eerste uitruk 2008?

Auteur Topic: eerste uitruk 2008?  (gelezen 3130 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 2 januari 2008, 12:16:55
18:27:44 01-01-08 14 G KNRM Pr 1 IJMEER AMSTERDAM RB7119 Inzet voor ass. aan RB7139  
801011827440703309      0703309 KNBRD Naarden ( Bemanning Johanna Smit en Ronduit )

De reddingsbrigade Naarden werd tussen zes en half zeven telefonisch gealarmeerd door een vriend van een man in problemen op een kajuitcatamaran. Hij had zijn schroef verspeeld bij Pampus eiland op het IJmeer.

Omdat de alarmering over P2000 en het uitvaren van de Johanna Smit van de Reddingsbrigade Naarden samenviel leek ons het zinloos uit te varen om als derde boot bij een geval van pech aan te komen.

Een half uur later meldde de schipper dat hij op de dijk was beland en één van de drijvers inmiddels lek was gestoten op de dijk. Hij kon niet vertellen waar hij zich bevond, want hij zag géén enkel lichtpuntje als hij om zich heen keek..
Hoge besloot na overleg met de kustwacht om zich bij de twee boten van de RB Naarden te voegen om te helpen met zoeken. JSH voer uit met de Blizzard.

Het was aarde donker en het was alleen mogelijk te navigeren op de GPS. Door de kustwacht werden de zoeksectoren verdeeld.
Na uren zoeken werd de boot door de politie op de dijk onder Uitdam gevonden. De boot was met een Oostenwind niet terecht gekomen waar wij het berekend hadden.

De RB Naarden meldde zich bij de schipper van de lek geslagen cat en zette een redder over. De man was vermoeid, had de vorige nacht roeiend (?!) op zijn schip doorgebracht en vond het best zo en wilde gaan slapen en was niet van plan zijn op de dijk rijende schip te verlaten. De rotsen staken inmiddels door de op de dijk liggende drijver naar binnen.
Hij woonde op de catamaran en ging liever met zijn schip naar beneden dan het te verlaten.

De kustwacht gaf het sein einde aktie omdat je iemand niet kan dwingen zijn schip te verlaten. Wel heeft de Seeker nog twee agenten opgehaald in Uitdam en die aan boord gezet om te kijken of die de man nog van boord konden krijgen, maar ook na uren inpraten bleef de man bij z'n standpunt. De optie met geweld van boord werd nog even overwogen, maar gezien de kleine ruimte, een kapmes aan de muur en het ferme postuur van de man werd daar in overleg met de KLPD te water (die dat dan zou moeten gaan doen) toch maar van af gezien. Bovendien was de KLPD van mening dat het gevaar van verder zinken van de cat niet groot was omdat de Oostenwind die nacht aan zal houden en de boot op de dijk zou blijven drukken, zonder gevaar van afdrijven gevolgd door omslaan met een slapend persoon aan boord, hetgeen wij bang voor waren.

Toen wij de agenten weer terug naar Uitdam voeren stonden daar nog drie collega's te wachten om met ons te evalueren. Goed dat de chef van dienst daar nog even alles met de betrokkenen doorsprak, want we hielden toch allemaal een naar gevoel er aan over een man zo aan zijn (zelf verkozen) lot over te moeten laten.

Toch zal de boot er weg moeten, dus JSH gaat vandaag in de loop van de dag kijken of hij de man niet toch kan helpen. Zijn petroleum kacheltje was bijna leeg en het heeft vannacht gevroren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2008, 15:41:25
update:


Vanmiddag is de KLPD te water wederom langsgegaan bij de man. Deze zag na nogmaals een gesprek het uitzichtloze van zijn situatie in en heeft nu vrijwillig zijn schip verlaten met medeneming van het meeste van zijn dierbare spulletjes.

Het bergen van het schip op kosten van RWS gaat niet lukken omdat het niet gezonken is. Transport naar een veilige plaats over open water met pompen levert te veel risico op dat het schip zinkt in het vaarwater en mag dus niet. De man zelf beschikt niet over middelen om een berging op een andere manier (telekraan) te bekostigen.

Toch zal het schip daar op den duur weg moeten denk ik.

Niemand commentaar?

Henk


Paul K

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2008, 10:00:35
Lastige situatie, einde van het liedje zal de vaarwegbeheerder wel opdraaien voor de kosten, de eigenaar lijkt een kale kip, zo ver ik dit uit kan maken uit de tekst, en daar kan je niet van plukken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2008, 11:59:23
update:


Vanmiddag is de KLPD te water wederom langsgegaan bij de man. Deze zag na nogmaals een gesprek het uitzichtloze van zijn situatie in en heeft nu vrijwillig zijn schip verlaten met medeneming van het meeste van zijn dierbare spulletjes.

Het bergen van het schip op kosten van RWS gaat niet lukken omdat het niet gezonken is. Transport naar een veilige plaats over open water met pompen levert te veel risico op dat het schip zinkt in het vaarwater en mag dus niet. De man zelf beschikt niet over middelen om een berging op een andere manier (telekraan) te bekostigen.

Toch zal het schip daar op den duur weg moeten denk ik.

Niemand commentaar?

Henk

Er is een simpele bergingsmethode met luchtkussens, waarin de ruimte van de lekke ruimte opgevuld word door een kunstoffen drijver..  De kosten zijn hiervan aanmerkelijk minder dan een kraan huren..
Relatief eenvoudig en schade beperkend en relatief snel uit voeren..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2008, 18:25:06
Bij onze discovery vrienden heb ik een vergelijkbare methode gezien met ping pong ballen, werkt wel maar of het echt handig was???

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2008, 18:52:36
Geen geld betekent dat geen enkele methode gaat lukken. Iemand zal voor wat voor actie dan ook moeten gaan betalen. De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn schip. Ik vind dat je zo wie zo verzekerd moet zijn of niet moet varen. Stel dat deze man in de haven ook zo onhandig is en tegen je zelf gebouwde afgemeerde zeilboot aan knalt. "sorry mijnheer, maar ik heb geen geld, alleen een boot en een klein beetje olie in mijn kacheltje."

Als hij een fatsoenlijk anker bij zich had gehad en verlichting gevoerd dan was er niets gebeurd.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2008, 21:19:01
De charme van de nederlandse regelgeving is juist dat je met elke zelfbouw dingentje, van houten vlot tot super de luxe jacht het water op mag..

Ja, voor schades ben je afsprakelijk.. en ja van een kale klip kan je niets plukken..  Heb je een duur schip dan is het handig om dat te all-risk te verzekeren, maar ook nog niet verplicht..


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008, 14:57:06
p2kflex
14:55:03 06-01-08-GROUP-PRIO 1 NOORDPIER VELSEN-NOORD ALARM RB IJMUIDEN PERSOON TE WATER 12420 12410
0106701Reddingsbrigade IJmuiden (Strandploeg)  
0106731Reddingsbrigade Wijk aan Zee (Strandploeg)  
0106781Reddingsbrigade's Kennemerland (lichtkrant)
0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
14:53:24 06-01-08-GROUP-PRIO 1 NOORDPIER VELSEN-NOORD PERSOON TE WATER 595 646 567 654 571
0106525BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106553BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106581BRW Kennemerland (Monitorcode OvD's)
0107211BRW Velsen (Zuid) (Beroeps)
0107281BRW Velsen (Zuid) (Lichtkrant)
0107286BRW Velsen (Zuid) (Intern Alarm)
0107521BRW Heemskerk (Vrijwilligers ploeg 2)
0107541BRW Heemskerk (Vrijwilligers ploeg 4)
0107581BRW Heemskerk (Lichtkrant)
0107821BRW IJmuiden (Vrijwilligers)
0107881BRW IJmuiden (Lichtkrant)
0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
14:54:37 06-01-08-GROUP-12158 A1 NOORDPIER VELSEN-NOORD PERSOON TE WATER RITNR 573
0126158Ambu 12-158 (Kennemerland)
aan het strand is iedereen directeur


case

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • IJRB
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2008, 17:14:07
Dit bleek 1 persoon die hond nagesprongen was van de zuidpier. Was wat verwarring door noord-zuid verwisseling. Politie, ambu en brandweer naar de Noord toe, onze uitruk werd door omstanders er op geattendeerd dat het slachtoffer er zelf uit was gekomen en inmiddels in een voertuig op de zuiidpier zat. Vervolgens slachtoffer overgenomen in een van onze wagens en naar de Waecker laten brengen. Hier zijn man en hond door mensen- en dierenambulancebemanning nagekeken. Konden weer naar huis. Op een gegeven moment dachten we dat er twee slachtoffers zouden zijn, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2008, 23:19:29
Ahh kijk duidelijkheid..
Het zoveelste baasje dat achter het hondje aan springt. :)
Was inderdaad allemaal erg verwarrend op de noordpier.. eerst 1 toen mogelijk 2 personen te water .. Nou ja weer goed afgelopen .. Verlate Nieuwjaarsduik ..

Nog paar meldingen die ik zag.

p2kflex
15:15:18 06-01-08-GROUP-12153 A1 ZUIDPIER IJMUIDEN PERSOON TE WATER RITNR 575
0126153Ambu 12-153 (Kennemerland)
p2kflex
15:13:35 06-01-08-GROUP-ALARMERING WORDT INGETROKKEN. PERSOON REEDS UIT HET VOERTUIG.
0106525BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106553BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106581BRW Kennemerland (Monitorcode OvD's)
0107111BRW Haarlem (Oost) (Beroeps)
0107181BRW Haarlem (Oost) (Lichtkrant)
0107211BRW Velsen (Zuid) (Beroeps)
0107281BRW Velsen (Zuid) (Lichtkrant)
0107286BRW Velsen (Zuid) (Intern Alarm)
0107821BRW IJmuiden (Vrijwilligers)
0107881BRW IJmuiden (Lichtkrant)
0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
15:11:37 06-01-08-GROUP-PRIO 1 ZUIDPIER IJMUIDEN PERSOON TE WATER 595 646 567 654 570
0106525BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106553BRW Kennemerland (OvD Midden)
0106581BRW Kennemerland (Monitorcode OvD's)
0107111BRW Haarlem (Oost) (Beroeps)
0107181BRW Haarlem (Oost) (Lichtkrant)
0107211BRW Velsen (Zuid) (Beroeps)
0107281BRW Velsen (Zuid) (Lichtkrant)
0107286BRW Velsen (Zuid) (Intern Alarm)
0107821BRW IJmuiden (Vrijwilligers)
0107881BRW IJmuiden (Lichtkrant)
0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
14:56:31 06-01-08-GROUP-LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : KENNEMERLAND H-13-B VELZEN-N NOORDPIER
0120988MKA Amsterdam en Omstreken (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)