Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 20793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 7 oktober 2007, 14:06:53
Wie gaat er 20 oktober allemaal naar de landelijke oefening in Reeuwijk en wat verwachten we ervan?

Als schot voor de boeg:
Ga zelf weer eens naar een oefening. De laatste landelijke oefeningen waren in onze ogen niet echt een succes, we hebben zelfs leden die nooit meer willen omdat ze tijdens oefeningen niets gedaan hebben....
Gezien de positieve ontwikkelingen bij RedNed en ontwikkelingen met BIZA heb ik de hoop dat het ditmaal wel een leerzame dag wordt. We moeten als RB's iets positiefs laten zien richting andere diensten en overheden en zo'n oefening is daar en uitgelezen kans voor...


[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2007, 14:28:47
Wat zijn de doelstellingen van de oefening ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2007, 15:43:43
Wie gaat er 20 oktober allemaal naar de landelijke oefening in Reeuwijk en wat verwachten we ervan?

Als schot voor de boeg:
Ga zelf weer eens naar een oefening. De laatste landelijke oefeningen waren in onze ogen niet echt een succes, we hebben zelfs leden die nooit meer willen omdat ze tijdens oefeningen niets gedaan hebben....
Gezien de positieve ontwikkelingen bij RedNed en ontwikkelingen met BIZA heb ik de hoop dat het ditmaal wel een leerzame dag wordt. We moeten als RB's iets positiefs laten zien richting andere diensten en overheden en zo'n oefening is daar en uitgelezen kans voor...

Dat raakt weer eens de kern van de discussie "vrijwilligerswerk". Als het je hobby is ga je niet gauw meedoen aan een oefening waar je alleen 6 uur achtereen stand by ligt zoadat de organisatoren mooi kunnen schrijven dat ook de RB bij de oefening betrokken waren.

Wat ik zie van dergelijke oefeningen dat de RB slechts ondersteunend (taxi en koffiejuffrouwspelen, ) mag werken.

De laatste oefening die ik meegemaakt heb werd de reddingsbrigade naar een plaats gedelegeerd waar ze niet te veel in de weg lag.

Later bleek de brandweer zich slechts op de landdoelen gericht te hebben: de twee drenkelingen (duikers) die zich aan het omgeslagen bootje vastklemden gedurende 1,5 uur waren in werkelijkheid verdronken met een reddingsboot op 150 m werkloos afgemeerd.

Net als rescue al aanstipt: een van de doelen moet zijn een volwaardige samenwerking tussen de verschillende diensten.
Een ORB wil nog wel eens helpen ("zal onze boot eens gaan kijken bij dat omgeslagen bootje, miisschien zaten er meer mensen op het bootje dan die twee onder de trailer").

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2007, 16:20:59
Beste Henk, wanneer was jij bij een oefening van een RB betrokken ?

Ik heb er vertrouwen in dat de mensen die een oefening opzetten, leren uit het verleden..

Echter ik ben benieuwd naar de doelstellingen..

Als het een oefening is voor overstromingsgebieden, zijn de reeuwijkse plassen bijvoorbeeld totaal ongeschikt.. Laat staan dat het uitrustingsniveau van reddingsbrigades totaal niet geschikt is voor overstromingsgebieden..
Ik neem aan dat mensen dat inmiddels wel door hebben..

Dus ik ben benieuwd wat dan de oefendoelstellingen zijn, en wat dan bijvoorbeeld het scenario zal zijn..

Dus wat zou de oefening kunnen zijn ?, Ik raad er maar naar een paar ?
  • Incident Management en operationele aansturing eenheden
  • operationele opkomst oefening voor de vlettenvloot..?
  • logistieke ondersteuning testen ?
  • toetsen vaardigheden varen met vlet. ?
  • Zwemvaardigheden in droogpak ?
  • Evacuatie 100 mensen van een rondvaart boot ?
  • Reanimatievaardigheden in droogpak, en in de modder ?
  • onderkoelde drenkelingen inpakken in onderkoelingspakket..
  • Samenwerking met Sigma en brandweer en Hulpverleningsketen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2007, 16:37:29
Beste Henk, wanneer was jij bij een oefening van een RB betrokken ?

 

Bij deze oefening waren vele mensen getuige en konden zo zien en horen wat er mis- en goed ging. De oefening was pal tegenover de toenmalige ligplaats van onze boot in de Aanloophaven.
Ik leer het meeste van kijken naar hoe een ander iets doet en dat evalueren.

Ik proef weer "je kan pas over wat er in Birma gebeurd oordelen als je er zelf geweest bent". Iets wat ik dus als genoegzaam bekend hier bestrijd.

Je deed er niet aan mee dus je kunt er niet over oordelen leg ik dus even naast me neer.

Henk

[verwijderd door de beheerder]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2007, 17:23:40
Ik stel simpel een vraag aan je ? en ik trek zeker geen conclusie ?, Maar goed je was dus toeschouwer...

Ik neem aan dat je de oefendoelen kende van die oefening. en je was op de hoogte welke valkuilen, c.q. leermomenten de oefenleiding heeft ingepland..  Je hebt waarschijnlijk precies meegekregen waarom een reddingsbrigade eenheid 150 meter verder op zijn actie moest doen.

Juist tijdens een oefening, kom je om iets te leren... en dat wil niet zeggen dat iets perfect word uitgevoerd...
Het kan dus heel goed dat voor een buitenstaander er vragen zijn.. Maar blijkbaar heb jij de antwoorden al..

De rampenoefening van 20 oktober zal dus misschien ook leren van alle andere vorige oefeningen, die zijn vast heel goed op de hoogte van leermomenten uit eerdere oefeningen..


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2007, 17:48:24
Rescue: Ik vermoed dat het een oefening op kleine schaal is, zeker gezien de tijd die is uitgetrokken (van 8.45 uur tot 13.00 uur). De oefendoelen zijn ons nog niet bekend gemaakt. Maar we zullen wel zien.

En Henk.......je komt nog steeds gefrustreerd over (opmerkingen over koffiejuffrouwen etc.). Daarvoor is er in het kippenhok een item.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2007, 18:17:57

En Henk.......je komt nog steeds gefrustreerd over (opmerkingen over koffiejuffrouwen etc.). Daarvoor is er in het kippenhok een item.

Dat zeg je serieus?

Ik ben niet gefustreerd, het is nl mijn probleem niet (tenzij ik een van de drenkelingen zou zijn natuurlijk). En toch heb ik een mening over een groep die zo dol is op zwaailichten maar het geen punt vindt voor Jan met de korte achternaam bij een oefening te liggen. En die mening heb ik gewoon hier: ik kom nooit in het kippenhok en ga daar (misschien helaas voor jou) ook niet mee beginnen.

En dan ben ik niet degene die het werk van de RB naar beneden haalt. Ik roep juist op om je plaats in te nemen op een gelijkwaardige manier.

Alle rangen en standen en bevelen ten spijt: als ik denk dat er iemand ligt te verzuipen ga ik niet toekijken omdat ik aan de kant moet blijven liggen van de OVD.

Dan maar niet geschikt voor het werken ONDER de brandweer.

Hoewel, ik realiseer mij nu dat het onderdeel "drenkelingen hangend aan omgeslagen bootje" weldegelijk door de bedenker van de oefening bedoeling had de reddingsbrigade er bij te betrekken.  Dus in zoverre was de oefening geslaagd: er ontstond een leerpunt!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2007, 18:41:45
Het spijt me dat ik de vraag aan Henk had gesteld.., we gaan nu weer super off-topic..

Zijn er evalutatierapporten had uit eerdere oefeningen openbaar..
Wie is de organisator van de oefening, en wie zijn er deelnemende partijen, en welke waarnemers zijn uitgenodigd ?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2007, 18:59:34
En toch heb ik een mening over een groep die zo dol is op zwaailichten maar het geen punt vindt voor Jan met de korte achternaam bij een oefening te liggen.
En hier sla je de plank mee mis. Je generaliseert naar mijn mening, want de meeste deelnemers aan de komende oefening zijn niet de reddingsbrigades die zo dol op zwaailichten zijn. Jammer dat je iedereen over één kam scheert.

Rescue: ik heb geen deelnemerslijst, maar wij doen ook mee.