Geen tijd voor een jeugdbrandweer korps in Loon op Zand

Auteur Topic: Geen tijd voor een jeugdbrandweer korps in Loon op Zand  (gelezen 3929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 september 2007, 23:11:08
Een gemiste kans of moet je niet investeren in de jeugd?  ???

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/tilburg/article1886916.ece

Geen jeugdopleiding voor de brandweer in Loon op Zand
door Hannelore Struijs

Zaterdag 15 september 2007 - KAATSHEUVEL - Hun verzoek voor een jeugdbrandweer in de gemeente Loon op Zand is afgewezen. Toch zullen de broertjes Van Liere uit Kaatsheuvel hun droom om brandweerman te worden niet opgeven. "We vinden het alle twee heel leuk en we zouden graag als we groot zijn brandweerman willen worden", vertelt Willfrit (10).

Om alvast te kunnen oefenen wilden ze een jeugdbrandweer in de gemeente Loon op Zand. "We hebben een brief geschreven naar de burgemeester en we zijn naar haar toe gegaan om de brief af te geven. De burgemeester was er alleen niet, maar we hebben de brief wel afgegeven. Ze heeft ons een brief teruggestuurd waarin stond dat er geen plaats voor was", vertelt Garion. "Ik vind het best wel rot, maar ik begrijp het wel."

Uit onderzoek bleek een jeugdopleiding voor de brandweer niet haalbaar. Een woordvoerder van de brandweer verklaart dat er onvoldoende tijd voor is om de verantwoordelijkheid voor een jeugdbrandweer aan te kunnen. "De vrijwillige brandweerman of -vrouw krijgt het tegenwoordig steeds drukker en heeft er dus niet altijd de tijd voor", legt de woordvoerder uit.
Garion van Liere (12) begrijpt dat ook wel. "Het is jammer, maar het is niet anders." Gelukkig komt hij vaak genoeg bij de brandweer, want de liefde voor het vak hebben de jongens niet van een vreemde. Vader Van Liere is ook brandweerman in Kaatsheuvel.
Ook komt Garion met de brandweer in aanraking doordat hij geregeld figurant is. "Ik speel vaak de rol van slachtoffer bij oefeningen en dat vind ik heel leuk omdat ik dan kan zien hoe de brandweer te werk gaat."
Bang voor de risico's van het vak is hij niet. "Ik speel graag met water en vuur, maar je leert dat ook vanzelf in je opleiding. Het lijkt me leuk om te leren hoe je het beste met vuur om moet gaan."
Tot zijn grote spijt is er ook geen jeugdbrandweer in de buurt. "Ik wacht het nu gewoon af, maar als ik zeventien jaar ben, ga ik zeker bij de brandweer."
Zijn broertje Willfrit geeft zijn droom ook niet op. "Misschien lukt het over twee jaar wél. Nu ben ik tien jaar, maar je moet twaalf zijn voor de jeugdbrandweer."




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2007, 15:07:20
en wat houdt jouw tegen  8)
jij heb toch nog wel een paar uurtjes over, de komende jaren, om een jeugdbrandweer op te zetten  ^-^

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 15:09:15
Ik zeg een gemiste kans.. van ons jeugdbrandweerkorps gaan er nu ook 3 door naar de (vrijwillige)brandweer alle 3 zijn zijn door alle tests gekomen en zijn nu in opleiding   O0