Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis

Auteur Topic: Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis  (gelezen 29409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Gepost op: 8 januari 2008, 14:36:26
Ik ben niet bekend met dit ziekenhuis en de regeling aldaar omtrent helikopterlandingen. Ik vroeg me daarom af of er op of naast dit ziekenhuis een helidek is, of er ook een HLO (Heli Landing Officier) is en of er geen blussysteem bestaat. Ik neem aan dat bij elke helikopter landing er dan een autospuit wordt opgeroepen?

14:27:50 08-01-08 15 G BRAN Prio 2 DEN HAAG (GV) CCU Haga Loc. RKZ (3e etage) SPORTLAAN 600 Helikopterlanding over 5 min. 0033 0093 Ziekenhuis


Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2008, 15:35:13
Lokaal bekend ben ik daar ook niet. Ik weet echter wel dat sinds 1/1/2008 er strengere regels gelden voor heli-havens/platforms bij ziekenhuizen met name t.a.v. de hoeveelheden direct beschikbare blusstof in de vorm van water met schuimvormend middel, poeder en CO2

Zie o.a. dit pdf-document daarover.

Dus mogelijk dat het daarmee te maken heeft, ook zijn er een aantal ziekenhuizen die dit soort landingen altijd al uitbesteed heeft aan de brandweer zodat zij zelf niet de zorg voor 24/7 beschikbaar opgeleid personeel hoeft te dragen.


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2008, 15:55:04
Ik ben niet bekend met dit ziekenhuis en de regeling aldaar omtrent helikopterlandingen. Ik vroeg me daarom af of er op of naast dit ziekenhuis een helidek is, of er ook een HLO (Heli Landing Officier) is en of er geen blussysteem bestaat. Ik neem aan dat bij elke helikopter landing er dan een autospuit wordt opgeroepen?

14:27:50 08-01-08 15 G BRAN Prio 2 DEN HAAG (GV) CCU Haga Loc. RKZ (3e etage) SPORTLAAN 600 Helikopterlanding over 5 min. 0033 0093 Ziekenhuis  

In den haag heb je een aantal landingsplekken zoals westeinde (op het ziekenhuis) leyenburg (op een grasveldje), De lifeliner kan daar op een heliplaats landen (bij het juliana ziekenhuis). En er komt een OVD en TAS ter plaatse.
En op het westeinde komt er een OVD ter plaatse, en ook een tas, maar dit omdat er op een dak wordt geland.

De heli is inmiddels opgestegen met patient en wordt nu vervoert naar het VU medisch centrum, oftewel de ll1 basis...


Hier de allemering van de ll2 die kwam :

112meldingen
14:18:34 08-01-08A1 OVERPLAATSING Haga LOKATIE Juliana Kind[ZKH] ZIEKENHUIS Sportlaan 600 'S-Gravenhage gv
1420059TRAUMAHELI LIFE-LINE 2 / MMT 90.1 ROTTERDAM



Greetz roy


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2008, 15:57:10
misschien een beetje of-topic maar het is hier al een aantal keer voorgekomen dat er bij een inzet met de heli geen brandweer ter plaatsen was .
wat ik me af vraag is of er brandweer ter plaatse moet zijn voor een heli inzet.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2008, 16:43:31
De life-liner heeft als HEMS-service (helicopter emergency medical service) ontheffing van de verplichting te landen op de daartoe aangewezen plaatsen in geval van nood, zoals dus bij een ongeval.

Daarentegen zijn veel landingen bij ziekenhuizen bedoeld om de arts op te halen en is er dus op dat moment geen strikte medische indicatie. Komt nog bij dat de heli bij een ziekenhuis vaak landt op een daartoe aangewezen en geregistreerde landingsplaats, die dan dus moet voldoen aan de wettelijke eisen voor dit soort landingsplaatsen.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2008, 16:52:36
@ Roy: Dank je, wat ik alleen niet snap op Westeinde dat er daarvoor een OvD en een autospuit nog ter plaatse komen. Ik mag toch aannemen dat er ook een blussysteem op het dak aanwezig is? Moet elke keer dan een autospuit en OvD uitrukken om vervolgens het ziekenhuis door te rennen en stand-by te staan? Is dat niet een taak voor een HLO'er (was Patries op dit forum dat niet?) of een BHV'er?

@ Nick: goede vraag, ik heb het namens de plaatselijke brandweer ook een keer gevraagd aan een MMT HLO'er. Die had er niet concreet een antwoord op, ze hebben dan zeker wel een ontheffing, zoals vesalius terecht zegt, maar toch is het misschien handig om een autospuit ook te alarmeren voor het opstijgen van de Lifeliner op bijvoorbeeld een snelweg of andere plaats. De HLO'er kon slechts melden dat een heli-check vlak voor het opstijgen voldoende is (zelfs dat is soms niet mogelijk, aangezien een heel enkele keer ook de verpleegkundige meegaat) en dat de piloten zo ervaren zijn.

Wat ik mij dan nog wel afvraag bij het AMC bijvoorbeeld. Daar is een helihaven op de parkeerplaats ingericht en wordt vaak gebruikt om een arts op te halen. Een enkele keer wordt er ook een patient vervoerd. Weet iemand hoe dat gaat? Staat er dan een ambulance klaar om de patient de laatste meters nog naar de SEH te brengen? En staat er hier een HLO'er klaar?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2008, 17:06:01
@ Roy: Dank je, wat ik alleen niet snap op Westeinde dat er daarvoor een OvD en een autospuit nog ter plaatse komen. Ik mag toch aannemen dat er ook een blussysteem op het dak aanwezig is? Moet elke keer dan een autospuit en OvD uitrukken om vervolgens het ziekenhuis door te rennen en stand-by te staan? Is dat niet een taak voor een HLO'er (was Patries op dit forum dat niet?) of een BHV'er?



Hoi arie,

Tja das een goeie, dit is gemeentelijk bepaald, het MMT vind het zelf ook een beetje overbodig(e) (Luxe ::))  ;)

Groetjes roy


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2008, 17:06:45
Wat ik mij dan nog wel afvraag bij het AMC bijvoorbeeld. Daar is een helihaven op de parkeerplaats ingericht en wordt vaak gebruikt om een arts op te halen. Een enkele keer wordt er ook een patient vervoerd. Weet iemand hoe dat gaat? Staat er dan een ambulance klaar om de patient de laatste meters nog naar de SEH te brengen? En staat er hier een HLO'er klaar?

wederom ben ik bij het AMC niet lokaal bekend maar bij het EMC (Rotterdam) ben ik dat wel en daar is zo te horen een vergelijkbare situatie. Het platform ligt daar boven de parkeergarage en wanneer er een patiënt vervoerd moet worden wordt daar idd een ambulance voor opgeroepen om de patient van platform naar seh te brengen. Vorig jaar waren er nog 1 HLO'er en 1 brandwacht. Wat ik gelezen heb zijn vanaf dit jaar 2 brandwachten verplicht voor een platform maar weet niet of zij dat al geregeld hebben.


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2008, 17:12:26
wederom ben ik bij het AMC niet lokaal bekend maar bij het EMC (Rotterdam) ben ik dat wel en daar is zo te horen een vergelijkbare situatie. Het platform ligt daar boven de parkeergarage en wanneer er een patiënt vervoerd moet worden wordt daar idd een ambulance voor opgeroepen om de patient van platform naar seh te brengen. Vorig jaar waren er nog 1 HLO'er en 1 brandwacht. Wat ik gelezen heb zijn vanaf dit jaar 2 brandwachten verplicht voor een platform maar weet niet of zij dat al geregeld hebben.

Heb je idd gelijk in, en soms staan er zelfs 3, ik heb begrepen dat de beveiligers een HLO opleiding hebben, als de pieper gaat dat hun direct spoeden naar het platform aankleden en de lampen en het heli dek verzorgen.  (mischien is die regeling die jij beschrijft hier de 3de man inmiddels al geworden)

Ze hebben nu zelfs oranje helmen gekregen :) (inmiddels al een aantal maanden)

Jammer genoeg zit de SEH van het Emc aan de andere kant van het ziekenhuis waardoor een ambulance echt noodzakelijk is :|...

Een tijdje geleden heeft het EMC nog een eigen brandweerauto tot haar bezit gehad, weet iemand of in die tijd deze auto werd bemand om bij een heli landing deze in te zetten? :-\  ? ? ?


Groetjes roy


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2008, 18:05:23
Vesalius, dank je! Lijkt mij dat het AMC ook zo'n situatie kent..., ben nog wel benieuwd hoe zij dat doen met een HLO.

Op het VU weet ik dat er op de 'spoed-knop' wordt gedrukt bij een alarmering, zodat de beveiligers weten dat de Lifeliner weggaat. Volgens mij is het niet verplicht dat er hier dan nog eens een beveiliger bij komt, aangezien de HLO ook een opleiding/cursus heeft tot brandwacht. Wel eens meegemaakt dat de beveiliging naar boven komt als de heli een check doet op het dek...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl