Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 273855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Steeds meer meldingen koolmonoxide bij brandweer Twente; commandant wil plaatsen melders verplichten

Citaat
Een verplichte koolmonoxidemelder in alle woningen. Daar is commandant Stephan Wevers van de brandweer Twente voorstander van.

Volgens Wevers was er in 2016 een verdubbeling van het aantal koolmonoxidemeldingen in Twente ten opzichte 2015. "En in de meeste gevallen werd er ook echt koolmonoxide aangetroffen door de brandweer."

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=260639


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: oma link=msg=1472970 date=1484027220
Steeds meer meldingen koolmonoxide bij brandweer Twente; commandant wil plaatsen melders verplichten

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=260639

Ik ben er een tegenstander van omdat de brandweercommandant geen schijnveiligheid aan burgers moet willen verkopen. In mijn ogen is er niets mis met een vrijblijvend advies om een CO-melder op te hangen in je huis.

Je komt als brandweer op een hellend vlak als je gaat pleiten voor een verplichte CO-melder in een woning. Je kan dan niet meer volstaan door te verwijzen naar een CO melder in de winkel.

De brandweer in Nederland weet dat de in de winkels verkrijgbare rookmelders en CO-melders niet gekeurd zijn op een juiste werking. Bij een CO melder is het cruciaal dat ze op de goede plek in de woning worden opgehangen, als de gebruiker ze 20 cm te hoog ophangt kan het al verschil zijn tussen leven en dood van de slapende mens.

Kortom als je pleit voor een wettelijke verplichting zal je alle in de handel verkrijgbare CO-melders moeten keuren en certificeren. De brandweer (of een andere overheidsdienst) moet acteren als toezichthouder door bij de burger in de woning te kijken of de CO melder op de juiste plek is opgehangen, enz.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #362 Gepost op: 10 januari 2017, 09:26:53


De brandweer in Nederland weet dat de in de winkels verkrijgbare rookmelders en CO-melders niet gekeurd zijn op een juiste werking. Bij een CO melder is het cruciaal dat ze op de goede plek in de woning worden opgehangen, als de gebruiker ze 20 cm te hoog ophangt kan het al verschil zijn tussen leven en dood van de slapende mens.
Dat komt zo nauw? Wat is de juiste wijze dan?

Die van mij hangt op 2.20 hoogte tegen een schuin dak.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #363 Gepost op: 10 januari 2017, 09:48:43
Citaat van: CopVR3 link=msg=1472981 date=1484036813
Dat komt zo nauw? Wat is de juiste wijze dan?

Die van mij hangt op 2.20 hoogte tegen een schuin dak.

Ik weet niet hoe politiemannen slapen, als je slaapt op 2.20 meter hoogte tegen een schuin dak moet je de melder laten hangen. Ik zou de CO-melder op mond/neushoogte naast mijn bed hangen als je gaat liggen op je hoofdkussen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #365 Gepost op: 10 januari 2017, 14:40:41


Ik weet niet hoe politiemannen slapen, als je slaapt op 2.20 meter hoogte tegen een schuin dak moet je de melder laten hangen. Ik zou de CO-melder op mond/neushoogte naast mijn bed hangen als je gaat liggen op je hoofdkussen.

Haha dank oma en live. Ik pak de schroevendraaier...


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #366 Gepost op: 10 januari 2017, 18:21:00
Onderzoek gepubliceerd op pubmed:"Should the placement of carbon monoxide (CO) detectors be influenced by CO's weight relative to air?"
Uit 2011/2012
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21536403
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #367 Gepost op: 31 december 2017, 01:30:17
Rookmelders verplichten in alle woningen - bij onze oosterburen zijn ze daar al heel ver mee.
Morgen gaat Beieren om. Blijven er alleen nog een paar bondslanden over.
En er schijnt ook al meteen een sanctiemodel aan te hangen, mocht blijken dat het misgaat.


http://rauchmelderpflicht.net/rauchmelderpflicht-deutschland/

Moet Nederland ook naar een verplichting voor alle bouw met een woonfuctie?



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #368 Gepost op: 31 december 2017, 10:49:07
Dat komt zo nauw? Wat is de juiste wijze dan?

Die van mij hangt op 2.20 hoogte tegen een schuin dak.

Een CO alarm is een, hoe er vervolgens mee om te gaan is twee.

Je slaapt kennelijk boven, als de CO melder in jouw slaapkamer af gaat staat er al CO in de ruimte vanaf de bron naar boven. Bij vluchten vanuit de slaapkamer moet je o.a. de trap af door een met CO gevulde ruimte, hoe snel CO “effectief” op het menselijk functioneren werkt zal afhankelijk zijn van een aantal factoren o.a. de inmiddels opgebouwde concentratie CO en waarschijnlijk de persoonlijke conditie.
Als je slaapt met de deur dicht kun je een CO melder voor de kamerdeur of bij de trap plaatsen en bij CO alarm direct het raam, de ramen in het slaapvertrek wijd open zetten, bij het raam gaan staan of je hoofd buiten steken in afwachting van gealarmeerde de hulpdiensten, die je op een of andere manier zullen helpen het met CO gevulde gebouw te verlaten.

Periodieke controle van mogelijke CO bronnen en een CO melder in de buurt van deze bronnen is aan te raden alhoewel de meningen over de juiste plaats, juiste afstand van en juiste hoogte nogal verschillen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #369 Gepost op: 31 december 2017, 16:12:55
Periodieke controle van mogelijke CO bronnen en een CO melder in de buurt van deze bronnen is aan te raden alhoewel de meningen over de juiste plaats, juiste afstand van en juiste hoogte nogal verschillen.

Je moet je toch even inlezen in de laatste actuele onderzoeken
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20160930-BA-Onderzoek-geadviseerde-locatie-CO-melders.pdf
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation