Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 74103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #220 Gepost op: 16 februari 2012, 07:05:51
Ik weet niet wat voor ervaring jij hebt, maar wel een beetje krom dat je dan meteen alles en iedereen over 1 kant scheert.

Dat mensen die normaal behandelt worden respect hebben voor elk uniform    dat is mijn ervaring       waarom is het krom dat ik zeg dat mensen respect hebben voor mensen in uniform die hun normaal behandelen?    

Ik heb verschillende uniformen aan gehad:  nog nooit problemen gehad.....  ook niet in lastige situaties......    

Waarom zou het krom zijn dat ik me niet als een niets-nut laat behandelen?    En dat mijn ervaring is dat beveiligers / boa's mensen vaak als nietsnutten behandeld   (er zijn ook filmpjes hiervan over op dit forum)


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #221 Gepost op: 16 februari 2012, 07:57:16
Ik heb verschillende uniformen aan gehad:  nog nooit problemen gehad.....  ook niet in lastige situaties......    

Men denkt te vaak dat het uniform er vanzelf voor zorgt dat de drager ervan met respect behandeld wordt.
Ooit heb ik een keer een aanvaring gehad met een collega, die vond dat ik tijdens niet repressieve optredens een pet moest dragen. Het antwoord op mijn vraag naar het waarom was dat dit respect afdwong.

Een bekend gezegde is dat kleren de man maken.
In mijn optiek klopt dit volledig. De kleding bepaalt in eerste instantie hoe men zich gedraagt.
Maar dat is echt slechts in eerste instantie, want als de kledingdra(a)g(st)er begint te spreken, bepaalt dat het uiteindelijk gedrag.

Het is dan ook niet het uniform dat bepalend is, maar de persoon die dat uniform draagt.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Grupje

  • Beveiliging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • Beveiliging
Reactie #222 Gepost op: 16 februari 2012, 08:13:33
Ik heb verschillende uniformen aan gehad:  nog nooit problemen gehad.....  ook niet in lastige situaties......    

Waarom zou het krom zijn dat ik me niet als een niets-nut laat behandelen?    En dat mijn ervaring is dat beveiligers / boa's mensen vaak als nietsnutten behandeld   (er zijn ook filmpjes hiervan over op dit forum)        
Dus een paar incidentele gevallen die je hebt gezien en meegemaakt, dat bepaald gelijk hoe een hele beroepsgroep is. Jouw stelling is dus dat BV's en BOA's mensen als nietsnutten behandeld.
Misschien zegt dat meer over hoe jij bent dan die genoemde mensen, het is toch te zot voor woorden om alles over één kam te scheren.
Overal vinden incidenten plaats en daar moet wat aan gedaan worden, of daar bij hoort bv's met geweldsmiddelen uit te rusten, daar kun je over discussiëren.

Welke uniformen heb je dan aan gehad, dat je nooit problemen hebt gehad?
Groet


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #223 Gepost op: 16 februari 2012, 09:15:39
T.a.v. Raymond
  Ja de overheid zet ze dan gewoon in, maar wie bied de diensten aan ?
  Juist, niet de mensen welke op de werkvloer lopen.

  En wordt het overlegt met diegene welke het moeten uitvoeren?

  Daardoor zitten de beveiligers vaak tussen twee "vuren"in = opdrachtgever vs leidinggevende.

  Is alleen maar een kwestie van geld, want waar worden de leidinggevende op afgerekend? Juist omzet. en dezeleidinggevende vecht - in persoon- ook voor zijn hachie en niet voor diegene welke op de vloer loopt.
Bij instappen begint de inzet.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #224 Gepost op: 16 februari 2012, 13:03:13
Dus een paar incidentele gevallen die je hebt gezien en meegemaakt, dat bepaald gelijk hoe een hele beroepsgroep is. Jouw stelling is dus dat BV's en BOA's mensen als nietsnutten behandeld.
Misschien zegt dat meer over hoe jij bent dan die genoemde mensen, het is toch te zot voor woorden om alles over één kam te scheren.
Overal vinden incidenten plaats en daar moet wat aan gedaan worden, of daar bij hoort bv's met geweldsmiddelen uit te rusten, daar kun je over discussiëren.

Welke uniformen heb je dan aan gehad, dat je nooit problemen hebt gehad?

Het schijnbaar makkelijk om woorden te verdraaien    want er staat nu totaal iets anders dan in mijn reactie.

Ik vertik het om op verdraaide feiten te reageren                   (ik had een reactie kunnen plaatsten dat mensen die in de beveiliging werken rapporten moeten kunnen schrijven dit moeten doen op feiten en niet op aannames.............maar die reactie laat ik maar achterwege)


Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #225 Gepost op: 16 februari 2012, 13:05:49
Ik vertik het om op verdraaide feiten te reageren                   (ik had een reactie kunnen plaatsten dat mensen die in de beveiliging werken rapporten moeten kunnen schrijven dit moeten doen op feiten en niet op aannames.............maar die reactie laat ik maar achterwege)

Zeggen dat je het niet doet en toch doen..


Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #226 Gepost op: 16 februari 2012, 13:08:24
T.a.v. Raymond
  Ja de overheid zet ze dan gewoon in, maar wie bied de diensten aan ?
  Juist, niet de mensen welke op de werkvloer lopen.

Nouja ik heb laatst een overvalpreventie project gedraaid in Rotterdam.
Dit was een aanbesteding van de gemeente.
Daar had iemand in de gemeenteraad dan toch moeten zeggen, we kunnen geen beveiligers inzetten want ze hebben geen bevoegdheden etc.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #227 Gepost op: 16 februari 2012, 14:40:38
Nouja ik heb laatst een overvalpreventie project gedraaid in Rotterdam.
Dit was een aanbesteding van de gemeente.
Daar had iemand in de gemeenteraad dan toch moeten zeggen, we kunnen geen beveiligers inzetten want ze hebben geen bevoegdheden etc.

Overval-preventie
Preventie  is voorkomen dat er problemen ontstaan door van tevoren in te grijpen.     Hiervoor hoef je dus geen bevoegheden etc te hebben.

Dus voor preventie zijn beveiligers prima in zetbaar, zoals ze er nu bij lopen.....

Misschien is het onduidelijk waarvoor de gemeenteraad beveiligers heeft ingezet en wordt er gedacht deze ter vervanging zijn van de politie........


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #228 Gepost op: 16 februari 2012, 14:53:28
Ja Raymond een schot voor open doel.
Als de leidinggevende of beleidsmakers nu eens wisten waar zij het overleg in voeren (en zelfs de opdracht uitgeven) dan was het ook een stuk eenvoudiger.
Maar ook diegene welke namens het beveiliingsbedrijf optreed, dient een potentiele opdrachtgever op de feiten, omstandigheden en gevolgen te wizen bij het overleg over een opdracht.

Ja inderdaad, maar ook diegene die optreed namens het beveiligingsbedrijf< denkt eerder aan zijn eigen omzet, dan aan de wettelijke bepalingen en aan diegene welke het moet uitvoeren.
Bij instappen begint de inzet.


Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #229 Gepost op: 16 februari 2012, 15:14:07
Overval-preventie
Preventie  is voorkomen dat er problemen ontstaan door van tevoren in te grijpen.     Hiervoor hoef je dus geen bevoegheden etc te hebben.

Hoe wil je zonder bevoegdheden preventief gaan ingrijpen?
Ja als iemand met een bivakmuts komt aanzetten kan je 112 bellen, maar dat is niet zo`n lastige taak dat dat alleen door beveiligers gedaan zou kunnen worden.
Oftewel, je kan niks, je mag niks en je loopt daar voor niks.