Zwaailichten op de Ambulance

Auteur Topic: Zwaailichten op de Ambulance  (gelezen 10821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin Hundman

  • Gast
Gepost op: 30 september 2003, 16:25:08
Hallo mensen

Ik zag van de week op tv en op de computer dat de ambu's van Ravu meer aangereden werden dan die van een andere ambulancedienst. Zondag zag ik een ambulance (van broeder de vries) op de snelweg rijden. Dat was ook net zo'n mercedes als die van ravu alleen die van broeder de vries had heel weinig lampen op de wagen (vond ik zelf) hij had alleen een grote zwaailampenbalk op zijn ambu helemaal geen lampen achter op de wagen (bijvoorbeeld arrowstick) geen strobes in / op de bumper en bij sommige nieuwe ambu's hebben ze ook lichten in de spiegels had deze ook niet. En broeder de vries heb ik nog nooit gehoord dat die zijn aangereden of wat dan ook. Wie kan mij hier antwoord op geven?

P.S. Ik noem nu broeder de vries maar het kan ook een andere ambulancedienst zijn.




miekusss

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2003, 16:45:38
Misschien een oudere wagen, die voor de rijd kwam dat er al die flitsers op mogelijk waren? Moet je kijken naar de kentekenplaat, daaruit kun je wel opmaken uit welk jaar die komt.
Ik noem maar wat hoor, ik neem aan dat er wel iemand meer duidelijkheid over kan geven


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2003, 17:00:18
Er zijn nu eenmaal wagens die met minder lampen uitgerust zijn. Dat is maar net de keuze van de dienst of de opbouwer  ???. Maar ik vind toch wel dat extra lampen meer aandacht trekken van de automobilist vooral vannaf een afstand of op de snelweg als de sirene niet goed hoorbaar is.





Ambu.952

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2003, 08:11:02
Ik ben het zeker met jullie eens, ook veel ambulances in Drenthe hebben soms, voor mijn idee, te weinig verlichting. Laatst reed ik op een kruising en had niet door dat er een chevrolet van links kwam met A1. Mijn licht sprong op groen dus wilde door rijden, maar toen ik naar links keek zag ik pas de ambulance, maar ik heb hem echt niet gehoord, noch gezien door de lampen. Dus het is volgends mij wel degelijk zinvol om meer sterkere lampen op de auto plaatsen en de decibellen te verhogen.

Groeten

Ambu.952


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2003, 13:10:53
Extra zwaailichten en flits lichten zijn duidelijk.  Maar voornamelijk extra decibellen naar voren gericht en versnellingen in de tonen (in de buurt van kruisingen) verhogen het effect.. En een luchthoorn voor de oostindisch doven help nog veel meer..

OGS-regelgeving moet meegroeien met de techniek, de verkeersdrukte en de komst van mobile telefoons in auto's vraagt een hogere attentie waarde van OGS..


Ambu.952

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2003, 07:52:37
Oostindische doven?? hehe ... ;D ;D ;D :-X

Wat zeggie???


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2003, 16:42:33
jammer dat we in nederland nog steeds vast houden aan de drietoon.
het blijkt inderdaad al dat de versneller goed werkt maar volgens mij is er meer winst te halen in afwisseling met bijvoorbeeld de luchthoorn of zo'n janker.
de wigwag is ook al een hele verbetering in het zichtdeel en de led's in de spiegel blijkt ook goed te werken. vooral omdat mensen dan buiten iets zien. ipv achter zich


Lukas074

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2003, 18:42:39
Maar hoe belangrijk zijn lampen aan de achterkant, ik bedoel een ambulance nadert toch altijd van achteren, dus.........


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2003, 19:34:49
Ik denk da die balk toch enig effect heeft kwa veiligheid ter plaatse bij ongeval of als de ambu noodgedwongen op straat moet blijven staan. Heeft ook voordeel indien geflitst, dan ziet men dat de zwaailichten op staan meestal.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2003, 20:40:01
Wat ik pas mocht zien ( ;)) op een ambu uit Goes: zodra de achterklep wordt geopend, gaan er twee Blauwe LED lampen knipperen.
Tijdens het rijden heb je er weinig aan, maar als je stil staat bij een incident valt het echt heel erg op.

Christian