Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 33533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 2 december 2007, 16:27:29

Een verpleegkundige, is geen arts, mag dus geen indicatie stellen voor het inbrengen van een infuus, omdat hij/zij daar bij wet niet tot bevoegd is. Dit wil niet zeggen dat hij/zij de afweging niet kan maken, deze theoretische kennis is namelijk een onderdeel van het protocol inbrengen perifere canule.


Op enkele uitzonderingen na, waaronder de verpleegkundige in 't gele busje  ;)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #71 Gepost op: 2 december 2007, 20:33:56
Op enkele uitzonderingen na, waaronder de verpleegkundige in 't gele busje  ;)

Nope.  :) Want in dat geval vervangt het protocol de opdracht van de arts. Maw, als je je protocol volgt stel je daarmee de indicatie, en is de verpleegkundige in het gele busje bevoegd om de handeling uit te voeren.

Neemt niet weg dat ik het belachelijk vindt dat je als vpk alle ins and outs moet kennen om een handeling te mogen uitvoeren, waaronder de risico's en de indicaties, maar deze verantwoordelijkheid bij wet niet mag dragen.
Ach, ja. Had ik maar een vak moeten kiezen.... 8)
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #72 Gepost op: 2 december 2007, 20:37:51
er zijn wel ietsmeer indicaties voor een nood-coniotomie danalleen verslikking ;)
Nee........dat meen je niet!!  ;D
Er staat ook duidelijk  "b.v. bij een verslikking"


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #73 Gepost op: 2 december 2007, 22:19:04
Nope.  :) Want in dat geval vervangt het protocol de opdracht van de arts. Maw, als je je protocol volgt stel je daarmee de indicatie, en is de verpleegkundige in het gele busje bevoegd om de handeling uit te voeren.

Neemt niet weg dat ik het belachelijk vindt dat je als vpk alle ins and outs moet kennen om een handeling te mogen uitvoeren, waaronder de risico's en de indicaties, maar deze verantwoordelijkheid bij wet niet mag dragen.
Ach, ja. Had ik maar een vak moeten kiezen.... 8)

Dat was vroeger inderdaad zo, echter sinds enkele jaren is er door middel van een Koninklijk Besluit: "Besluit functionele zelfstandigheid" geregeld dat ambulanceverpleegkundigen voor enkele handelingen volledig zelfstandig bevoegd zijn. Zie artikel 2 en 3 uit dit besluit hieronder en voor de volledige tekst www.wetten.nl

Citaat
Artikel 2
Onverminderd artikel 33 van de wet, wordt tot het gebied van deskundigheid van de verpleegkundige gerekend het zonder toezicht door en tussenkomst van de opdrachtgever:

a.
geven van een subcutane, intramusculaire of intraveneuze injectie;
b.
verrichten van een catheterisatie van de blaas bij volwassenen alsmede het inbrengen van een maagsonde of een infuus;
c.
verrichten van een venapunctie en van een hielprik bij neonaten.

 Artikel 3
Onverminderd artikel 2, worden tot het gebied van deskundigheid van de ambulanceverpleegkundige gerekend het zonder toezicht door en tussenkomst van de opdrachtgever:

a.
toepassen van electieve cardioversie;
b.
toepassen van defibrillatie;
c.
in- of extuberen van de luchtpijp met een orale of nasale tube;
d.
toepassen van drainagepunctie bij een spanningspneumothorax;
e.
verrichten van een coniotomie.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #74 Gepost op: 2 december 2007, 22:31:55
Dat was vroeger inderdaad zo, echter sinds enkele jaren is er door middel van een Koninklijk Besluit: "Besluit functionele zelfstandigheid" geregeld dat ambulanceverpleegkundigen voor enkele handelingen volledig zelfstandig bevoegd zijn. Zie artikel 2 en 3 uit dit besluit hieronder en voor de volledige tekst www.wetten.nl


Iedere verpleegkundige is functioneel zelfstandig. Tussenkomst van een arts op korte termijn hoeft niet geregeld te zijn omdat van de verpleegkundige verwacht mag worden dat hij de risico's kent en herkent, en daarop kan inspelen.
Dit geldt dus voor ambulanceverpleegkundigen, maar ook voor afdelingsverpleegkundigen. Alleen ambulanceverpleegkundigen mogen meer voorbehouden handelingen uitvoeren, maar het protocol vervangt (lees: is) dan nog steeds de indicatie van de arts.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


kamphuis

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 3 december 2007, 02:10:50
Maar zwaar-slechthorenden en/of doven kunnen wel EHBO-cursussen volgen maar ze kunnen moeilijk verpleegkundige of arts worden.

Een taboedoorbrekende stelling:
"Een dove kan geen adequate eerste hulp verlenen. Hij is bijvoorbeeld niet in staat om ademgeluiden te horen, de gesproken instructies van de AED op te volgen, slachtoffers uit te vragen of op verbale responses van een slachtoffer te reageren."

Mee eens, of niet?

(p.s.: het poneren van deze stelling zegt niets over mijn standpunt)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #76 Gepost op: 3 december 2007, 07:56:14
Een taboedoorbrekende stelling:

Voor mijn begrip, over welk taboe hebben we het hier ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #77 Gepost op: 3 december 2007, 11:27:49
Een taboedoorbrekende stelling:
"Een dove kan geen adequate eerste hulp verlenen. Hij is bijvoorbeeld niet in staat om ademgeluiden te horen, de gesproken instructies van de AED op te volgen, slachtoffers uit te vragen of op verbale responses van een slachtoffer te reageren."

Mee eens, of niet?

(p.s.: het poneren van deze stelling zegt niets over mijn standpunt)

Het is voor gehandicapte personen wel degelijk mogelijk deel te nemen aan een EHBO cursus. Deze vraag (andere handicap)  is al eens op het EHBO forum voorbij gekomen en aan het Oranje Kruis voor gelegd. http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=169.0

Ik heb een mailtje gestuurd n.a.v. deze discussie naar het Oranje Kruis. Ik kreeg (heel erg vlot) het volgende antwoord.

Goedendag,

 

Ik zit met de volgende de vraag n.a.v. een discussie op het EHBO en Lotus Forum. Is het mogelijk of zou het mogelijk moeten zijn dat iemand met een lichamelijke beperking zijn EHBO diploma kan behalen. Dit dan met de kanttekening dat niet alle onderdelen behaald zijn door lichamelijke beperking. Of anders certificaten voor die onderdelen die wel behaald zijn. Zie ook de discussie http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=169.0. Zelf vind ik dat je iemand met een lichamelijke beperking niet moet weigeren EHBO lessen te kunnen volgen. Wat is het standpunt van het Oranje Kruis en hoe gaat zij hier mee om.

Met vriendelijke Groet,

 

Anne Kleiterp



Geachte mevrouw Kleiterp,

 

Ik wil mijn antwoord graag in tweeën splitsen: het volgen van een cursus en het document wat daarbij hoort.

Wat betreft het eerste: het staat iedereen vrij om welke cursus dan ook te volgen; daar gaat Het Oranje Kruis niet over. Uiteraard moet wel goed worden bekeken wat iemands mogelijkheden zijn: een COPD- patiënt zal  grote moeite hebben met beademen; iemand met rugklachten zal zich verre moeten houden van de Rautek- greep. Het is een zaak van overleg tussen de cursist en de instructeur waar hij wel en waar hij niet aan mee kan doen.  Overigens kan ik me voorstellen dat een instructeur weigert de verantwoordelijkheid te dragen wanneer – om maar een voorbeeld te noemen - een ernstige hartpatiënt per sé aan inspannende oefeningen mee wil doen.

 

Wat betreft het document: Het Oranje Kruis kent sinds jaar en dag het Getuigschrift Eerste Hulp. Dit kan worden uitgereikt aan degene die om welke reden dan ook niet in staat is aan alle eindtermen voor het diploma Eerste Hulp te voldoen. Bijgaand treft u de tekst van een artikel hierover dat in juni 1999 in ons tijdschrift Reddingwezen is gepubliceerd  (aangepast aan de nieuwe benamingen die in augustus 2003 zijn ingevoerd) , alsmede de voorwaarden voor het verkrijgen van een getuigschrift. Het is wel zaak dat bij het aanvragen van het examen wordt gemeld dat er een kandidaat voor het getuigschrift bij is; het is niet zo dat iemand die voor het examen is gezakt achteraf een getuigschrift kan krijgen voor de onderdelen die wel goed zijn gegaan.

 

In de hoop u voldoende te hebben ingelicht,

 

Met vriendelijke groet,

 

Het Oranje Kruis

 

ir. J.H. van Linge

directeur

De cursist zal aan de hand van competenties moeten aantonen of die geschikt is voor het EHBO diploma gaat dat niet door zijn/haar beperking dan kan hij/zij een getuigschrift ontvangen.

Binnen onze kring (niet onze vereniging) is iemand doof, ik kom hem wel eens tegen bij lezingen. Dan neemt hij zijn eigen tolk mee, helaas weet ik niet of hij in het bezit is van een diploma of getuigschrift. Maar gezien zijn inspanning om bij lezingen te komen en zijn eigen tolk mee te nemen lijkt het me een fanatiek EHBO'er toe!

Maar deze discussie lijkt me meer iets voor een nieuwe topic ;)
Groet Anne


kamphuis

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 3 december 2007, 16:46:45
Voor mijn begrip, over welk taboe hebben we het hier ?

Jacques

Het taboe van het discrimineren van mensen met een lichamelijke beperking.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #79 Gepost op: 4 december 2007, 00:37:16
Iedere verpleegkundige is functioneel zelfstandig. Tussenkomst van een arts op korte termijn hoeft niet geregeld te zijn omdat van de verpleegkundige verwacht mag worden dat hij de risico's kent en herkent, en daarop kan inspelen.
Dit geldt dus voor ambulanceverpleegkundigen, maar ook voor afdelingsverpleegkundigen. Alleen ambulanceverpleegkundigen mogen meer voorbehouden handelingen uitvoeren, maar het protocol vervangt (lees: is) dan nog steeds de indicatie van de arts.

De indicatie door de arts is een juridische term die niet geheel adequaat is. De ambu vpk terpllaatse stelt vast welke protocollen er geindiceerd zijn, het LPA7 geeft richtlijnen en kan gezien worden als de diagnose op afstand van de verantwoordelijke medisch manager ambulancezorg (MMA) maar de AVP in kwestie is juridisch de persoon die de werkdiagnose stelt, de zorg uitvoert en dus hoofdelijk aansprakelijk is.
De Ambu VPK stelt zelfstandig de indicaties voor de te hanteren protcollen vast m.b.v de waargenomen symptomen en de werkdiagnose.
Protocollen ondervangen maar voor een deel het totaal aan beslissingen die er gemaakt worden.
De protocollen zijn voornamelijk gestoeld op symptoombestrijding en preventie. Voldoende deskundigheid is vereist om goed af te kunnen wegen welke protocollen er in welke volgorde gehanteerd moeten worden bij de zorg voor de specifiek patient. Dat is het cruciale verschil tussen het protocollensysteem uit de USA en die in Nederland. In Nederland bepaalt de ambu vpk zelf welke procotollen relevant/geindiceerd zijn afhankelijk van de ABCDE-methode en de uitkomsten van de primary en secundary survey. Er is dus geen black box systeem waarbij je boven aan een patient instopt en er vervolgens een verplicht te volgen behandelroute gevolgd moet worden zoals wel in de USA veelal het geval is waar protocollen meer rigide worden gehanteerd. In het Nederlandse systeem staat de patient voorop in plaats van een juridisch indeksysteem. De ambu vpk is de persoon die, met het oog op de somatische en psychische toestand van de patient, de optimale zorg voor de patient vaststelt en plant en uitvoert. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod