Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 66377 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2009, 10:31:26
Ik ben bang dat je gelijk hebt wat betreft die verwachtingen :'(

Zelf denk ik dat die politiemeldingen zoals in Rotterdam-Rijnmond wel iets toevoegen en kan ik wel plezier beleven aan een gedateerde stream, maar dat zijn natuurlijk persoonlijke opvattingen.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2009, 19:32:23
Niet helemaal eens Shave, enerzijds zie ik vanuit Rotterdam regelmatig meldingen waarvoor geen BRW/GGD wordt gealarmeerd, bovendien zijn er fanatieke centralisten die updates versturen mbt een incident, of correcties. Zaken die voor de hulpdiensten zelf dikwijls via C2000 gaan, maar voor de pers toch even als extraatje via P2000. Uit betrouwbare bron weet ik dat de pers in Rijnmond bijzonder blij is met die perscode, maar dat het gebruik ervan helaas nogal verschilt van ploeg tot ploeg.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #42 Gepost op: 15 juli 2009, 08:40:27
NVJ dringt aan op inwerkingtreding persalarmering

dinsdag 7 juli 2009 | De NVJ is niet gerust een voorspoedige invoering van de persalarmering en dringt aan op een snelle inwerkingtreding. In een brief heeft de NVJ laten weten dat zij per 1 juli op een planning rekent van alle regio’s waarin de persalarmering volgens toezegging in werking treedt. De NVJ heeft nog geen reactie ontvangen.

In oktober 2008 heeft de raad van Hoofdcommissarissen van Politie toegezegd dat per 1 juli 2009 het meldsysteem P2000 in alle 26 regio’s moet draaien. Voorafgaand aan de definitieve invoering draaide in 2007 de pilot P2000 in de regio Rijnmond. Het systeem zou vanaf 1 januari 2009 gefaseerd worden ingevoerd omdat nog niet alle regio’s waren ingericht op deze persalarmering. Hiervoor werd een half jaar uitgetrokken.

Afgelopen april kwamen de NVJ en de Raad van Hoofd Commissarissen een aantal afspraken overeen. De pilot in Groningen voor persalarmering zou snel worden uitgebreid naar de provincies Friesland en Drenthe. Ook werd afgesproken dat een aantal regio’s waar de klachten met betrekking tot het uitblijven van de persalarmering uitsprongen, met voorrang bij de invoering zou worden betrokken. Fasegewijs zouden daarna alle regio’s volgen.
In het zelfde overleg kondigde de Raad van Hoofd Commissarissen aan dat er werd overgegaan naar alarmering per sms. Om de werkbaarheid te kunnen toetsen is samenwerking met de betrokken media noodzakelijk, stelt de NVJ. Hoewel in Groningen journalisten aanvankelijk bij de pilot werden ingeschakeld, lijkt de zaak daar nu stil te liggen.

Bron: NVJ
http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/nvj-dringt-aan-op-inwerkingtreding-persalarmering/
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #43 Gepost op: 15 juli 2009, 12:20:02
NVJ dringt aan op inwerkingtreding persalarmering

Lekker tegenstrijdig weer, want ik heb vernomen van iemand die hier heel nauw bij betrokken is dat het niet meer door zou gaan. In elk geval niet via P2000, mogelijk wel via andere wegen. Nu dringt de NVJ er weer op aan. Niet dat ik het erg vind, maar het is wel erg toevallig dat de rest van de 24 regio's zich unaniem in stilzwijgen hullen, dat kan toch ook bijna geen toeval zijn...

Groeten, Peter.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #44 Gepost op: 17 november 2009, 12:38:45
‘Uitleg over C2000 teleurstellend’

donderdag 12 november 2009

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) vindt het schriftelijke antwoord van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) inzake problemen met het communicatiesysteem C2000 en het beleid rond de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) ondermaats. “We zijn door de minister van het kastje naar de muur gestuurd”, stelt algemeen secretaris Thomas Bruning. Toen hulpdiensten vijf jaar geleden overstapten op het besloten communicatiesysteem C2000, verdween een informatiebron voor fotografen en journalisten. In de regio Rijnmond kwam een pagersysteem P2000 beschikbaar, waarmee meldingen over incidenten worden verspreid. Een landelijk systeem voor persalarmeringen is, ondanks regelmatige toezeggingen, niet beschikbaar. De NVJ wil daarom dat de minister persoonlijk ingrijpt. Ter Horst stelt echter dat klachten over het ontbreken of niet-functioneren van regionale persalarmeringen regionaal moeten worden opgelost. Haar antwoord op de verdubbeling van WOB-termijnen valt eveneens slecht; de NVJ wil daarom via de rechter meer openheid afdwingen.

Bron: NVJ
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/uitleg-over-c2000-teleurstellend/42125/
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #45 Gepost op: 2 december 2009, 20:46:20
Er mag wel wat meer openheid van de politie komen. De pers moet zijn werk kunnen doen en burgers moeten het recht hebben om te weten - als het tenminste relevant (schietpartij, overval etc.) is - wat er gebeurd in hun omgeving. Dit kan soms ook nog effectief zijn, bijvoorbeeld bij de jacht naar daders. Er wordt nu gebruik gemaakt van het sms alarm, maar dan kunnen ze gelijktijdig ook wel een P2000 bericht eruit gooien. Hoe meer mensen het weten hoe beter in dat geval. De (regionale) media kan dan ook van zo'n P2000 gebruik maken om het publiek te informeren. Dat kan makkelijk binnen 15 minuten geregeld worden, hoe meer mensen de eventuele daders herkennen of verdachte zaken zien, des te sneller de daders gevat kunnen worden.

Nu komt het nog te vaak voor dat mensen geen flauw idee hebben wat er aan de hand is. En dan komt er een persberichtje pas uren na het incident. Het lijkt me dus heel simpel, hoe beter en sneller de bevolking geinformeerd is, des te sneller het misdrijf is opgelost.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #46 Gepost op: 14 april 2010, 01:16:36
Waarom is het beloofde P2000 persalarm nooit landelijk ingevoerd?

Het is nu nog steeds alleen zichtbaar in Rotterdam-Rijnmond. De informatieverstrekking van de politie naar de samenleving is nu volstrekt onvoldoende, als er relevante feiten gebeuren, moet wat mij betreft zo snel mogelijk een persalarm via P2000 verspreid worden. Als er een overval of schietpartij is, heb je het recht dat te weten, en niet pas 5 uur nadat het al gebeurd is.

Transparantie daar hoort het om te gaan, en niet de angst om teveel of te snel informatie naar buiten te brengen. Pas als de veiligheid of andere zaken in het geding komen, moet de politie terughoudend reageren. Maar in de meeste gevallen speelt dat niet, omdat bij bijvoorbeeld een overval de eerste 10 minuten cruciaal zijn bij het pakken van de daders. Wanneer de politie zo'n persalarm combineert met een sms-alarm zou dat resultaat kunnen opleveren wat betreft de pakkans van de daders.

Kortom 3 motieven om het in te voeren:

- Pakkans daders vergroten door meer mensen te informeren
- Het informatierecht van burgers en journalisten om te weten wat er in hun omgeving gebeurt
- Betrokkenheid burgers naar de politie vergroten


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #47 Gepost op: 14 april 2010, 03:19:58
Waarom is het beloofde P2000 persalarm nooit landelijk ingevoerd?

Het schijnt er binnenkort toch echt aan te komen, heb geduld. Het hoeft echter niet perse via P2000 te gaan, regio's kunnen ook kiezen voor SMS.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #48 Gepost op: 14 april 2010, 12:53:14
Het schijnt er binnenkort toch echt aan te komen, heb geduld. Het hoeft echter niet perse via P2000 te gaan, regio's kunnen ook kiezen voor SMS.

''Schijnt'' kan je wel weglaten, het komt er inderdaad aan :).. Ik weet niet of er per regio beslist word hoe het zou gaan, voor zover bekend zal het hier via de SMS gaan


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #49 Gepost op: 14 april 2010, 16:03:12
Maar waarom voldoet het normale telefonisch persalarm niet dan?:D
Want als er in Drunen overval is, weet ik dat binnen halfuurtje met persalarm