Sirenegeluiden in radiocommercials

Auteur Topic: Sirenegeluiden in radiocommercials  (gelezen 4329 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

steven.hfh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Gepost op: 17 december 2007, 21:06:09
De afgelopen jaren zijn er talloze radiocommercials uitgezonden, bijvoorbeeld van verzekeraars, waarin de sirene van een hulpverleningsvoertuig te horen is. Het lijkt zelfs alsof zulke reclamespotjes de laatste tijd steeds vaker voorkomen. Een recent voorbeeld is een commercial van @Home, over een Voordeelbundel of iets dergelijks. Hierin is een sirene van een brandweervoertuig te horen. Deze reclame wordt nu nog steeds uitgezonden.

Als men in de auto zit en er zo'n spotje op de radio te horen is, kan dit mijns inziens een gevaarlijke situatie opleveren. De bestuurder van de auto schrikt en denkt dat er een echt hulpverleningsvoertuig vlak bij hem rijdt danwel hem nadert. Hij kijkt onmiddelijk in zijn spiegels en om zich heen waar het voertuig is. Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg hebben.

Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat iemand schrikt bij het horen van een luid toeterende auto of de sirene van een ambulance, totdat blijkt dat deze uit de autoradio komt.

Persoonlijk vind ik dat de Reclame Code Commissie een stokje voor moet steken voor zulke reclames.

Alhoewel ik begrijp dat de meeste hulpverleners op dit forum zich eerder zorgen zullen maken over de ónhoorbaarheid van hun sirenes tijdens een spoedrit denk ik dat het toch een gevaar met zich meebrengt. Wat denken jullie hierover?




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2007, 21:10:55
Mensen mogen wel eens wat meer spiegelen, dus in dat opzicht is het misschien wel een positief effect van de reclames ;)


steven.hfh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2007, 21:20:48
Mensen mogen wel eens wat meer spiegelen, dus in dat opzicht is het misschien wel een positief effect van de reclames ;)
Dat is wel een erg positieve interpretatie van het probleem ;)

..of de volgende keer dat er daadwerkelijk een ambulance met toeters en bellen achter hem zit denkt hij na 10 keer de commercial gehoord te hebben dat het de 11e keer is dat 'ie wordt uitgezonden..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2007, 21:22:03
Is dat net zoiets als dat je ambu pleeg bent en bij een pieeeeeeeeeeeeep automatisch gaat klappen....  ??? ;D ;D ;D  :P


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2007, 22:13:05
Hij kijkt onmiddelijk in zijn spiegels....

Ja, en dat is wel 's laatste wat je wilt doen als je aan't autorijden bent right... in je spiegels kijken....  :-X


steven.hfh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2007, 22:25:05
Ja, en dat is wel 's laatste wat je wilt doen als je aan't autorijden bent right... in je spiegels kijken....  :-X
Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel? ;)


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2007, 23:02:53
op een gegeven moment herken je die reclames wel toch ;) ik denk dat je het verschil wel hoor of het uit je speaker komt ofdat er 1 met toeters achter je rijdt ;)

en het maakt niet uit toch of je nou in je spiegel kijkt voor een reclame of een echte ambulance ???


steven.hfh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #7 Gepost op: 17 december 2007, 23:10:05
Ik denk dat we het allemaal er wel over eens zijn dat vaak in je spiegels kijken gunstig is.

Het punt is echter dat een dergelijke reclame een schrikeffect kan opleveren. Sommige reclames beginnen met een luide toon van een ambulancesirene (waardoor het lijkt dat er plotseling een ambulance vlak achter je rijdt), in andere is een voorbijrijdende toeterende auto hoorbaar. Dat kan schrikreacties en paniek geven, en dat lijkt mij niet erg positief voor de verkeersveiligheid.

Het verschil tussen speakers en omgevingsgeluid is, onder andere door het geluid van je eigen auto, zeker niet altijd duidelijk. Vooral als het gaat om geluiden die in het verkeer vaak voorkomen zoals toeterende auto's of sirenes.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 17 december 2007, 23:14:02
Ik ben het totaal met je eens, mensen gaan de raarste dingen doen als ze uberhaubt een sirene horen, ik vind de radiocommercials ook zeer storend .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2007, 00:56:31
Je zou ook gewoon kunnen concluderen dat de mensen die schrikken van die reclames hun autoradio veel te hard aan hebben staan, waardoor ze een echte sirene waarschijnlijk niet zouden opmerken, waarna het positieve effect van deze reclame is dat mensen hun radio zachter gaan zetten vanwege die irritante reclame waardoor echte ambu's juist wél weer gehoord worden in het verkeer.

Fraai staaltje van reverse psychology in de betreffende reclame, als je er ook zó tegenaan kunt kijken.