Swift water rescue.... Ook iets voor Nederland???

Auteur Topic: Swift water rescue.... Ook iets voor Nederland???  (gelezen 4492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 17 oktober 2007, 11:21:05
En laten we weer verder gaan over de oefening op de Reeuwijkse plassen....  ;) Spin-off onderwerpen kunnen altijd een eigen topic krijgen!  :)

Palmpie
mod


Recente Beelden van overstromingen in Spanje..

Instorten van de Brug bij Beniarbeig, in oktober 2007

Wil je hier met je vletje varen ? of met je vrachtwagen of 4x4 rijden ?

Grazy Truck driver

Meer flimpjes over de "eenvoudige overstromingen" in Spanje vind je hier





Omdat de discussie door ging, even een nieuw topic aangemaakt

Palmpie
mod




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2007, 13:30:15
Recente Beelden van overstromingen in Spanje..

Instorten van de Brug bij Beniarbeig, in oktober 2007

Wil je hier met je vletje varen ? of met je vrachtwagen of 4x4 rijden ?

Nee maar daar ga je ook natuurlijk niet zwemmen.

Ik zei al eerder, bij dit soort geweld zou ik een heli inzetten. Of je moet de opleiding wildwaterrescuezwemmen onder een instortende brug gevolgd hebben natuurlijk.

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2007, 16:48:22
Ik verwacht niet dat men in Reeuwijk aan het oefenen gaat met woeste bergstromen.

Voor reddingsbrigades blijft denk ik toch meer een functie van evacueren (als de boel al onder water staat) en logistiek voor andere hulpverleningsdiensten.

Je kunt aardig wat in zo'n vlet stouwen (zonder dat je bv. je tubes beschadigt, maar dat is al weer een hele oude discussie). En waarom zou je uit je boot springen als ik met een handreiking een slachtoffer (bij kennis) ook aan boord kan nemen?

Ik ben dan ook benieuwd naar een verslagje met daarin de casus en de leermomenten van deze dag.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2007, 17:34:49
De verwachting is ook niet dat ze in Reeuwijk in dit soort zaken oefenen.  Echter het is een illusie, dat we geheel geoefend, en voorbereid zijn op overstromingen..

Net als bij alle soorten van Waterredding zijn juist bij overstromingen zijn er verschillende techniieken, die ook een droge reddings mogelijk maken en waarmee je mensen uit dit soort stroomversnellingen kunt halen..  Maar blijkbaar zijn hier mensen die denken dat ze alles met de bondsvlet kunnen doen..

Verder verschil ik van mening met enkelen hier, dat je goed moet voorbereiden over overstromingen en dat je juist in de eerste fase van de overstromingen mensenslevens kunt redden.. Maar ik hoor hier mensen zeggen, maar dan zijn wij er nog niet.. of we doen alleen de evacuatie..  echter dan vind ik onze belastingscenten erg verkeerd besteed...

Verder als mensen alleen maar vertrouwen met technieken uit de jaren 70, 80 en niet verder kijken, is dat hun keuze..  Blijkbaar denken ze dat ze met een klosje en vletje, iemand dit gepind zit op een auto, je daar mee kunt evacueren..

Als de reddingsbrigades de club is, die we moeten bellen bij overstromingen.. Dan mag je toch wel verwachten dat ze in dit soort zaken hebben verdiept..

En nogmaals als je denkt dat dit in alleen in bergachtig terrein plaats vind, of dat Nederland volkomen plat is.. En dat dit soort zaken in Nederland niet voorkomen., Moet ik denken aan de stelling, eerst moet het kalf verdrinken, voor dat men de put dempt.. En blijkbaar zijn er mensen die denken dat je in stromend water nog naast een slachtoffer kunt varen of dat je uberhaupt kunt varen.. ??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2007, 19:15:00
bij alle schijnbaar hopeloze situaties waar het so gered werd zag ik het tot nu toe gedaan worden door een heli.
Daar moeten we dus veel meer van hebben.
Heeft iemand beelden van een redding in de praktijk door een zwemmer in soorgelijk kolkend water?
Op zich kun je in stromend water varen. Vooral tegen de stroom in gaat dat goed. Het is niet de stroming die gevaarlijk is, kijk maar eens hoe jongetjes in kleine rubberbootjes met succes tussen de eilanden varen bij kerend tij, snelheid in het water 15 knoop, tov de wal zero!. Het zijn veel meer de kolken waar je voor uit moet kijken.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2007, 19:38:48
Ik wist niet dat de reeuwijkse plassen zulke stromingen heeft


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2007, 19:42:58
Ik liet me even gaan, achterop het stokpaardje  :D  ;D  ;)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2007, 20:15:11
Lees je alleen wat je wilt lezen ?,,

Er zijn in die stromingen met relatieve eenvoudige middelen en eenvoudige technieken, ook mensen te halen.. Daar heb je geen helicopters voor nodig.. Echter voor sommige zaken is een heli erg praktisch..
Echter een redder in een standaard overlevingspak en opblaasvestje die onbedoeld te water raakt, in veel mindere stromen van dit zal dit niet overleven.. En zeker niet al ze maatjes, niet weten wat ze moeten doen..

Als je foto's en filmpje sover swiftwater wilt zien, zul je ze moeten zoeken, er zijn er genoeg en op Rescueforum.EU vind je er een paar..

Met deze oefening moeten men aantonen dat men is voorbereid op overstromingen.. Mijn stelling is dat we dat domweg niet zijn.. En de eerste keer dat we een stevige overstroming hebben.. Zullen er redders doodgaan door dat ze dingen enorm onderschatten..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2007, 22:58:57
Kunnen we nu over de oefening praten of blijft u, uw forum maar promoten hier met filmpjes en doorzagen over uw hobby heer Adema :o


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2007, 23:09:02
En hier kunnen we verder gaan over speciale water reddingstechnieken!  :)