KNRM redding 75.000

Auteur Topic: KNRM redding 75.000  (gelezen 4758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knrm-ouddorp

  • Gast
Gepost op: 19 oktober 2007, 20:25:06
Op donderdag 18 oktober om 13.47 uur werden zowel de reddingboot “Prinses Margriet” van KNRM Stellendam, als de “Griend”van KNRM station Ouddorp door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een vastgelopen jacht op de zandplaat de Ooster in de Noordzee.

Door de bemanning van de Kustwachtpost Ouddorp was gezien dat het kajuitjacht in de problemen was geraakt en werd het Kustwacht Centrum gealarmeerd. Er werd uitgevaren en na ongeveer 20 minuten was de reddingboot ter plaatse. Het jacht, een kajuitjacht van 11 meter lengte met de naam BM 35 en een opvarende aan boord, lag vrij droog maar stond nog rechtop, waaruit de bemanning opmaakte dat de kiel van onder het jacht uit zou zijn. Besloten werd de opvarende van boord te halen en daarna te kijken of het jacht nog kon worden weggesleept. De golfhoogte was tegen de Ooster ongeveer 3 meter en de wind was Noordwest 6. Nadat de man van boord was gehaald, ging de reddingboot gelijk opzij omdat de mast en zeilen nog op de boot zaten. Inmiddels was ook de “Griend” aangekomen. Besloten werd om samen de boot van de Ooster af te halen en op het strand te bergen. Na een paar pogingen lukte dit. Met behulp van de walploeg werd het jacht op het strand gesleept. De opvarende werd naar Stellendam gebracht waar hij in goede gezondheid werd afgeleverd. Na in het bemanningsverblijf koffie te hebben gedronken samen met de bemanning, werd hij later door familie opgehaald.
Overigens was er op 17 oktober op Nederland 3 de uitzending De Wereld draait Door waarin werd uit gekeken naar de komst van de 75.000e geredde. De mensen van Terschelling en Scheveningen verwachtten wel dat het bij hen zou gebeuren. Het werd echter de kop van Goeree.

en als iemand deze digibeet verteld hoe je foto's moet toevoegen dan heb ik er nog een zooitje inclusief de berging vandaag

Groetjes Kees




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2007, 01:21:11
(...)

en als iemand deze digibeet verteld hoe je foto's moet toevoegen dan heb ik er nog een zooitje inclusief de berging vandaag

Groetjes Kees



Lees http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,1213.0.html even helemaal door  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2007, 18:40:17
Het mag zo genoegzaam als bekend worden beschouwd hoe ik over die 75000 "reddingen" denk.


en als iemand deze digibeet verteld hoe je foto's moet toevoegen dan heb ik er nog een zooitje inclusief de berging vandaag

Groetjes Kees



En je noemt het zelf al bij naam.

Ik heb sterk mijn twijfels bij de juistheid van dat getal, immers worden regelmatig de verrichtingen van anderen op de scorelijst van de KNRM bijgeschreven. Het grootste gedeelte is ook geen redding. Van het overige deel is de meerderheid wat ik onder "hulpverlening' versta.

Ze zullen -geschoond naar echte KNRM reddingen- dus op hun 7500 ste redding zitten, ook niet verkeerd!

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2007, 21:32:35
Wat blijf je ook een kansloze josti Henk!

Dit is gewoon een mega prestatie!
Op naar de 100.000


xxx
Tim


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2007, 21:41:51
Tja, ik zie mijzelf niet als kansloos, maar het staat iedereen vrij om daarover van mening te verschillen. Natuurlijk is het altijd handig je pijlen op de boodschapper te richten als de boodschap je niet bevalt.

Op naar de 100.000 is zo wel erg gemakkelijk. Als ze nu eens beweerden 75000 keer uitgevaren te zijn, dan zou dat globaal kunnen kloppen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2007, 10:02:34
Ik ben het gedeeltelijk met Henk eens, de titel had dan ook beter kunnen luiden "KNRM 75000 acties".
Het feit is echter dat in een aantal gebieden geen bergers willen en/of kunnen opereren (niet rendabel) en dit zonder meer vele levens had gekost indien de KNRM niet preventief een berging had uitgevoerd om een echte spectaculaire redding te voorkomen, waarbij de grens tussen berging en redding enigzins vervaagt.

Kees  8)


zomaar iemand

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2007, 13:15:26
Bij deze zal ik mijn pijlen richten op diegene die weet dat ze op hem gericht zijn....!!!!!!!!!!

Ik als regelmatige bezoeker (Normaal niet geregistreerd, nu wel, vanwege mijn mening) van dit hulpverleningsforum erger mij ten zeerste aan de altijd maar uitgesproken mening van een bepaald forumlid. Dit persoon is hier volgens mij aanwezig om zichzelf de hemel in te prijzen en altijd alles maar beter te weten. Heb kort geleden nog een interview beluistert die werd afgegeven, vond dit wel een tikkeltje gedramatiseerd en overtrokken. Maar dit zal wel in de aard van het beestje liggen.

Ik denk dat wij als land zeer blij mogen zijn dat er een KNRM bestaat. In dit geval gaat het erom dat er 75.000 acties zijn geweest. Net als bij een reddingsbrigade of andere hulpverleningsdienst is een melding een actie. Of dit nu een boot is met stuur/motor problemen of een MEDEVAC, het gaat erom dat dit een noodmelding is waar op moet worden gereageerd. En dus kan je dit gewoon bijtellen bij je acties.

In dit geval gaat het niet alleen om de 75.000 acties, het gaat natuurlijk ook om al die honderden vrijwilligers die dag en nacht klaar staan om in elke situatie uit te rukken. Dit is voor hun natuurlijk ook een behoorlijke waardering.
Daar mag ook wel eens over gesproken worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2007, 16:06:26
Ik zal de aanval op mijn persoon laten voor wat het is, want anders dan wordt het bericht weer weggehaald door Shave, maar de feitelijke onderbouwing van de cijfers van de KNRM klopt gewoon niet en dat heeft niets te maken met of je wel of niet bewondering hebt voor het goede werk van de in nacht en ontij klaar staande vrijwilligers, van wat voor organisatie dan ook.

Als de dieren ambulance uitroept dat ze 25000 beesten gered heeft, vraag je je toch ook af of dat dat allemaal wel dieren in nood waren of dat daar ook wat minder spectaculaire hulpverleningen bij waren.

Ik denk dat het draait om de definitie "redden", wat je daar onder verstaat.

Als de de bezigheid met de brandweer aan boord naar een inmiddels gedoofd kampvuur opstomen redden is zullen het ongetwijfeld 75.000 reddingen zijn.

Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2007, 16:48:16
Zo kan het ook.......dank je wel Henk ;)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2007, 17:09:45
Uhhhhhhhh, ja wat zal ik hier nou eens van zeggen, ik denk dat het getal 75.000 wel klopt, omdat hier in de (REDDINGS) rapportage rekening mee gehouden wordt
Overigens heeft de KNRM zelf ook een genuanceerd beeld over e.e.a
Sinds de oprichting van de reddingorganisatie in 1824 hebben redders van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 75.000 mensen uit noodsituaties op zee gered. Zeker 1.000 van hen hebben hun leven aan de redders te danken. “Het zijn cijfers waar wij als particuliere hulpverleningsorganisatie bijzonder trots op zijn”

Res ( die zelf wel trots is dat hij nog deel uit maakt van voornoemde organisatie)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009