A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 257738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #210 Gepost op: 1 september 2011, 00:31:33
Even totaal iets anders!

hoe DENKEN jullie zelf over het rijden onder U1?

Zelf heb ik nooit gekozen voor deze chauffeurs baan om het rijden met U1. Als geneeskunde student met nog een bachelor van een andere studie op zak wilde ik vooral graag praktijk ervaring opdoen tijdens de visites. Ik ontken zeker niet dat ik het rijden van een U1 rit zie als de krenten in de pap voor een HAP chauffeur. We trainen erop, we worden doodgegooid met de theorie en als je dan een U1 mag rijden komt het helemaal op jou aan! Bij een visite heb je altijd de arts die uiteraard verantwoordelijk is en die bepaald wat er gedaan wordt. en bij de rit niet.

Ik kan dan ook altijd erg slecht tegen collegas die ik wel eens tegenkom en super onverschillig erbij zitten en quasi nonchelant roepen: achh dat rijden met blauw hoeft van mij allemaal niet zo. En die zich vervolgens alleen maar druk maken om welke shift van de nachtdienst ze mogen slapen.
Als chauffeur heb ik dan zoiets: LETS GO! even knallen!
Maar goed dat kan ook mijn leeftijd/ervaring/enthousiasme zijn, en dat verwacht ik ook niet perse van elke collega maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er allemaal over denken?

Ben ik te enthousiast of waren mijn collega's gewoon wat te stoffig?:P

Of je collega's onder het stof zitten... ga ik niet over discuseren.

Zelf rijd ik liever nooit met OGS al zou ik het hebben.

Ooit had ik het en had ik er soms totzelfs een hekel aan zowel bij het VZA als bij de KMar. Mensen buiten de HV denken dat het een stuk veiliger maakt maar in het rijdende verkeer absoluut niet. Bij file situatie's is OGS in mijn inziens wel degelijk werkbaar, echter zijn er tegenwoordig teveel auto's waarbij de mensen geen notie hebben van een ander naderend voertuig omdat deze zo goed is geisoleerd. In mijn tijd zag je dat al met de auto's uit het duurdere sigment. Daar hield je dan ook rekening mee, merc, BMW, Audi 100 of vergelijkbaar dan wist je al dat je er van uit mocht gaan dat ze je niet hoorden en zeker niet hadden gezien.

Sorry, maar voor mij is dit niet de mentaliteit die hoort bij een veilige rit met OGS...

FF mijn opleidings opper aanhalen "wie ben ik/jij om te oordelen hoe een ander goed functioneerd" daarmee bedoelde hij dat voor jou een andere drive is om op dat moment goed te functioneren dan voor mij. Persoonlijk sluit ik mij aan bij wat je zegt, maar dat wil niet zeggen dat een ander op een andere manier dezelfde resultaten haalt.

Moge wel duidelijk zijn dat ik dat bedoel zonder bijkomende slachoffers, of het gevaar daarop.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #211 Gepost op: 1 september 2011, 17:06:11
Sorry, maar voor mij is dit niet de mentaliteit die hoort bij een veilige rit met OGS...

Volgens mij bedoelt Bart van Wijk met Lets go! niet dat dit betrekking heeft op een U1 rit maar op de werkvreugde van zijn collega's.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #212 Gepost op: 1 september 2011, 17:33:38
De meeste oudere huisartsen willen niet eens onder urgentie 1 rijden met de zwaailampen aan. De ene vind het niet nodig de ander vind het te eng en weer een ander heeft zo een dusdanig saai leven dat ze alle zwaailichten en sirenes overbodig vinden.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #213 Gepost op: 1 september 2011, 22:43:47
De meeste oudere huisartsen willen niet eens onder urgentie 1 rijden met de zwaailampen aan. De ene vind het niet nodig de ander vind het te eng en weer een ander heeft zo een dusdanig saai leven dat ze alle zwaailichten en sirenes overbodig vinden.

Ik kan veel minpunten opnoemen over de HAP (=SMASH) in Den Haag, maar gelukkig hebben de chauffeurs dit al eens aangekaart en nu heeft de visite-arts daar niets meer over te zeggen. Als de telefoonarts iets als U1/A1 inschat, dan wordt die rit sowiezo als spoedrit gereden.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #214 Gepost op: 2 september 2011, 12:01:19
Ik durf dat te betwijfelen.
Bijzonder vaak moet ik naar meldingen, die in eerste instantie via 112 zijn binnengekomen, waar de ambulance ter plaatse is, maar toch vraagt of de huisarts langs wil komen.
Als ik ze te plaatse vraag waarom ze niet hebben vervoerd, maar toch beoordeling van een arts willen, is het vrijwel altijd: "Ja, ik denk dat het niets is, maar laat voor de zekerheid toch maar de huisarts even kijken." Let wel: dan is er reeds uitgebreid anamnese en lichamelijk onderzoek gedaan.
En daarom lijkt het mij stug dat er 112-meldingen zijn waar iemand in paniek om een ambulance vraagt en er vervolgens geen rit wordt gehonoreerd...
Omdat het dus iets is wat chronisch is (pijnklachten bijvoorbeeld) waar dus de huisarts even naar moet kijken, en niet iets levensbedreigends waarvoor een vervoer noodzakelijk is... maar wij hebben beperkt de mogelijkheid voor pijnstilling, vandaar de huisarts dan even tp...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #215 Gepost op: 5 september 2011, 23:46:39
@hapambu: dank...

Dat was ook wat ik bedoelde. Als ik begin met werken kom ik daar  om te werken. En als ik dan een nachtdienst begin met een collega die voor hij zich voorstelt al vraagt welke shift hij mag slapen dan denk ik dat hij de verkeerde baan heeft gekozen.
Lets go even knallen slaat niet op: laten we lekker raggen maar gewoon op het een stukje zin in werken. Qua U1 zijn we in Amsterdam relatief terughoudend en dat is ook goed. In Zuidoost ga ik voor een stukje van 250 meter niet een ritnummer aanvragen en met toeters en bellen op pad.

Maar het lijkt hier, iig in deze categorie, wel een nationaal dictee. Iedereen wordt de les gelezen als iets wat je schrijft ook maar enigzins dubbelzinnig kan zijn. Jammer! Want op deze manier wordt mijn vraag over hoe veel mensen aankijken tegen het rijden met OGS niet beantwoord. Alleen duidelijk dat iemand het er niet mee eens is dat ik wel plezier heb in wat ik doe;)


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #216 Gepost op: 3 oktober 2011, 06:55:43
U1-ritten....

Voor mij liever 20 "gewone" visites , dan 1 U1 ! Ben persoonlijk van mening dat dit allemaal niet zo nodig is.  
Zoals anderen al aangeven is het zéker niet zaligmakend. En de tijdswinst, ( regio afhankelijk ? ) is maar beperkt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #217 Gepost op: 3 oktober 2011, 07:45:19
Ik gun iedereen z'n plezier maar er is nog een aspect: als je zo weinig prioritair rijdt, is het nog wel verantwoord om het te blijven doen?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #218 Gepost op: 4 oktober 2011, 02:47:13
Ik zou deze vraag eerder zien in de zin van bekwaam...

In feite ben je zolang je voldoet aan de eisen/regels/opleidingen... die er gesteld worden, bevoegd en bekwaam. Thans dat wordt je geacht.
In hoeverre het verantwoord is. Tja, .... Of je nu wel of niet met spoed rijdt, HAP of Ambuchauffeur bent, verantwoorden rijden heb je zelf in de had !

Ik kan me echter indenken dat bepaalde vaardigheden die je met spoedrijden aanspreekt, wat moeilijker aan te spreken zijn als je zelden tot nooit met spoed rijdt. En mogelijk dat je je als chauffeur ook minder prettig voelt ?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #219 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:45:10
Ik zou deze vraag eerder zien in de zin van bekwaam...

In feite ben je zolang je voldoet aan de eisen/regels/opleidingen... die er gesteld worden, bevoegd en bekwaam. Thans dat wordt je geacht.
In hoeverre het verantwoord is. Tja, .... Of je nu wel of niet met spoed rijdt, HAP of Ambuchauffeur bent, verantwoorden rijden heb je zelf in de had !

Ik kan me echter indenken dat bepaalde vaardigheden die je met spoedrijden aanspreekt, wat moeilijker aan te spreken zijn als je zelden tot nooit met spoed rijdt. En mogelijk dat je je als chauffeur ook minder prettig voelt ?

Misschien bedoel je hetzelfde... Bevoegd ben je door opleiding enzovoorts. Bekwaam is veel subjectiever. Als voorbeeld: ik ben bevoegd om een maagsonde in te brengen, maar heb dit al zo'n tijd niet gedaan dat ik mezelf niet meer bekwaam acht. Dit geldt voor spoedrijden net zo en is waarschijnlijk hoe CM het bedoelt. Echter kan je jezelf ook bekwaam houden op andere manieren door bijvoorbeeld bijscholing, maar ook tijdens gewone ritten stilstaan bij 'hoe je het zou doen als het een spoedrit was'. Maar nogmaals, bekwaam is een subjectief begrip.