvoorlichter en/of de burgemeester en niet door het ROT.
De burgemeester laat zich informeren en adviseren door de operationeel leider. Het is zijn verantwoordelijkheid om te bepalen of en wanneer hij daadwerkelijk invulling geeft aan zijn functie als opperbevelhebber in de zin van de Wet rampen en zware ongevallen. De kernbezetting van het gemeentelijk beleidsteam voert alleen voorbereidende werkzaamheden uit. Zodra de Burgemeester zijn bevoegdheden gaat uitoefenen ontstaat er een GRIP 3.

Al met al geen beste plek voor een zeer grote brand, met al die CFK's en andere linke koeltechniek stoffen in de buurt. Mede daardoor GRIP 2 denk ik?

Ik wil niet speculeren of uitspraken doen over zaken waar ik geen verstand van heb, maar gelet op het bovenstaande, en dan m.n. de vette tekst:
a. had de burgemeester hier dan niet moeten ingrijpen, of
b. heeft hij zich onvoldoende laten informeren, of
c. is hij verkeerd voorgelicht, of
d. heeft hij onvoldoende toezicht gehouden op de uitvoering van zijn bevelen, of
e. heeft hij alleen maar dingen geroepen in plaats van concrete bevelen gegeven?

Het is nooit GRIP 3 geworden, dus volgens mij heeft de burgemeester nooit gebruik gemaakt van zijn bevoegdheden en heeft hij dus niet ingegrepen.

Eerlijk gezegd vind ik dat de man al heel vroeg modder gooit naar een team waarvan hij zelf deel uitmaakt en waarvoor hij zelf verantwoordelijk was. Kennelijk vond hij het op het moment suprème allemaal zo slecht nog niet en vond hij het niet nodig om als opperbevelhebber het roer over te nemen. Tja, de beste stuurlui staan aan wal hè...

Er zullen ongetwijfeld wel allerlei andere factoren spelen waar ik geen weet van heb, maar dit is de indruk die ik krijg.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 19 juli 2007, 20:16:44
http://www.bakkerswereld.nl/nieuws/id2407-18102/banen_personeel_koma_gegarandeerd.html

Banen personeel Koma gegarandeerd

// 19 JUL 2007
ROERMOND - De brand die dinsdag koeltechnisch bedrijf Koma in Roermond in de as heeft gelegd, heeft geen gevolgen voor het personeel. Directeur Rein Ferwerda liet woensdag in een reactie weten dat de banen van het personeel gegarandeerd zijn. Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen.

Dat meldde dagblad BN/DeStem. Het bedrijf wordt binnen een jaar opnieuw opgebouwd, aldus de krant. Wat de gevolgen zijn voor de productiecapaciteit en voor de klanten van Koma is nog niet bekend. Directeur Rein Ferwerda was niet bereikbaar voor commentaar.
De brand ontstond dinsdagochtend rond 10.45 uur tijdens werkzaamheden op het dak.
 
Onderzoek
De brandweer heeft de hele nacht van dinsdag op woensdag nageblust. Bij de brand zijn vermoedelijk giftige stoffen vrijgekomen. Het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieuhygiene (RIVM) gaat de roetdeeltjes, die in een deel van Roermond zijn neergeslagen, op giftigheid onderzoeken.  Er zijn geen gewonden gevallen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #66 Gepost op: 20 juli 2007, 20:12:51
http://www.roermond.nl/index16019.htm

Uitslag RIVM: roet geen gevaarlijk effect op volksgezondheid

Uit metingen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) blijkt dat in de roetdelen, die na de brand op dinsdag 17 juli bij KOMA koelinstallaties in de omgeving zijn neergedwarreld, geen verhoogde concentraties van schadelijke stoffen aanwezig zijn. Dinsdag-avond heeft het RIVM monsters genomen van neergekomen roetdeeltjes. De resultaten van de metingen die vervolgens zijn verricht, zijn eerder dan verwacht bekend geworden en aan de Gemeente Roermond meegedeeld.

Er is gemeten op stoffen die schadelijke gevolgen voor de gezondheid kunnen hebben. Omdat er geen verhoogde concentraties zijn gevonden, is het niet waarschijnlijk dat contact met de roetdelen effect op de gezondheid heeft gehad of zal hebben. Volgens de GGD is het met water wegspoelen van de roetdelen daarom voldoende. Gewassen uit de moestuin kunnen zonder risico worden gegeten.

Burgemeester Van Beers: "Ik ben opgelucht dat dit de uitkomst is van het onderzoek. Des-ondanks ben ik blij dat we de inwoners van het betreffende gebied nog dinsdagavond via een bewonersbrief hebben geïnformeerd en van advies hebben voorzien. Voorkomen is altijd beter dan genezen"!


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #67 Gepost op: 20 juli 2007, 22:12:51
De burgemeester toen...

Burgemeester Henk van Beers van Roermond is boos over de wijze waarop media zijn ingelicht over de brand bij koelinstallatiebedrijf Koma gisteren. Hij liet vandaag weten dat hij "de onderste steen" boven wil halen over de wijze waarop media en bevolking zijn geïnformeerd over de risico's van de brand.
De brand, die gistermiddag uitbrak en pas vanochtend was geblust, zou volgens de brandweer in eerste instantie geen gevaar voor omwonenden opleveren. "Ik heb 's middags al in het beleidsteam gezegd dat er een brief uit moest over de risico's rond de neervallende roetdeeltjes. Op datzelfde moment communiceerde de voorlichting van de brandweer nog steeds dat het allemaal geen kwaad kon. Onbegrijpelijk", aldus Van Beers.

En de burgemeester nu...

Burgemeester Van Beers: "Ik ben opgelucht dat dit de uitkomst is van het onderzoek. Des-ondanks ben ik blij dat we de inwoners van het betreffende gebied nog dinsdagavond via een bewonersbrief hebben geïnformeerd en van advies hebben voorzien. Voorkomen is altijd beter dan genezen"!

Gaat meneer de burgemeester ook nog uitleggen dat niet de Brandweer het mis had, maar hij zelf?

Toen de burgervader riep het onbegrijpelijk te vinden dat voorlichting maar bleef communiceren dat het geen kwaad kon terwijl hij zelf maar wilde waarschuwen voor de gevaren, werd hij door de èchte deskundigen dus eigenlijk behoed voor onnodige paniekzaaierij.

Jammer dat hij kennelijk nog nooit gehoord heeft van "ere wie ere toekomt". Het zou hem sieren wanneer hij zijn eigen redders openlijk op de schouders zou kloppen.
Groeten uit Den Haag, Gerard