Quick-clot, HemCon, Celox

Auteur Topic: Quick-clot, HemCon, Celox  (gelezen 11815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 13 oktober 2007, 20:37:46
Ik heb gezocht of dit al eerder besproken is op het forum, ik kon niets vinden..

jullie mening graag:

Hoe zouden jullie staan tegenover het gebruik van middelen die de bloedstolling versnellen in de EHBO?

Ik doel hiermee vooral op 3 producten: Quick-clot, Hemcon en Celox. (google maar even als je er nog nooit van gehoord hebt)

Nu weet ik dat de eerste 2 vrij moeilijk te krijgen zijn (en ook vrij prijzig) als je niet in het leger/politie zit), maar het relatief goedkopere Celox zou beschikbaar moeten zijn voor de meeste van ons en het zou een groot verschil kunnen maken bij een ernstige bloeding...

Ennn....discusseer ;D


CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:23:50
Ik heb eens wat gelezen over deze middelen.
Quick-Clot is een poeder/granules die men op de wond strooit en daar water uit het bloedt onttrekt waardoor de stolling (in theorie) sneller geschiedt omdat de cocentratie bloedplaatjes (platelets) hoger is.
HemCon is een verband middel dat als extra werking heeft dat t zich zeer sterk aan een bloedende wond hecht. Aldus een site bevat het positief geladen chitosan?? moleculen die de negatief geladen rode bloedcellen aantrekken en dus een soort stop vormen in de wond.
Celox is wederom een poeder/granules welke in de wond wordt gestrooid, en werkt op hetzelfde principe als hemcon
Nadeel van Quick clot en celoz is dat het een poeder is en dus moeilijk uit de wond te verwijderen.
Bovendien is een van de nadelen van Quick clot dat bij het verwijderen van de stof uit de wond een exotherme ( warmte creërende ) reactie plaatsvindt en er dus heel veel water nodig is om het weer uit de wonde te krijgen.
ook bij de andere 2 producten is veel water nodig om het middel te verwijderen.
De vraag is: hebben wij dit in de hulpverlening 1e lijns/eerste hulpverlening in nederland wel nodig?

Ik denk persoonlijk van niet, indien iemand een dusdanig ernstige bloeding heeft dat je naar zo een middel grijpt is altijd professionele hulp nodig en bellen we dus een ambulance.Deze is altijd binnen 15 minuten aanwezig op de meeste plaatsen.
Andere gevallen kunnen we aan met een wonddrukverband of eventueel drukpunten.Ik denk dat de nadelen zwaarder wegen als de voordelen
Dus Moeten we deze middelen in de eerste hulpverlening in nederland gebruiken? NEE
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:29:57
Citaat
Celox is wederom een poeder/granules welke in de wond wordt gestrooid, en werkt op hetzelfde principe als hemcon

Celox werkt hetzelfde als Quick-clot. Het neemt ook het vocht op, waardoor de stollingsfactoren en bloedplaatjes achterblijven

Citaat
Bovendien is een van de nadelen van Quick clot dat bij het verwijderen van de stof uit de wond een exotherme ( warmte creërende ) reactie plaatsvindt en er dus heel veel water nodig is om het weer uit de wonde te krijgen.

Er zijn eigenlijk 2 generaties Quick-clot: de oude, die een vrij pijnlijke, exotherme reactie geeft bij het aanbrengen en de nieuwe generatie, waarbij dit een stuk minder en korter duurt.

Citaat
Nadeel van Quick clot en celoz is dat het een poeder is en dus moeilijk uit de wond te verwijderen.

Quick-clot is ook verkrijgbaar in een gaasjes-vorm (Quick-Clot ACS).

Ben het er inderdaad wel mee eens dat als je zulk spul nodig hebt, je wel met een vrij ernstige wond te maken hebt...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:36:50
De exotherme reactie herhaalt zich ook nog eens bi het verwijderen van de middelen.
Ookal is het er in gaasvorm denk ik niet dat het in Nederland nodig is, dat het op het slagveld nuttig is geloof ik best maar daar is vaak pas na lange tijd medische hulp beschikbaar is. Dit is hier niet het geval.
Misschien is het ook wel makkelijk, maar makkelijk is niet altijd beter voor je slachtoffer/patiënt en ik denk dat een pijnlijke en nutteloze handeling al helemaal niet in zijn of haat voordeel is.

Blij met je discussie?? ;D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:40:21
Citaat
Blij met je discussie??

Zekers...  O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:59:10
allee nu nog wat meer mensen hoor, kom op ehbo-ers avp-ers ach-en artsen, studenten gnk en alle andere witte kolom lezers!
hoeihoei, ik hoor jullie niet!!! >:D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2007, 00:24:23
Ach, eigenlijk zou ik er tegen moeten zijn, maar laat ook maar ;D T klinkt als geldverspilling in de EHBO, maar echt gevaarlijk.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2007, 11:41:52
Bij elke handeling, moet je na denken over wat het nut van de handeling is, en wat de gevolgen van de handeling is, voor verdere hulpverlening in de vervolg keten. (lees HAP, RAV of SEH).

In de normale dagelijkse gang van zaken in Nederland, als passantenhulpverlener of welke vorm van georganiseerde hulpverlening zijn deze producten contra-productief, niet nuttig voor de slachtoffer en zeer hinderlijk voor vervolg keten..

In specifieke vormen van hulpverlening, lees defensie toepassingen, (Iraq of Afghanistan) of echte wildernes toepassingen, zou je heel eventueel er over kunnen denken.   Zelfs in rampen omstandigheden in Nederland zijn er veel zinvollere producten te bedenken..

Ik zou het gebruik van dit soort producten sterk afraden..


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2007, 13:51:15
Hier http://www.defensetech.org/archives/000458.html staat een artikel met een discussie over Quick-Clot. Als ik die zo lees en als ik me voorstel hoe een ernstige, dus meestal slagaderlijke, bloeding eruitziet, denk ik dat het spul gewoon wegspoelt en dus zijn werk niet kan doen.

(Afgezien van bovengenoemde antwoorden over de wenselijkheid van dergelijk spul in de EHBO).



Edit:
Als je kijkt op de officiële website van QuickClot, ziet het er (uiteraard) wel weer veelbelovend uit, met name in deze vorm: http://www.z-medica.com/products/quikclot_ACS.asp .

Verder:

How does it work?

QuikClot® hemostatic agent is a molecular sieve, sifting molecules by size. When QuikClot® comes into contact with blood in and around a wound, it rapidly takes in the smaller water molecules from the blood. The larger platelet and clotting factor molecules remain in the wound in a highly concentrated form. This promotes extremely rapid natural clotting and prevents severe blood loss. Additionally, the nano-engineered particles provide key surface chemistry, rapidly enhancing the body's natural coagulation process. The process represents a new approach to hemostasis, which typically involves adding clotting factors rather than extracting elements to halt bleeding.


Het volgende roept wel vragen op: QuikClot® helps create a stable, powerful clot, which stays firmly in place until it is removed in the field hospital or operating room setting.
...Dus je krijgt een korst die vastzit in de QuickClot. De QuickClot moet echter ook weer verwijderd worden (veel water nodig om te spoelen en alle granulae moeten eruit), waardoor er secundair extra schade ontstaat. Het is alleen een overbrugging tot je op de operatietafel ligt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2007, 14:31:17
Je ziet vergelijkbare producten inmiddels in diverse drogisterij-ketens te koop..

Je ziet zelfs dat enkele aanbieders dit standaard in de BHV koffer verkopen..  Ik hoop dat klanten even nadenken over wat ze er mee gaan doen.. 8)