Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 273015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #300 Gepost op: 5 mei 2013, 14:09:05
Ik  heb mij altijd wijs laten maken dat rookmelders nadat er echte rook ingekomen is altijd vervangen moeten worden omdat de sensor door roet beschadigd raakt. Is dit een onzin verhaal?
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik ben even aan het zoeken geweest op het internet en kan daar niets over vinden,
het lijkt me eigenlijk logisch dat de werking na een daadwerkelijke melding het apparaat vervangen moet worden.

Ik ga hier info over opvragen!

als ik meer info heb zal ik dat hier melden.
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #301 Gepost op: 5 mei 2013, 14:13:38
Dit is gelukkig onschadelijk voor de rookmelder. O0
Ik zou dit toch niet al te stellig beweren.
Ik heb rookmelders gezien die weldegelijk vervuild waren geraakt door het gebruik van die rookgas. Die substantie wil namelijk nog wel eens een vettige aanslag achterlaten, waardoor de melder binnen no-time vervuild en dus onbruikbaar wordt.


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #302 Gepost op: 5 mei 2013, 14:20:49
Ik zou dit toch niet al te stellig beweren.
Ik heb rookmelders gezien die weldegelijk vervuild waren geraakt door het gebruik van die rookgas. Die substantie wil namelijk nog wel eens een vettige aanslag achterlaten, waardoor de melder binnen no-time vervuild en dus onbruikbaar wordt.
Ok dat is nieuws voor mij ik heb dat nog niet aangetroffen bij apparaten die ik hiermee heb getest (nou heb ik ze ook niet allemaal aan de binnenkant bekeken na gebruik van dit rookgas (misschien te dicht op het apparaat gehouden?)
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #303 Gepost op: 5 mei 2013, 14:21:09
En dan te bedenken dat managers bij de brandweer rookmelders als vervanging van van snelle slagkracht bij de brandweer zien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #304 Gepost op: 5 mei 2013, 14:25:15
Ok dat is nieuws voor mij ik heb dat nog niet aangetroffen bij apparaten die ik hiermee heb getest (nou heb ik ze ook niet allemaal aan de binnenkant bekeken na gebruik van dit rookgas (misschien te dicht op het apparaat gehouden?)
Het zal ook niet direct na 1 x zijn. Maar als een melder meer malen op die manier getest wordt kan er dus weldegelijk vervuiling optreden. Het is ook een redelijk beruchte oorzaak van onnodige automatische alarmen met brandmeldcentrales. De installatie wordt netjes getest, en vervolgens geeft een melder constant problemen. ;)


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #305 Gepost op: 5 mei 2013, 15:08:49
Het zal ook niet direct na 1 x zijn. Maar als een melder meer malen op die manier getest wordt kan er dus weldegelijk vervuiling optreden. Het is ook een redelijk beruchte oorzaak van onnodige automatische alarmen met brandmeldcentrales. De installatie wordt netjes getest, en vervolgens geeft een melder constant problemen. ;)
Bedankt voor deze info!
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #306 Gepost op: 5 mei 2013, 18:25:36
Brand in het plafond...? Brand dus mogelijk klein (smeulend) en boven de rookmelder?

Dubbel plafond? Holle ruimte tussen de plafonds? Kortsluiting? Slechte/oude bekabeling? Halogeenspotjes? Transformator?

Rook stijgt op en kan zich prima uitbreiden tussen het plafond en vloer in voordat er een rookmelder afgaat. Uiteraard is het verstandig om rookmelders iedere maand te testen, het is en blijft techniek.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #307 Gepost op: 5 mei 2013, 19:07:35


Rook stijgt op en kan zich prima uitbreiden tussen het plafond en vloer in voordat er een rookmelder afgaat. Uiteraard is het verstandig om rookmelders iedere maand te testen, het is en blijft techniek.
Dit is inderdaad de volgende vraag, hoe is de rookontwikkeling geweest? Rook zal altijd een keer uit het plafond komen, deze mensen hadden 9 rookmelders, kans is groot dat er dan toch wel vlot een rookmelder wordt aangesproken lijkt mij.


thspbrwk

  • HBM, BBW, Preventie, BM, Instructeur, Onderzoeker, Gaspakdrager, Voormalig Chemelot Brw.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • EMS Born
Reactie #308 Gepost op: 5 mei 2013, 19:43:21
Allemaal rookmelders op alleen maar 230 volt misschien, zonder back-up batterij, was een paar jaar geleden heel gewoon. Kortsluiting en dan niks meer.
(Brandweer)kunde een gebied waar nog te weinig mensen echt iets van weten! Mijn werk, mijn uitdaging, mijn passie. Brandweerkundig vakmanschap in alle


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #309 Gepost op: 5 mei 2013, 20:23:26
Allemaal rookmelders op alleen maar 230 volt misschien, zonder back-up batterij, was een paar jaar geleden heel gewoon. Kortsluiting en dan niks meer.

Dat is inderdaad ook mogelijk. Deze melders zijn een aantal jaar geleden veelvuldig verkocht.

En bij smeulende bedrading/trafo is in eerste instantie de geur vaak sterker dan de rook.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le