Afmeting vluchtplan

Auteur Topic: Afmeting vluchtplan  (gelezen 4419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bn

  • Gast
Gepost op: 18 september 2003, 00:10:04
Zijn er eisen aan de minimale afmeting van een vluchtplan? Ik heb nu het formaat A4 uit de printer, maar moet dit vergroot worden tot A3? Ik heb zoiets gehoord van de leverancier van brandbestrijdingsmiddelen.




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2003, 11:36:54
De grootte van het vluchtplan doet er niet toe. Het gaat erom dat alle veiligheidsmaatregelen erop staan. Dit houdt wel in dat deze duidelijk en goed leesbaar moet zijn. Het is ook mogelijk om deelplannen op te hangen. Bij een gebouw met meerdere verdiepingen of grote oppervlaktes is het raadzaam om dit te verdelen per verdieping of per betrokken gedeelte van een ruimte. Als men dit duidelijk kan maken op A4 is dat prima, maar het kan zelfs op A3 niet duidelijk zijn. Neem dit op met de plaatselijke preventisten en laat deze hierover een oordeel geven. Dat is altijd wijzer dan via een bedrijf onnodig op kosten te worden gejaagd.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2003, 00:19:43
De afmetingen van informatieborden wordt bepaald door de normale leesafstand van de informatie.

Ik weet dat daar een norm voor is, maar ik zou hem niet zo gauw kunnen vinden.


Paulus

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2003, 19:32:08
Er is een norm voor ontruimingsplannen welke bekend is onder de naam NTA 8112. Deze norm is er voor verschillende soorten gebouwen. Vermoedelijk zal deze norm ook iets melden over plattegronden.


robert123

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2003, 20:05:12
Bij mij weten is er geen afmeting vast gelegd voor de vluchtwegplattegronden.Zij moeten wel duidelijk en overzichtelijk zijn, ook voor mensen die geen tekening kunnen lezen. Hou het daarom simpel en gebruik voor de vluchtweg/route en nooduitgangen een kleurtje.
Test dit door een aantal personen in het bedrijf te benaderen en die te laten kijken of het hun duidelijk is.
Dat is namelijk ook je doelgroep, als zij het begrijpen zonder de nodige uitleg dan is je plan goed.


Ventura

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2004, 10:36:38
;D Bij het maken van vluchtplannen is het belangrijk dat ze goed leesbaar zijn en niet te veel informatie bevatten. Ook dien je er rekening mee te houden dat de tekeningen op de juiste wijze worden opgehangen, dus zoals je op de tekening kijkt moet ook de situatie zijn. Daarnaast kan het in sommige gevallen handig zijn om eventuele obstakels aan te geven.

Indien binnen het bedrijf ook gevaarlijke stoffen aanwezig zijn of andere objecten die een extra gevaar opleveren kun je deze in seperate tekeningen opnemen voor bijvoorbeeld de eigen BHV-organisatie en de brandweer (aanvulling aanvalsplannen).

 :)