Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 274314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #280 Gepost op: 1 april 2013, 20:29:52
Zet het maar even in dit topic, een vraagje.

Ik heb natuurlijk al even gezocht op internet, maar zijn er ook rookmelders die dmv een afstandsbediening (tijdelijk) uit te schakelen zijn? Voor bijvoorbeeld rookmelders die op (grotere) hoogte hangen, waar iemand niet makkelijk bij kan en mocht blijken dat het een loos alarm is  dat je hem even uitschakeld zodat je geen luid alarm meer hoort.

Bedankt


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #281 Gepost op: 3 april 2013, 12:04:17
Ik ben fel gekant tegen het feit dat de brandweer dit gaat doen. Ik denk dat de lokale ondernemer het nakijken heeft en zal stoppen met verkopen van brandmelders omdat hij er geen rotte euro meer aan kan verdienen. Immers, het wordt gratis (lees van belastinggeld) toch weggegeven.

Ik zou het beter vinden dat de brandweer de mensen aanwijzingen geven. Wat is de volgende stap, de politie die inbraakveilige sloten gaat aanbrengen? Dan kunnen heel wat slotenmakers ook hun deur sluiten.

Wij hebben als Brandweer ook een aantal rookmelders geplaatst, deze werden verkocht tegen inkoopsprijzen omdat je als overheidsinstantie geen winst mag maken. De kosten van een rookmelder en daarmee het vroegtijdig ontdekken van brand zijn velen malen lager dan een volle TS die 3-4 uur staat te blussen.. Waar heb je liever dat je belastinggeld aan op gaat? ;)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #282 Gepost op: 22 april 2013, 12:32:44
Dat verzekeraars dit maar regelen dan. Niet de overheid. Die heeft niets te zoeken in dit domein. Verzekeraars lachen zich kapot. Meer rookmelders = vroegtijdig detecteren van brand = minder schade = meer winst + kost geen investering.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #283 Gepost op: 22 april 2013, 16:35:17
Dat verzekeraars dit maar regelen dan. Niet de overheid. Die heeft niets te zoeken in dit domein. Verzekeraars lachen zich kapot. Meer rookmelders = vroegtijdig detecteren van brand = minder schade = meer winst + kost geen investering.
Verzekeraars maken zeker werk van brandmelders, zij zijn inderdaad gebaat met de vroegtijdige ontdekking van een brand. Maar de bewoners van een pand zijn veel meer gebaat bij een snelle ontdekking van een brand, zij ruiken niet dat er brand is.
Maarja, onder de nederlandse bevolking heerst er nog steeds een stuk laksheid om die dingen op te hangen. Wat mooi dat de brandweer dan een voorzet geeft. ::)


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #284 Gepost op: 29 april 2013, 13:57:33
Je kunt dagen, weken, maanden de bal heen en weer gooien over wie er verantwoordelijk is voor het ophangen dan wel verstrekken van rookmelders, feit is dat er nog steeds slachtoffers vallen. Ik denk dat het belang en de werking van een rookmelder voorop staan en de herkomst er niet toe doet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #285 Gepost op: 2 mei 2013, 11:39:41
, feit is dat er nog steeds slachtoffers vallen. Ik denk dat het belang en de werking van een rookmelder voorop staan en de herkomst er niet toe doet.
Ik denk zelfs dat in het kader hier van, de brandweer zelfs het voortouw moet nemen. Als een bedrijf dit doet wordt het al snel gezien als commercieel verhaaltje, de brandweer zal hier dan toch een andere/betere insteek in hebben. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #286 Gepost op: 5 mei 2013, 11:39:04
p2kflex
23:23:50 04-05-13GROUP-1PRIO 1 BREMSTRAAT 11 GROESBEEK BR Brandgerucht ROEPNAAM 1131
0903724BRW Gelderland-Zuid (Groesbeek) (Korpsalarm)


Verrast door brand: 9 falende rookmelders

GROESBEEK - Brand in het plafond verraste de bewoners van een woning aan de Bremstraat in Groesbeek, zaterdag.

Ze hadden negen rookmelders in huis, geen enkele sloeg alarm. Zaterdagavond even voor half twaalf zaten de bewoners tv te kijken toen de stroom uitviel. Toen ze in de meterkast poolshoogte gingen nemen kwam er een grote hoeveelheid rook uit de schacht van de meterkast.

Bron+ volledig persbericht: http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/verrast-door-brand-9-falende-rookmelders-1.3802343

Dat 1 rookmelder faalt, zou kunnen is nog niet goed te praten. Maar 9 stuks in 1 woning, kan toeval zijn. Maar verwachten we niet teveel van een rookmelder?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #287 Gepost op: 5 mei 2013, 11:47:23
Aanschaffen en laten installeren door een erkend bedrijf die ze ook jaarlijks komt testen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #288 Gepost op: 5 mei 2013, 11:52:24
Aanschaffen en laten installeren door een erkend bedrijf die ze ook jaarlijks komt testen.
Maar is dit haalbaar? Rookmelders zijn nog niet verplicht in woningen. En zijn bewoners niet zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van hun rookmelder(s)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #289 Gepost op: 5 mei 2013, 11:55:55
Ik praat voor mijzelf en weet eigenlijk niet hoe het er wettelijk voor staat. Maar voor een paar tientjes per jaar ben ik klaar. Hoef je verder nergens naar om te kijken.  :)