Doorrijhoogte voertuigen

Auteur Topic: Doorrijhoogte voertuigen  (gelezen 7278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GH

  • Gast
Gepost op: 18 februari 2008, 21:30:08
Ik dacht dat er voor een brandweerwagen met een doorrijhoogte van 4,2 meter wordt gerekend.
Gezien onderstaand artikel is de vraag of met daar rekening mee gehouden heeft.
En de tunnel is nog geen dag open of de 1e vrachtwagen kan er al niet doorheen  O0
Het is trouwens niet het enige probleem.

File door technische problemen op nieuwe A73
Uitgegeven: 18 februari 2008 19:30
Laatst gewijzigd: 18 februari 2008 20:20

ROERMOND - De nieuwe tunnels op de A73-Zuid tussen Venlo en Roermond, die maandagochtend werden geopend, hebben maandag tot problemen geleid.
 
Door een technische storing stond er rond 19.00 uur bijna 10 kilometer file voor de tunnel in Swalmen. Dat heeft de ANWB gemeld.  

Camera's

Rond 18.00 uur vielen de camera's in de tunnel in Swalmen uit, waarna de toegang tot de tunnel met slagbomen automatisch geblokkeerd werd. Daardoor ontstonden kilometers lange files. Het verkeer wordt omgeleid.

Om 15.00 uur maandagmiddag waren er problemen bij de tunnel in Roermond. Een te hoge vrachtwagen reed de tunnel in, waarop de veiligheidssystemen in de tunnel in werking traden en de tunnel afsloten. De vrachtwagen reed zich overigens net niet klem en verdween. Rijkswaterstaat en politie hebben de vrachtwagen wel op video vastgelegd. De tunnels zijn toegankelijk voor vrachtwagens lager dan 4,1 meter.

Schadeclaims

De tunnels hadden eigenlijk 1 januari al open moeten gaan, maar de aannemer bleek het project niet tijdig te kunnen opleveren. Daarom dreigen de provincie Limburg en de gemeente Roermond Rijkswaterstaat (RWS) en de aannemer nu met schadeclaims.

RWS had volgens hen eerder moeten laten weten dat de aanleg van 32 veiligheidssystemen in de 2,4 kilometer lange tunnel in Roermond en de 400 meter lange tunnel in Swalmen maandenlange vertraging zou gaan oplopen.

Bizarre bijkomstigheid is dat een afslag vanuit Roermond naar de A73 niet mag worden geopend. De afslag is volgens de nieuwe tunnelwet te kort en het verkeer heeft vlak voor de tunnel te weinig ruimte om in te voegen.

Omstreden

De aanleg van de A73-Zuid, op de oostoever van de Maas, was decennia lang omstreden. Milieugroepen, gemeenten en politieke partijen verzetten zich tegen het opofferen van vele hectaren natuurgrond. Zij wilden dat de weg aan de minder kwetsbare westkant van de Maas zou worden aangelegd.

Bron: www.nu.nl




Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2008, 10:00:00
Het zou nog best wel eens kunnen dat de vrije hoogte 4,2 mtr. of meer is, maar dat de vrachtwagens door hun lengte op het laagste punt minder doorrijhoogte ter beschikking hebben. Leg maar eens een stokje in een kom, en kijk wat voor een grondspeling je dan krijgt.

Om de tegenovergestelde reden kunnen lange opleggers niet over kleine bruggetjes heen.

Een TAS zal hier weinig moeite mee hebben, maar een ladderwagen zou nog wel eens in de problemen kunnen komen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2008, 15:54:11
Citaat
Het zou nog best wel eens kunnen dat de vrije hoogte 4,2 mtr. of meer is, maar dat de vrachtwagens door hun lengte op het laagste punt minder doorrijhoogte ter beschikking hebben. Leg maar eens een stokje in een kom, en kijk wat voor een grondspeling je dan krijgt.

Om de tegenovergestelde reden kunnen lange opleggers niet over kleine bruggetjes heen.

Een TAS zal hier weinig moeite mee hebben, maar een ladderwagen zou nog wel eens in de problemen kunnen komen.

 ;D ;D ;D Als je een tunnel over 2,5 km vergelijkt met een kommetje heb je gelijk. Maar over deze lengte is de kromming van het wegdek minimaal en zal geen enkel voertuig om de hierboven omschreven reden vaststaan.Het tunnel dak volgt toch ook op gelijke afstand het wegdek. Neem aan dat de tunnel gewoon 4,2 meter is, maar je wilt natuurlijk niet 0 mm speling tussen het plafond van de tunnel en de bovenzijde vranchtwagen. Zeker als hij er met 80 in rijdt wil je wel iets meer speling. (luchtstroom etc.)
Denk dat het werkelijke pafond wel boven de 4,2 meter zit maar dat men de max hoogte op 4,1 heeft ingesteld, ivm met matrixborden, ventilatoren etc die aan het tunneldak hangen.
Tunnels en Den Haag, weet er alles van ........ blup blup..... ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar