Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 275092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #340 Gepost op: 20 november 2013, 22:23:32
Carbon monoxide leak hospitalizes at least 40 at S. Utah school
A faulty water heater system is suspected to have caused a carbon monoxide leak Monday morning at a remote southern Utah elementary school, forcing at least 40 people to be hospitalized and sickening others, San Juan County officials said.

Children were passing out, vomiting and collapsing in dizziness at Montezuma Creek Elementary School, said San Juan County emergency services director Rick Bailey.
Forty-four students and adults were taken to hospitals and clinics Monday morning from the school, said San Juan School District superintendent Douglas Wright.

An ambulance first was sent to the school at 8:21 a.m. when a child was reported to be in distress, according to the San Juan County Sheriff’s Department. An hour later, an adult at the school was reported to have collapsed. By 9:40, calls were coming in for multiple patients at the school who were dizzy and sick.
lees verder

Hoe zit het met de verplichting van koolmonoxide melders in openbare gebouwen als scholen?
Zijn die verplicht of kan een dergelijk incident als in Utah zich ook hier voordoen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #342 Gepost op: 22 november 2013, 12:47:54
Citaat van: Live link=msg=1222073 date=1385120844
Zwaanshoek: Brand in wasdroger snel ontdekt door rookmelder

http://www.112meerlanden.nl/2013/11/22/zwaanshoek-brand-in-wasdroger-snel-ontdekt-door-rookmelder/
Geplaatst op 22 november 2013 door Eric   

Brand in wasdroger snel ontdekt door rookmelderZwaanshoek, 22 november – De brand in een wasdroogmachine in Zwaanshoek kon vrijdag in alle vroegte snel geblust worden. De bewoner van een pand aan de Klinkenbergstraat werd even na half vier wakker van het rookalarm welke afging in de woning.

Een wasdroger welke op de bovenste etage van de woning stond was in de brand gevlogen. De man aarzelde niet en alarmeerde de brandweer en gooide een blusdeken over de wasdroger. De brandweer was snel ter plaatse en heeft het vuur geblust en de wasdroger buiten op straat gezet. Met een grote overdrukventilator is de rook vervolgens uit de woning geblazen.

De bewoner is door ambulancepersoneel nagekeken omdat hij bij zijn actie wel rook binnen had gekregen. Salvage is in kennis gesteld om te assisteren bij de schadeafhandeling. Door de rookmelder is de schade enigszins beperkt gebleven.

Fotografie: Michel van Bergen





Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #343 Gepost op: 3 december 2013, 14:32:42
Het valt me tot mijn verbazing en misschien wel schrik op dat in dit topic én binnen brandweer Nederland zo vaak verkeerde informatie naar voren komt over koolmonoxide (CO). Verschillende keren wordt in dit topic aangehaald dat zogenaamde combimelders niet geschikt zouden zijn en dat CO zwaarder zou zijn dan lucht. Ik had eigenlijk gehoopt dat binnen brandweer Nederland de kennis over dit onderwerp toch wel beter zou zijn, aangezien een en ander letterlijk beschreven staat in de les- en leerstof van de opleiding Manschap A.

Alweer een paar jaar geleden werd in een krant ook vermeld dat combimelders niet geschikt zouden zijn. Ik wist er wel een en ander vanaf, maar ben toen eens dieper in de materie gedoken. Ik heb een en ander nagezocht, het tegendeel van wat de krant vermeldde bewezen en vervolgens via die krant ook bevestiging van mijn idee gekregen van lector brandpreventie René Hagen van het IFV.

In de eerste plaats worden CO en CO2 vaak door elkaar gehaald. In tegenstelling tot CO is CO2 wel degelijk zwaarder dan lucht. Zoals gezegd is CO dat dus niet. Als het soortelijk gewicht van lucht gesteld wordt op 1, dan is dat van CO 0,97. CO is dus fractioneel lichter dan lucht en zal dus stijgen. Daarbij komt dat CO2 een ademgif is met een verstikkende werking omdat het de zuurstof verdringt (denk aan de blussende werking van een CO2-blusser). CO is een ademgif met een beschadigende werking welke op het bloed en/of zenuwstelsel inwerkt.

In de tweede plaats ontstaat CO vrij een onvolledige verbranding, vaak van open haarden, oude CV-ketels etc. Zeker open haarden en kolenkachels zijn dicht bij de grond gesitueerd. Als CO vrijkomt is er dus altijd warmte. De warmte die zo een apparaat afgeeft zal naar boven trekken; warme lucht stijgt immers op. Doordat het soortelijk gewicht van lucht en CO zo dicht bij elkaar ligt zal het zich prima mengen waarna het zich door de hele ruimte verspreidt. En omdat de warme lucht stijgt zal de CO-concentratie dicht bij de grond juist het minst zijn. Een combi rook/CO-melder is dus een uitermate geschikt apparatuur om rook en/of CO te detecteren.

Ook Brandweer Nederland bevestigt dit verhaal op hun website: http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@987/op_welke_plaats_moet/

Ik heb niet de illusie dat ik alleen de kennis over dit onderwerp heb. Ik heb het ook maar geleerd door mezelf er in te verdiepen en vervolgens tot de conclusie te komen dat een en ander vrij logisch is. Ik hoop echter dat ik door bovenstaande uitleg duidelijk kan scheppen in de verwarring die er veelal is over de eigenschappen van CO én het feit dat de termen CO en CO2 vaak door elkaar gehaald worden.




jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #345 Gepost op: 3 december 2013, 15:42:14
Bedankt! Gelukkig is er toch meer kennis dan ik eerst dacht. Doet me goed  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #347 Gepost op: 16 december 2013, 16:54:30
Brandweer AA ‏@BrandweerAA 4m
Vanavond TROS #Radar. Aandacht voor branduitbreiding en test van diverse rookmelders, 20.30 uur ned1: http://tinyurl.com/k5vhdty


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #348 Gepost op: 17 december 2013, 12:18:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1228463 date=1387019144
http://www.trosradar.nl/uitzending/volgende-uitzending/aflevering/16-12-2013-1/rookmeldertest/

Zie dus gewoon met 3 minuten alles buiten te hebben.

Even terugkijken: de rookmeldertest in Radar

http://www.brandweernederland.nl/nieuwe-homepage/nieuwsindexen/veld/?ActItmIdt=37714
17 december 2013

Het is een van de allerergste nachtmerries: brand in je huis. Juist in december stijgt het aantal woningbranden door kaarsjes en feestverlichting met helaas dramatische gevolgen. Jaarlijks komen zo'n 60 mensen om als gevolg van een woningbrand. Het tijdig ontdekken van een brand kan door iets simpels als een rookmelder levens redden.

Radar bekijkt het belang van de rookmelder. Hoeveel tijd heb je nog om je huis uit te gaan als die eenmaal afgaat? En betekent verschil in prijs ook verschil in kwaliteit? Hoe heftig de gevolgen van een brand kunnen zijn, heeft Veronica van der Velde ervaren. Ze was 9 toen ze 's nachts gewekt werd door haar vader. Het huis stond in brand. Veronica en haar vader weten, ondanks de dikke rook, te ontkomen. Helaas hebben haar moeder en zusjes geen geluk: zij komen om in de brand.

60 doden per jaar

De zusjes van Veronica en haar moeder zijn niet de enige slachtoffers. Jaarlijks zijn er zo'n 6000 a 7000 woningbranden, waarbij totaal zo'n 60 doden zijn te betreuren. Dat een simpele rookmelders levens kan redden, is iets dat René Hagen lector Brandpreventie aan de Brandweeracademie van het Instituut Fysieke Veiligheid onderschrijft.

Rookmelder-test

Volgens René Hagen is het zo dat wanneer mensen bij een woningbrand op tijd buiten staan, ze bijna altijd zijn gewekt door de rookmelder. Het is dus belangrijk dat je er eentje koopt. Maar welke rookmelder is goed genoeg? Is een goedkope net zo goed als een dure?

Bekijk de reportage over rookmelders op de site van TROS Radar
(Bron: trosradar.nl)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #349 Gepost op: 3 maart 2014, 16:42:42
Test je rookmelder elke maand
Test je rookmelder elke maand
veiligheidsregiorr
Published on Mar 3, 2014
Elke eerste maandag van de maand testen we de sirene. Een mooi moment voor jou om thuis je rookmelder te testen.
Samen sterk in de hulpverlening!