Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 17876 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 8 juli 2004, 09:09:53
Citaat

Coördinatie hulpverlening bij rampen onvoldoende

DEN HAAG (ANP) - De organisatie van geneeskundige hulp bij ongelukken en rampen (GHOR) moet beter. De manier waarop die zorg nu is geregeld, zal leiden tot „toekomstige missers.”
Dat stellen de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) en de Raad voor Volksgezondheid (RVZ) in een donderdag gepubliceerd rapport. ...
www.refdag.nl  
 




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2004, 16:15:52


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2004, 16:26:45
Dit is de directe link: http://www.rfv.nl/website/teksten/Rob/Adviezen/PDF_bestanden/GHOR.pdf
Het rapport heet: De GHORdiaanse knoop doogehakt.

Met dank aan Jacques Schenk, die het op de wbesite van GHOR Zeeland postte. ;)

Christian


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2004, 21:12:51
Ik ben momenteel bezig met het doorlezen van dit document. Het is wel saai geschreven.

Waar het op neer komt men wil meer en duidelijkere bevoegdheden voor de RGF
Tevens wil men een duidelijkere profiliering van de witte kolom (ambulance, meldkamer, ziekenhuis en huisarts).
Om dit laatste te bereiken wil men meer oefeningen in multi-diciplinair kader.
De invoering van veiligheidsregio's en een publieke meldkamer per veiligheidsregio.

De GNK valt in deze context vermoedelijk onder de publieke ambulancezorg ???.

Arend


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2004, 20:14:06
Jammer dat het document nog getuigd van weinig vernieuwende visie dat het ook anders kan..

Waarom niet gekeken of Sigma echt snel en effectief ingezet kan worden, door te werken met first responder teams, die echt binnen 15 minuten ingezet kan worden en daarna samensmelten tot een huidig sigma team.

het is maar een idee hoor.. maar is een wel ander concept.. vernieuwde visie.. dat mis ik...


Michel

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2004, 12:04:01
Jammer dat het document nog getuigd van weinig vernieuwende visie dat het ook anders kan..

Waarom niet gekeken of Sigma echt snel en effectief ingezet kan worden, door te werken met first responder teams, die echt binnen 15 minuten ingezet kan worden en daarna samensmelten tot een huidig sigma team.

het is maar een idee hoor.. maar is een wel ander concept.. vernieuwde visie.. dat mis ik...

Hoe zie je dat precies voor je? Bijvoorbeeld 4 FR-teams laten opkomen zodat je daar dan het huidige SIGMA-team uit kunt formeren? Dat klinkt alsof het SIGMA dan wordt geformeerd door beroepsmensen, of heb ik dat mis? Wanneer het wel vrijwilligers blijven, moeten die dan een uitrukvoertuig voor hun huis hebben staan? En worden die dan dus ook als niet SIGMA ingezet?

Ik ben benieuwd, groeten van Michel


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:27:48
er is ook nog een andere oplossing ;D ;D

de mensen van het sigma,beroeps maken...

dus mensen die bij het sigma team zitten,een baan er in geven...
sneller uitrukken kan niet... ;D

24 uur diensten enzo...

maarja...dan is de zorg helemaal niet meer te betalen...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2004, 19:21:49
Ik heb er even over kunnen nadenken.. ;)

Het vrijwilligers model kan je vergelijken met die van vrijwillige brandweer.
Als je naar de opkomst kijkt, zou je kunnen voorstellen dat elke FS een eigen PSU (is persoonlijke uitrusting) heeft, en vanaf "huis" naar de ongevalslocatie gaat. En de eerste ambu assiteerd bij het incident..,

Natuurlijk de situatie geprotocoleerd benaderen..Maar dat zit dan al in de FR-opleiding.

Dit geeft je dus een snelle inzet, door getrainde mensen.  De naast de persoonlijke uitrusting en middelen, krijgen ze materialen uit de eerste ambu.

Gelijktijdig met de alarmering van Ambu vertrekken de coordinatoren en uitrukvoertuig van de veiligheidsregio GHOR met een beperkte materialen.  waarna er daarna snel opgeschaald kan worden met de containers etc..

Je hebt dus in de eerste minuten na alarmering snel first responder ter plaatse samen met brandweer en ambulancediensten..

natuurlijk moet je zoiets uitwerken en het vergt een andere opleiding dan de huidige GHOR opleidingen.. Maar uiteindelijk kan je dan relatief goedkoop dit organiseren..


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2004, 22:47:45
Dat zou niet gek zijn peter.
Sla het eens ergens voor ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2004, 00:36:58
Er zit een klein addertje onder het gras.

Er zullen veel FS moeten worden opgeleid en getraind gehouden worden wil je FS binnen de genoemde tijden mensen terp plaatse hebben.

Het betekent dat de FS ten alle tijde zijn uitrusting bij zich moet hebben.

Ik zie dan ook nog niet hoe dit goedkoop kunt financieren of hoe je fs gemotiveerd kunt houden