Wijziging optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Wijziging optische en geluidssignalen  (gelezen 9696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

passie

  • Gast
Gepost op: 12 februari 2008, 20:36:10
Hallo,

Voor een ieder die het nog niet wist. Nederland wil wat veranderen m.b.t. optische en geluidssignalen.

Zo hebben ze o.a. bedacht dat de 3 toon gaat vervallen en de frequentie van de 2 toon moet veranderen. Dit laatste vind ik persoonlijk dan weer heel vreemd omdat ik zou zeggen "pak zo iets Europees op" maar helaas, Nederland gaat zelf weer on tour. De fabrikanten zullen dan ook speciaal voor Nederland hun product moeten aanpassen wat natuurlijk weer de nodige kosten (voor ons) met zich mee zal brengen  :-\

Zie;
http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/2007-12-20regelingoptischeengeluidssignalen2008141207.pdf
en meer
http://www.lfr.nl/

Gr. Pas




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 21:19:41
Thanks, is erg interessant. De geruchten gingen trouwens al een tijdje.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2008, 23:20:01
Het WigWag / knipper koplampen staat er nu ook in vermeld ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2008, 08:57:57
Klopt evenals de groene lamp voor commandovoertuigen.

Maar wanneer treed het nu in werking? Als ik het goed begrijp moet het KB nog ondertekend worden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2008, 09:35:49
En ook de reddingsbrigades staan in dit document vermeld. Is daar ook eindelijk duidelijkheid over.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


ACKevin

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2008, 09:38:52
en met frequentie bedoelen ze de toonhoogte dan ofzo? steven we nu met de 3 hulpdiensten op 1 gezamelijke toon af dan?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2008, 10:12:57
De bedoeling was dat we inderdaad allemaal overgaan op twee toon. Frequentie bedoelen ze volgens mij inderdaad de toonhoogte of de duur dat een toon duurt
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2008, 11:43:52
Owww, Zwaailichtmaker, waar bén je om ons te verlichten!  ;)

Allemaal over op de Duitse manier, allemaal 2-toon, alle balken flitsflits rechts/flitsflits links, lekker saai


Jeffrey-Jacobs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2008, 15:03:11
Dus als ik het goed begrijp gaat de Martin Hoorn die nu inmiddels op de nieuwe TS321 (District-oost, Rotterdam-Rijnmond, Kazerne Metaalhof) zit teveel herrie dan gaat maken en dan een andere Hoorn krijgt.?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2008, 23:38:11
o.k. palmpie heeft mij even wakker geschud, ben het forum niet vergeten maar lees niet dagelijks meer er is in mijn werksituatie een en ander veranderd, bovendien ben ik nogal druk met de plaatselijke EHBO waar ik o.a. de oefeningen opzet (samen met anderen en de brandweer uiteraard) en de evenementen probeer te bemensen.

zoals een aantal van jullie wisten ben ik een aantal jaren betrokken geweest bij de ontwikkeling van de door Honac toegepaste apperatuur, een aantal produkten zoals sirene en led besturing en bewaking (t.b.v. blackbox) zijn van mijn hand en ook met mijn medewerking/door mij geproduceerd.

Honac is verkocht aan Pon, de firma die de grote aanbesteding heeft verworven, en intern bij Honac (heeft niets met de verkoop aan pon te maken) is besloten dat zij met een ander zaken willen doen, wat ik helaas betreur.

Vanuit deze functie heb ik gesprekken met o.a. ministrie van binnenlandse zaken (zij bregen een advies uit aan verkeer en waterstaat die uiteindelijk de regeling opstelt) gehad en een aantal demonstraties gegeven wat betreft het geluid.
De aangifte van de 375/500 Hz toon evenals de geluidssterkte zijn vanuit het ministerie gekomen en is in later stadium door TNO onderzocht, kan niet anders zeggen dat er goed gewerkt is.

met name de geluidssterkte was deels mijn zorg, we willen wel harder maar moeten voorkomen dat er geen gehoorbeschadiging op treed bij bijvoorbeeld voetgangers en fietsers (zij hebben immers geen gehoorbescherming) die toch vaak op zeer kleine afstand worden gepasserd.

ik zal proberen een en ander toe te lichten,

Passie: dat ''ze'' willen veranderen is al lang duidelijk en in feite is het al veranderd, het zal gepubliseerd worden in de staats courant en is dan tevens middels koningklijk besluit bekrachtigd.
wat betreft de 2 en 3-toon is al langer duidelijk dat alles naar een 2-toon zal moeten, er is geen verschil meer in wie eerst en dan wie volgt.
Tja Europeesch aanpakken ligt veel lastiger, wij (nederland) zijn wel vaker voortrekker in dit verhaal, en europeesch ligggen de tonen nogal verschillend.
Dat de fabrikanten voor nederland hun produkt moeten aanpassen is geen enkel probleem, de toon is alleen een stuk software en nederland had altijd al eigen software, dus ook die kosten vallen wel mee, bovendien is er altijd een overgangs regeling dus wat nu rijdt kan echt nog wel een tijdje mee.

In de sirenes van Honac had ik het zo geregeld dat de toon en versnelling in een appart ic zitten en gewoon over geprogrameerd kunnen worden, de nieuwe software ligt er al minstens een jaar.

Jerommeke88:Nu is dus inderdaad ook het gebruik van de koplampen toegestaan echter geen wig-wag, de lampen moeten gelijktijdig aan en uit gaan.

De groene lamp is bij deze dus ook toegestaan, fitsend, knipperend of gewoon constant aan.

Kevinvd88:met frequentie bedoelen ze de snelheid van het wisselen van de tonen (wisselfrequentie)dus niet de toonhoogte deze is nu bepaald op 375/500Hz. De tijdsduur van de enkele toon is niet nader gespecificeerd maar is 650milieseconden en bij versnellen zal deze 325milieseconden worden.
Deze functie kan op diverse manieren worden uitgevoerd door bijvoorbeeld een vaste schakelaar die handmatig wordt omgezet en dus ook terug gezet moet worden als naar de normale wisselfrequentie terug gegaan wordt.
In ziekenauto's wordt deze vaker uitgevoerd met een voetschakelaar.
Ook is het mogelijk om deze met de schakelaar van de claxon te bedienen, en er gelijk andere (software) mogelijkheden aan te geven, uiteraard toegestaan binnen de nieuwe regelgeving.

Chevy_Van:inderdaad alles zoals in duitsland , 2xlinks dan 2xrechts, eventueel met een lichte ''bibber'' er in.
Ook deze heb ik al een jaar geleden gemaakt voor Honac en is in Engeland en Spanje europeesch goedgekeurd volgens de ECE 65 norm, je ziet er al meerdere politie auto's mee rijden.
Dat saai vindt ik wel meevallen, hoewel ik de ''actionflits'' van Whelen (door Honac vertegenwoordigd in nederland) toch de mooiste vindt, deze heb ik ook gemaakt voor de lage edgebalken in nederland.

112webteam : de martin hoorn is niet te hard, met 2 dubbele hoorn geeft hij 113dB en dat mag echter hij heeft nooit de juiste toonhoogte gehad, dus als Martin die aanpast mag het gewoon weer.

ik laat het hier even bij ik volg uiteraard met belangstelling en als ik kan antwoorden zal ik dat zeker doen.

groeten zwaailampmaker
Nemo me impune lacessit