Ongelukje in de branding

Auteur Topic: Ongelukje in de branding  (gelezen 5809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2007, 19:25:17
De beste stuurlui staan aan wal. De atlantic is de beste rib ter wereld ontwikkeld door studenten begin 70 jaren en alleen maar door ontwikkeld. Als je eenmaal mee heb gevaren wil je niet anders.

Nog een prettige zondag

Groetjes Kees

En zo is de Mechelse Herder de beste Hond ter wereld.

En de Volkswagen de beste auto.

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #11 Gepost op: 26 november 2007, 17:55:56
Kees,

een atlantic 74 ??  Mmmm  ik dacht meer aan een 21 of een 75!

bestaat de atlantic 74?

Nou ik hoor van je!

groet,

Tim


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 26 november 2007, 18:19:58
Haha ja je hebt gelijk er moet nog een cijfertje erbij optellen.

Groetjes Kees


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2007, 18:46:51
De beste stuurlui staan aan wal. De atlantic is de beste rib ter wereld ontwikkeld door studenten begin 70 jaren en alleen maar door ontwikkeld. Als je eenmaal mee heb gevaren wil je niet anders.
Maar ook deze boot heeft zijn beperking. Je kunt er heel ver mee gaan. Als je een maal zo hoog uit de golf komt dan is het goed mogelijk dat de wind nog het laatste zetje geeft. Een paar jaar geleden is dat bij een station in het kanaal ook gebeurd.

Gisteren nog met de Griend buiten gevaren een atlantic 74 gevaren als we de ballast niet gevuld hadden dan had deze ook om gelegen. Met slecht weer moet je deze gewoon vullen.
Het verhaal over te weinig pk is weinig van belang, grotere motoren is meer gewicht en meer brandstof. Lever iets snelheid in en zet er werkschroeven onder zodat je meer stuwing hebt. Trim de motoren helemaal tegen de spiegel.
Gezien ik de schipper niet heb gesproken durf ik hier geen oordeel over te geven, zelfde geld is er een motor uitgevallen.
Het is een combinatie van factoren en zolang je het juiste verhaal niet weet kun je er ook geen oordeel over vellen.

Nog een prettige zondag

Groetjes Kees

Kees,

Ja groot gelijk heb je recht, nou staan in dit geval niet alle beste stuurlui aan de al omdat Res Schipper is op een Atlantic 75, vandaar dat ik vind dat ik een oordeel kan vellen over het motorvermogen.

Res  ;) 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 26 november 2007, 20:19:12
En het staat wat mij betreft iedereen vrij om liever te leren van een andermans- dan van je eigen fouten. Het is als stuurman soms maar beter om op de kant te staan en je ogen goed de kost te geven dan alles eerst zelf uit te proberen.

En wat ik maar even wilde zegen met "beste hond" enzo (ik moet dat even uitleggen kennelijk) er bestaat niet zoiets als "beste boot". (Misschien wel een beste koop, maar dat is wat anders).

Als een boot achterover flipt hoef ik niet achter het stuur te zitten om te weten dat er wat fout ging (je zit er alleen als toeschouwer wat minder lang aan terug te denken schat ik in). En dat iets waarbij je met zijn allen achterinzit eerder achterover flipt dan dat het gewicht er in goed verdeeld is vermoedde ik al langer, maar ik ben nu weer wat verder in die veronderstelling gesterkt  ;D


Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #15 Gepost op: 26 november 2007, 21:05:58
Henk,

Heb je al is met de Seeker vanaf windje 6 ofzo eens lekker in de branding gevaren opt wad / noordzee?
Vroegk me af!

groetjes,


T


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2007, 09:02:46
En het staat wat mij betreft iedereen vrij om liever te leren van een andermans- dan van je eigen fouten. Het is als stuurman soms maar beter om op de kant te staan en je ogen goed de kost te geven dan alles eerst zelf uit te proberen.

En wat ik maar even wilde zegen met "beste hond" enzo (ik moet dat even uitleggen kennelijk) er bestaat niet zoiets als "beste boot". (Misschien wel een beste koop, maar dat is wat anders).

Als een boot achterover flipt hoef ik niet achter het stuur te zitten om te weten dat er wat fout ging (je zit er alleen als toeschouwer wat minder lang aan terug te denken schat ik in). En dat iets waarbij je met zijn allen achterinzit eerder achterover flipt dan dat het gewicht er in goed verdeeld is vermoedde ik al langer, maar ik ben nu weer wat verder in die veronderstelling gesterkt  ;D


Henk

Neeeeee je moet lekker voorin gaan zitten, da's veel beter(not, je moet je dan door elke zware zee heen vechten).
De truck is dat je op zoek moet naar het draaipunt van de boot, als je dat weet te zitten dan kun je het vaargedrag beinvloeden door trim, balast, enz.
Dit gaat echter niet op in zware branding ( ik weet dat is subjectief) dan moet je het eigenlijk doen met 0 trim en volle balast tank.

Res (die deze discussie wel leuk vind)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 27 november 2007, 09:10:47
Henk,

Heb je al is met de Seeker vanaf windje 6 ofzo eens lekker in de branding gevaren opt wad / noordzee?
Vroegk me af!

groetjes,


T

Menno wel en wat andere leden wel, met windkracht 8 naar Engeland voor begeleiding van een Surfoversteek van het kanaal.  Bij IJmuiden hadden ze de wind dwars, de golven sloegen in en over de boot. Er was nog een tweede RIB die vertrok toen uit Zeeland. (9m inboard diesel). Die gaf aan terug te gaan om dat het te gek werd toen ie uit de westerschelde het Kanaal opkwam, ook hij was een paar keer bijna omgeslagen. Toen is de Seeker ook teruggegaan naar Scheveningen (wel merendeel voor ´t lappie) en daar eruit gehaald. Ze kwamen nog een Valentijn klasse tegen van de KNRM bij zandvoort.
Die wezen op hun voorhoofd. Misschien wel terecht en horen dit soort boten niet op de Noordezee als het zo tekeer gaat. Wij gaan er onder die omstandigheden ook niet meer heen.

Maar het helpt wel dat de Seeker veel gewicht voorin heeft: de tank en de console staan ver naar voren, meer gedaan om een werkruimte achterin te creëren maar als bijkomend voordeel dat de kans op achteroverslaan bijna nihil is. De balans kun je dan beìnvloeden met de trim van je motor en je gashandle, beetje gas erop als je punt valt, dat verzacht de klap en maak je vaart en er weer af als de punt weer omhoog gaat tegen de volgende. Nadeel is dat je voorin veel hardere klappen krijgt van de golven en als er twee man achterin gaan staan bij de beugel win je een knoop of vier in snelheid.
We gaan regelmatig het Markermeer op en dat is wel geen branding, maar ook daar kan het redelijk tekeer gaan. Mooier is een langere boot zoals Menno om die reden nu aan het bouwen is.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 27 november 2007, 11:43:34
Het nadeel met te veel gewicht voorin dat je boot alle golven in zal duiken, waardoor de je alle snelheid uit de boot kwijt bent en een mooi voetenbad hebt. Brandingsgolven zijn duidelijk iets anders als golven midden op zee.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2007, 14:30:43
Het nadeel met te veel gewicht voorin dat je boot alle golven in zal duiken, waardoor de je alle snelheid uit de boot kwijt bent en een mooi voetenbad hebt. Brandingsgolven zijn duidelijk iets anders als golven midden op zee.

9910001

Dus niet alles achterin, maar ook niet voor in. Een juiste balans dus, die naar mijn zienswijze in de rib op het filmpje toch echt veel te veel naar achteren ligt. Veel meer naar achteren kan niet, dan moeten ze op de motor gaan zitten.

Henk