"You call, we haul".

Auteur Topic: "You call, we haul".  (gelezen 2913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 28 november 2007, 05:28:38
Kwam net dit video artikeltje tegen over 't misbruik van de ambulance's cq de 911 meldkamer in Cleveland (Ohio, USA) door mensen die helemaal geen ambulance nodig hebben maar gewoon een gratis rit naar 't ziekenhuis willen.

Mensen die via 911 een ambulance bellen omdat ze kiespijn hebben, een griepje, niet goed kunnen slapen, een mini sneetje in de vinger hebben dat je niet eens kan zien, en īn idioot die met īn blaasonsteking al enige tijd in de wachtkamer zit te wachten, het te lang vindt duren, naar huis gaat, daar een ambulance belt, en door die ambulance dan weer naar īt zelfde ziekenhuis wordt gebracht als waar ze een uur eerder zelf vandaan ging, omdat ze dacht dat ze dan eerder gezien zou worden  :o >:(

Health Care Dysfunction

They are some of Cleveland's most outrageous 9-1-1 calls, and the Fox 8 I-Team exposes how they are turning paramedics into glorified taxicab drivers. The I-Team's Tom Merriman finds that the number of patients who use ambulances to get to the hospital takes health care dysfunction to a whole new level.


Video link : http://www.myfoxcleveland.com/myfox/pages/Home/Detail?contentId=4924778&version=2&locale=EN-US&layoutCode=VSTY&pageId=1.1.1


D'r is maar 1 woord voor, en dat is Be-lachelijk! Ik snap niet waarom de ambulance crew dan niet gewoon weigerd te vervoeren, dat ze maar lekker de bus/taxi pakken.

Heel af en toe zien we hier ook van die grapjassen, gelukkig kunnen we hier wel gewoon weigeren te vervoeren en ze adviseren lekker de bus of taxi te pakken.
Ook wordt er duidelijk gemaakt dat ze echt niet sneller gezien worden omdat ze via ambulance īt ziekenhuis binnen komen, ze gaan gewoon de wachtkamer in en mogen netjes op hun beurd wachten, net als de rest. En NEE het is ook niet onze taak om vervoer terug te regelen, dīr hangt een telefoon in de wachtruimte, bel zelf maar een taxi/familielid.




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2007, 06:33:30
Ik snap niet waarom de ambulance crew dan niet gewoon weigerd te vervoeren, dat ze maar lekker de bus/taxi pakken.

Dat heeft alles te maken met de claim-cultuur in Amerika.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2007, 13:29:35
komt een beetje door de cultuur. maar naar mijn inzicht toch ook wel een beetje door het systeem daar. 2 a 3 uurtjes wachten bij topdrukte oke. want als je iemand 10 uur laat wachten op een dokter in de wachtkamer, zou ik precies het zelfde gaan doen.  

en moet je die meldkamer es zien een hele boel centralisten. terwijl hier in NL maar hooguit een paar centralisten op 1 meldkamer zitten. de fout ligt naar mijn idee ook een beetje bij de centralist die moet niet alle ritjes aannemen. kortom het hele systeem deugt op sommige punten niet als je als klant/patient wordt gedwongen om dat soort geintjes uit te halen. want ik neem aan dat de patienten dit niet zomaar uit het niets doen.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2007, 15:01:29
want als je iemand 10 uur laat wachten op een dokter in de wachtkamer, zou ik precies het zelfde gaan doen.  

Dan moet je met die kleine dingen die helemaal niet in de SEH thuishoren ook lekker naar de huisarts gaan, zoals ook aan de telefoon al geadviseerd wordt. En niet eigenwijs toch in de seh wachtkamer gaan zitten.

Citaat
en moet je die meldkamer es zien een hele boel centralisten. terwijl hier in NL maar hooguit een paar centralisten op 1 meldkamer zitten.

De ligt misschien aan de grootte van 't gebied....

In onze meldkamer zitten ook zo'n 40 centralisten, en in de meldkamer in London zitten er over de 100, dus dat hoeft niks te zeggen.

Citaat
de centralist die moet niet alle ritjes aannemen. kortom het hele systeem deugt op sommige punten niet als je als klant/patient wordt gedwongen om dat soort geintjes uit te halen.


De opleiding tot centralist in de states is inderdaad maar 'n korte cursus, er wordt uitgevraagd aan de hand van 'n bepaald map systeem en er wordt al snel een ambulance gestuurd met een hoge urgentie voor iets wat eigenlijk helemaal niet de hoofdklacht is.

Stel iemand heeft last van kramp die maar niet weggaat en vraagt een kennis 911 te bellen, er wordt dan aan die kennis gevraagd of de ademhaling normaal is. Degene met kramp ademt wellicht een beetje sneller dan normaal, en dus zegt de leek 'nee'.
Volgens hun triage systeem wordt er dan direct een ambulance gestuurd voor 'breathing difficulties' terwijl dat dus helemaal niet de orginele klacht is, de ademhaling van de patient is helemaal geen probleem, maar toch staat er 4 minuten later een ambulance voor de deur.

Ik heb betreffende centralisten triage map recent toevallig nog in handen gehad en eens doorgebladerd en was soms echt verbaasd over wat ik las.
Men heeft hier enkele delen van die map overgenomen, maar dan gelukkig wel veel verder uitgebreid.

Doch zitten ook hier geen verpleegkundigen op de meldkamer en dat vindt ik eigenlijk wel jammer, want hoeveel ik veel punten in het Engelse ambulancesysteem beter vindt als in Nederland/Belgie heb ik toch echt veel betere ervaringen met de Nederlandse 112 centralist dan met de centralisten hier of de Belgische brandweermannen die op de 100 de telefoon aannemen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2007, 17:20:26
Het huisartsensysteem zoals we dat in Nederland hebben, is vrij uniek... Heben ze in Amerika wel een huisarts als poortwachter?


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2007, 22:57:17
Het huisartsensysteem zoals we dat in Nederland hebben, is vrij uniek... Heben ze in Amerika wel een huisarts als poortwachter?

Zeker niet, het niet vervoeren of inschakelen van een huisarts kennen ze daar niet. Ik heb daar wel wat info over maar moet even zoeken. Of als Welsh Medic meeleest....... help!! Hij weet precies wat ik bedoel ;)


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2007, 22:32:11
Citaat
Heel af en toe zien we hier ook van die grapjassen, gelukkig kunnen we hier wel gewoon weigeren te vervoeren en ze adviseren lekker de bus of taxi te pakken.

En ze een rekening op hun voorhoofd plakken, voor inschakelen van een ambulance+ personeel. ;D
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2007, 15:35:39
helaas niet.... niet vervoeren is toch geen rekening? of had ik het nou mis?
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2007, 16:51:25
Bij ons kreeg onlangs iemand de rekening gepresenteerd wegens misbruik van de ambulancedienst. Was gebeten door een krokodil (een jonkie) in zijn vinger en zou niet aanspreekbaar zijn. Bij aankomst stond hij buiten de ambulance op te wachten. Hij mocht dus niet mee en kreeg een dikke rekening. Of de rekening via de verzekeraars is gelopen weet ik niet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2007, 03:28:23
Laat ik maar eens reageren......

De VS kent wel een eerstelijns gezondheidszorg, er zijn genoeg " Primary Care Physicians". Het wordt ook doorgaans vergoed door de verzekering. Maar daar houdt de vergelijking met NL op. Om in aanmerking te komen voor een fatsoenlijk ziektekostenverzekering (en dus ook een PCP) moet je een werkgever hebben die het gedeeltelijk vergoed. Heel veel mensen vallen hierdoor buiten de boot. Werklozen, minima, chronisch zieken moeten het allemaal zelf zien te redden. Medicaid is een door de staat gesubsieerde vangnet maar dit stelt werkelijk niets voor.

Daarnaast is het idd ook zo dat EMS(=ambulancezorg) verplicht is een wagen te sturen en de bemanning is wederom verplicht om te vervoeren. Dit leidt, uiteraard, tot veel misbruik. De amerikanen beseffen zelf ook dat dit geen ideale situatie is en er wordt her en der gewerkt aan oplossingen. Maar het staat heel erg in de kinderschoenen.

Dat was het tot zover.....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon