Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 33710 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 1 december 2007, 12:47:20
Ik vroeg me al een tijdje af of de vraag van Anouk wel serieus bedoeld was, ik was dat een paar dagen geleden ook al in een posting aan het verwoorden, maar toen heb ik dat weer verwijderd met de gedachte "mischien ben ik wel de enige die er zo over denkt"

Ik heb het idee dat de vraag voornamelijk/uitsluitend bedoeld is om een reacties te ontlokken en misschien een paar mensen uit de tent te lokken.
Nou ja dat eerste is in ieder geval gelukt :-)

maar mijn twijfel was dermate groot dat ik inhoudelijk maar niet gereageerd hebt / zal reageren.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Karim

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 1 december 2007, 13:16:31
Ik vroeg me al een tijdje af of de vraag van Anouk wel serieus bedoeld was, ik was dat een paar dagen geleden ook al in een posting aan het verwoorden, maar toen heb ik dat weer verwijderd met de gedachte "mischien ben ik wel de enige die er zo over denkt"


Ik dacht eerst ook aan een relkloontje, en ben er maar serieus op ingegaan (inclusief 't opzoeken van de betreffende wetsartikelen e.d.) maar ze blijft toch steeds 't zelfde zeggen dus volgens mij is 't inderdaad puur om te provoceren.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #52 Gepost op: 1 december 2007, 13:27:40
Ik dacht eerst ook aan een relkloontje, en ben er maar serieus op ingegaan (inclusief 't opzoeken van de betreffende wetsartikelen e.d.) maar ze blijft toch steeds 't zelfde zeggen dus volgens mij is 't inderdaad puur om te provoceren.

inderdaad...of ze weet niet beter...(lijkt mij onwaarschijnlijk... ;D)


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #53 Gepost op: 1 december 2007, 17:06:17
Ik wil eigenlijk geen problemen hebben als ik iemand moet redden. Ik bedoel alles serieus.
Maar ik heb wel een vraag:
Wat zou je kiezen: als een Heimlichgreep niet helpt en dan bel je naar 112. Dan komt de ambulance na 15 minuten bij het slachtoffer. De kans is groot dat hij overleden is want hij kan niet langer dan 6 minuten zonder zuurstof. Of ga je na het mislukte Heimlich-poging een ingreep uitvoeren?

Ik heb begrepen dat de kans zeer klein is dat Heimlich-methode niet zal lukken.


helm

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 1 december 2007, 17:47:42
Ik wil eigenlijk geen problemen hebben als ik iemand moet redden. Ik bedoel alles serieus.
Maar ik heb wel een vraag:
Wat zou je kiezen: als een Heimlichgreep niet helpt en dan bel je naar 112. Dan komt de ambulance na 15 minuten bij het slachtoffer. De kans is groot dat hij overleden is want hij kan niet langer dan 6 minuten zonder zuurstof. Of ga je na het mislukte Heimlich-poging een ingreep uitvoeren?

Ik heb begrepen dat de kans zeer klein is dat Heimlich-methode niet zal lukken.

Met de laryngoscoop even kijken en met de Magilltang het corpus alieum verwijderen.  ;D

p.s. dat van die 6 minuten is trouwens onzin.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 1 december 2007, 18:01:26
Anouk,

Gezien het feit dat je hoe dan ook met alle geweld wilt horen dat je voorbehouden handelingen mag uitvoeren heb ik nog maar advies.
Huur vooral mr. Sprong of mr. Moscovitz in, die kunnen je misschien nog uit de nesten halen


Kanarie

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 1 december 2007, 19:17:48
Ik wil eigenlijk geen problemen hebben als ik iemand moet redden. Ik bedoel alles serieus.
Maar ik heb wel een vraag:
Wat zou je kiezen: als een Heimlichgreep niet helpt en dan bel je naar 112. Dan komt de ambulance na 15 minuten bij het slachtoffer. De kans is groot dat hij overleden is want hij kan niet langer dan 6 minuten zonder zuurstof. Of ga je na het mislukte Heimlich-poging een ingreep uitvoeren?

Ik heb begrepen dat de kans zeer klein is dat Heimlich-methode niet zal lukken.


Antwoord op je vraag:
In de EHBO-cursus zul je leren, dat als de Heimlich-methode niet werkt, je borstcompressies met (poging tot) beademen moet geven. Door verhoogde druk in de borstkas van de borstcompressies, is er kans dat het corpus alienum alsnog losschiet.
Misschien is de afsluiting ook wel niet volledig en krijg je er toch nog een klein beetje lucht doorheen.
Ook kan het corpus alienum lager zitten dan de plek waar jij graag een coniotomie wil zetten; dan heeft die risicovolle handeling geen zin.


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #57 Gepost op: 1 december 2007, 19:48:44
Het is niet zo dat ik graag een coniotomie wil uitvoeren, het is geen leuk handeling.

Ik heb indruk dat de EHBO-cursus beperkt is, (iets) beperkter dan cursussen voor verpleegkundigen en/of artsen. Ik vind dat de EHBO-cursussen uitgebreider mag worden.

Er bestaat helaas geen EHBO cursus voor gevorderden. Ik zou graag willen dat er 2 soorten EHBO-cursussen zijn: Basis EHBO en Advanced EHBO.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #58 Gepost op: 1 december 2007, 20:00:49
Het is niet zo dat ik graag een coniotomie wil uitvoeren, het is geen leuk handeling.

Ik heb indruk dat de EHBO-cursus beperkt is, (iets) beperkter dan cursussen voor verpleegkundigen en/of artsen. Ik vind dat de EHBO-cursussen uitgebreider mag worden.

Er bestaat helaas geen EHBO cursus voor gevorderden. Ik zou graag willen dat er 2 soorten EHBO-cursussen zijn: Basis EHBO en Advanced EHBO.

Anouk, laat maar ik ga niet meer op je vragen/reacties reageren, dit zal dan ook mijn laatste bericht zijn.

Alles wat gezegd moet worden is gezegd, ik hoop je in een noodsituatie nooit tegen te komen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 1 december 2007, 20:16:14

Ik heb indruk dat de EHBO-cursus beperkt is, (iets) beperkter dan cursussen voor verpleegkundigen en/of artsen. Ik vind dat de EHBO-cursussen uitgebreider mag worden.


 :-X ............ Wat denk je dat de reden is dat EHBO-cursussen minder vergaand zijn dan cursussen voor afgestudeerd verpleegkundigen en artsen?