Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?  (gelezen 18509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Gepost op: 26 september 2003, 00:13:20
Heb een keer meegemaakt dat een verkeersslachtoffer nadat hij met zijn auto een flinke klap had gemaakt (zonder gordel!!!) in zijn auto zat, hij was niet bekneld. Maar gezien de hoge snelheid was het niet handig dat hij er zomaar uitgehaald werd. Heb hem ook laten zitten en zijn hoofd gestabiliseerd net zolang totdat de ambulance kwam. Maar de persoon verloor steeds zijn bewustzijn. Het heeft gelukkig niet tot een reanimatie geleid. Mijn vraag is: wat doe je in het geval dat er wel een reanimatie moet plaatsvinden en het niet handig is om de persoon uit de auto te halen of dat dat wegens beknelling onmogelijk is? Ik vind hier niets in onze lesstof ELH van de brandweer terug.




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2003, 01:03:00
In dat geval gaat de cpr vóór de cwk immobilisatie. Dus Patient uit de auto halen rapid extraction.
Kan dat niet dan plaats bepalen en starten met cpr. Dus comprimeren en beademen. Ik heb het al een aantal malen gedaan en het gaat redelijk. Kost alleen wat meer energie.  8)


joost

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2003, 07:39:58
Het maakt geloof ik niet eens zoveel uit hoe het slachoffer uit de auto word gehaald.....als het slachoffer er maar eruit word gehaald...reanimeren heeft de hoogste prio en het andere letsel moet je eigenlijk gewoon vergeten. Dat hebben we geleerd.
Je hebt in feite maar 3 a 4 minuten (MAX) om iemand in die toestand uit de auto te halen en anders is het helaas einde verhaal.

groetjes joost


OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2003, 08:44:20
Hoi Joost en Paul,

Dank jullie voorje reacties.

Ik hoop dat ik het niet hoef te doen, maar je weet nooit wat je tegenkomt.

Groetjes

Charl :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2003, 11:50:44
Een kleine aanvulling op de reacties:

Een zittend slachtoffer in een stoel of auto stoel is nooit effectief te reanimeren.
Bij een traumaslachtoffer in een auto, is vaak meer aan de hand dan alleen hartaanval.

Je prioriteiten zitten bij A+c , B en C. Is een van deze functies bedreigd dan zit je aan een rapid extracation.
Dat betekend nu ook weer niet sleur iemand zomaar uit de auto, maar haal iemand snel en effectief uit de auto en bescherm de CWK. Deze techniek is relatief eenvoudig en kan met een maar liever met twee personen uitgevoerd worden.. En ja dit moet snel maar ook beheerst worden uitgevoerd..

Helaas leer je dit niet in een gemiddelde eerste hulp cursus..


OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2003, 11:58:37
Hoi Peter,

Ik hoopte al dat ook jij zou reageren.

Maar wat te doen als het slachtoffer bekleld zit en de toestand van het slachtoffer verslechterd en reanimatie direct ter plaatse, dus zittend op de autostoel  noodzakelijk is. Wat is dan de beste manier/techniek om in die situatie te reanimeren?

Ik ga in de bovenstaande situatie er van uit dat er nog geen ambu team ter plaatse is.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2003, 15:07:51
in dien het mogelijk is de stoel in lig stand draaien? ???
en dan via de achterbank abc-en


joost

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2003, 16:12:00
Ik denk niet dat dat werkt qua borstcompressie..dan heb je een indrukbaren ondergrond .
En je moet een harde onderkant hebben om goed te kunnen maseren...en ik denk ook niej dat je houding goed is in zown krappe situatie dus het risico is ook nog aanwezig dat je scheef maseerd en dat je dan een rib breekt .

groetjes joost


Paul SEH

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2003, 16:31:25
Het is natuurlijk weer zo'n ongunstige omstandigheid waarbij je moet improviseren. Iets doen is beter dan niets doen in dit geval.
De 2 patienten die ik zittend in de auto gereanimeerd heb, hebben het toevallig allebeide gehaald. Het waren primaire reanimaties en geen ongeval of trauma.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2003, 17:47:18
Eigenlijk is dat een situatie, die zo onmogelijk, dat het slachtoffer maar een zeer kleine kans heeft om het te overleven :'(. Maar een slachtoffer die geen pols heeft is al dood. dus slechter kan je hem niet maken  ;D,

Improviseren dan maar.. Stoel achterover, indien mogelijk? Kijk uit voor extra sideairbags die nog niet zijn afgegaan.. Een wervelplank heb je niet.. Want anders kon je die gebruiken.

Trouwens als het slachtoffer met alleen de voeten bekneld zit tussen de pendalen. Kan je met alleen een mes de gordels door snijden (Kijk uit dat ze niet wegschieten). Deze kan je aan de ene zijde aan het  pedaal binden en de andere zijde aan de auto deur. als je de deur dan open doet, met kracht. buigt de pendaal zeer makkelijk om. en heb je vaak de voeten al vrij.. En kan het slachtoffer met rapid extracation technieken toch uit de auto halen.., Zonder dat je hoeft te wachten op brandweer en ambulance..