Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?  (gelezen 18562 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

joost

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 september 2003, 17:48:41
Hoe deed je dat dan ??....ik zou echt niet weten hoe ik iemand zittend zou kunnen reanimeren. De borstcompressie lijkt me al helemaal een ( bijna ) onmogelijke opgave in de zittende houding.

En dat van die wervelplank...dat is inderdaad een goeie , weer wat geleerd.

groetjes joost


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 26 september 2003, 19:23:14
Eigenlijk is dat een situatie, die zo onmogelijk, dat het slachtoffer maar een zeer kleine kans heeft om het te overleven :'(. Maar een slachtoffer die geen pols heeft is al dood. dus slechter kan je hem niet maken  ;D,

Improviseren dan maar.. Stoel achterover, indien mogelijk? Kijk uit voor extra sideairbags die nog niet zijn afgegaan.. Een wervelplank heb je niet.. Want anders kon je die gebruiken.

Trouwens als het slachtoffer met alleen de voeten bekneld zit tussen de pendalen. Kan je met alleen een mes de gordels door snijden (Kijk uit dat ze niet wegschieten). Deze kan je aan de ene zijde aan het  pedaal binden en de andere zijde aan de auto deur. als je de deur dan open doet, met kracht. buigt de pendaal zeer makkelijk om. en heb je vaak de voeten al vrij.. En kan het slachtoffer met rapid extracation technieken toch uit de auto halen.., Zonder dat je hoeft te wachten op brandweer en ambulance..




ben je lekker mee met dat soort doe het zelfers,hou je geen uitruk over :'( ;D ;D ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 26 september 2003, 19:32:32
Nog effe en dan heb ik een eigen schaar en spreider, achter in de auto liggen.. ;D ;D ;D

Maak je niet ongerust, er moet toch iemand het wegdek reinigen  ;D ;D ;D ;D ;D ;D,


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2003, 22:57:31
Peter, ik hoop dat hulpverleners aan al die foefjes denken op de plaats van het incident...
Hoe goed je ook bent, er is toch sprake van een paniek situatie!

Christian


Marij

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 27 september 2003, 01:40:42



Je prioriteiten zitten bij A+c , B en C.


A=Airway B=Breathing C=Circulation, maar wat betekent A+c?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 27 september 2003, 08:44:12
A=Airway B=Breathing C=Circulation, maar wat betekent A+c?



Nou heb ik goed opgelet tijdens de lessen van Peter: ;D

De kleine c staat voor chinlift. controleer of de ademweg vrij is.

Henk


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 27 september 2003, 10:09:48
Echt waar?  ???
het staat voor 'cervical spine control' de nekwervels stabiliseren.

Nou heb ik goed opgelet tijdens de lessen van Peter: ;D

De kleine c staat voor chinlift. controleer of de ademweg vrij is.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 27 september 2003, 12:12:28
Echt waar?  ???
het staat voor 'cervical spine control' de nekwervels stabiliseren.

Ja, je hebt gelijk  :-[ dat staat er idd achter "handmatige immobilisatie", (jawthrust) maar ik bracht de c daar niet mee in verband, nu ik de Engelse term "cervical spine controle hoor" wel. Nog beter opletten dus. ;D.
Dat is trouwens wel het nadeel van al die Engelse afkortingen die vervolgens vertaald worden.
Dankje René

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2003, 09:14:33
Zoals Rene, al correct zegt,

de kleine c staat voor Cervicale (nek) wervels.

Waarom staat die bij de A van Airway, omdat in het hoog ruggemerg, de zenuwbanen lopen die de hulpademhalingsspieren (tussenribspieren) aansturen.
Deze zijn nodig om de patient zelf goed te laten ademhalen.  Om dat je bij de Airway de lucht weg moet vrijhouden en dit vaak gepaard gaat met beweging van het hoofd staat het de kleine C daar..

Hoe gaat dan praktisch. Bij de Chinlift (kinlift) houd je een hand op de voorhoofd om te voorkomen dat je hoofd te ver achterover (hyper extensie) brengt.

Enn mooiere methode is een tweede hulpverleners achter het slachtoffer te laten plaats nemen en de Jawthrust methode te gebruiken en die te combineren met handmatige immobilisatie..


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2003, 14:03:18
Vanuit C2/C3 ontspringen de zenuwen die het diafragma/middenrif van prikkels voorzien.

Chinlift werkt erg goed op poppen,... bij mensen niet echt.