Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 73975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #230 Gepost op: 16 februari 2012, 15:19:00
Helemaal juist Raymond
Een preventief-advies is in een voorstadium en wordt als een advies aangedragen, EN ieder advies mag en kan ernaast worden gelegd en behoeft niet te worden opgevolgt, met uitzondering de wettelijk vereiste voorzorgmaatregelen ( welke door de gemeente en/of regio worden opelegd als brandpreventieve maatregelen
Bij instappen begint de inzet.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #231 Gepost op: 16 februari 2012, 16:58:34
Hoe wil je zonder bevoegdheden preventief gaan ingrijpen?
Ja als iemand met een bivakmuts komt aanzetten kan je 112 bellen, maar dat is niet zo`n lastige taak dat dat alleen door beveiligers gedaan zou kunnen worden.
Oftewel, je kan niks, je mag niks en je loopt daar voor niks.

Volgens mij mag men nog steeds met een bivakmuts rondlopen of is de wet die gelaatskleding verbied er al door heen?  98uiye


Feiten noteren zodat er een goede getuigenverklaring van is.......... o ja daar was wat mee met feiten en (sommige) beveiligers...... >:D  e050

Maar je wilt in de rol van politie-agent kruipen want op het moment dat er overval plaats vind is er geen preventie meer.
Met welke bevoegdheid wil je dan een overvaller stoppen?

Wil je er dan achter aan met een wapenstok?  Of peperspray  of toch uitgerust worden met vuurwapens................... wordt dan politie-agent......

Als je daar voor niks loopt, moet je toch eens met je chef gaan praten................. je moet toch ergens je huur van betalen, toch?


Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #232 Gepost op: 16 februari 2012, 17:17:38
Volgens mij mag men nog steeds met een bivakmuts rondlopen of is de wet die gelaatskleding verbied er al door heen?  98uiye

Maar je wilt in de rol van politie-agent kruipen want op het moment dat er overval plaats vind is er geen preventie meer.
Met welke bevoegdheid wil je dan een overvaller stoppen?

Wil je er dan achter aan met een wapenstok?  Of peperspray  of toch uitgerust worden met vuurwapens................... wordt dan politie-agent......

Als je daar voor niks loopt, moet je toch eens met je chef gaan praten................. je moet toch ergens je huur van betalen, toch?

Dus jij loopt door als er iemand met een bivakmuts de winkel in stapt? Niet even een belletje?

Ik heb het nergens over met een wapenstok of peperspray erachteraan rennen, het gaat mij erom dat wij taken toebedeeld krijgen waar wij de middelen en bevoegdheden niet voor hebben.
Op de werkvloer worden wij er mee opgezadeld en proberen we er wat van te maken.
Maar ik vind dat ze vanuit de overheid moeten zeggen, of wel beveiligers in het publiek domein met bijhorende bevoegdheden of niet.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #233 Gepost op: 16 februari 2012, 17:22:25
Dus jij loopt door als er iemand met een bivakmuts de winkel in stapt? Niet even een belletje?.

Het is dat er een vraagteken achterstaat maar het is eigenlijk een aanname die je doet................

Het antwoord op vraag 1 is JA  en op vraag 2 is NEE       8)  

Maar geef dan eens antwoord op mijn vraag:  
Met welke bevoegdheid wil je dan een overvaller stoppen?
          of iemand die een bivakmuts draagt..........

Je geeft wel aan dat het nergens over een wapenstok o.i.d. hebt   maar hoe zie je dit dan voor je?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #234 Gepost op: 16 februari 2012, 17:34:18
Ik mag toch uitgaan van het feit dat het observatievermogen dit wel ziet en daar actie opneemt.

En ja de vraag aan je superieur stellen? Heeft dit nut, want weet deze wel wat je doet of uberhaupt weet waar je loopt.
Bij instappen begint de inzet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #235 Gepost op: 16 februari 2012, 19:32:50
Hoe wil je zonder bevoegdheden preventief gaan ingrijpen?
Ja als iemand met een bivakmuts komt aanzetten kan je 112 bellen, maar dat is niet zo`n lastige taak dat dat alleen door beveiligers gedaan zou kunnen worden.
Oftewel, je kan niks, je mag niks en je loopt daar voor niks.

Je loopt daar niet voor niks. Je wordt geacht te letten op verdachte situaties en daar actie op te ondernemen (zoals je aangeeft: 112 bellen of wat er dan ook is afgesproken). Bovendien neem ik aan dat je door je opleiding ook beter situaties herkent en bijvoorbeeld beter op eigenschappen van (mogelijke) daders let voor een goed signalement.
En, in mijn ogen, is je aanwezigheid wel degelijk preventief, omdat overvallers weten dat er extra ogen op ze letten. Dat doen ze niet als er gewone burgers rondlopen die opletten.
Dat het frustrerend voor je is, omdat je niet echt kan ingrijpen, dat begrijp ik ook wel. Maar denk ook niet te licht over wat je wel doet. :)

Maar ik vind dat ze vanuit de overheid moeten zeggen, of wel beveiligers in het publiek domein met bijhorende bevoegdheden of niet.
Dat is toch al duidelijk vanuit onze wetgevende instanties? Geen beveiligers in het publieke domein met extra bevoegdheden, want anders hebben we het over Politie ambtenaren of BOA's.  Dat er toch gemeenten zijn die beveiligers inzetten in het publieke domein, doet daar niks aan af.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Charles

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #236 Gepost op: 27 maart 2012, 12:01:49
Ik als MS hoef niet per se met een wapen te lopen. In de 12 jaar dat ik hier werk heb ik niet nog niet echt vaak gedacht dat ik een wapen nodig zo moeten hebben. In het geval van een een vermoeden van een inbraak bel ik eerst een collega en bij een duidelijke rake inbraak bel ik de politie om samen het pand mee naar binnen te gaan en echt vaak tref je de crimineel toch niet aan.

Wel zou het makkelijk zijn dat wij als beveiligers de bevoegdheden krijgen om mensen dwingen weg te gaan  (ivm overlast), we worden dan nog wel eens "niet begrepen" en dat is soms wel eens de pest als beveiliger zijnde.


Feebzy

  • EHBO + BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #237 Gepost op: 13 april 2012, 23:01:38
Met alle respect voor wat hiervoor gepost is en iedereen in zijn/haar waarde latende:

Je kunt mensen zien als variabelen, elke beveiliger reageert anders, en elke 'verdachte/overtreder' reageert anders. Het is deze wisselwerking die ervoor zorgt dat je in mijn ogen niet kunt zeggen: dít is goed of dát is goed, het hangt teveel af van de situatie en de personen die een rol spelen in die situatie.

Wapens/Hulpmiddelen voor de beveiliger is gewoon lastig er is geen lijn te trekken voor alles en iedereen wat sommigen hier wel schijnen te doen.
Het zou dan ook bijzonder fijn zijn als iedereen elkaars mening en ervaringen respecteert en van elkaars mening probeert te leren i.p.v. jezelf herhalen en herhalen, en aan je mening blijven plakken tot vervelens aan toe. Hier leer je niks van, en het is ook niet het doel van discussieren.
Als je niet open staat voor meningen van andere mensen verwacht dan niet dat zij openstaan voor de jouwe.

Nogmaals: Ik bedoel dit niet om mensen te beledigen, maar het is voor mij volkomen duidelijk dat als sommige mensen reageren in hun werk (beveiliging/politie) zoals ze ook in deze topic doen, ze geen goede beveiligers kunnen zijn.
Laten we wel wezen, het grootste wapen is de mond van de beveiliger, valt het niet mondeling af te handelen mag alleen uit noodzaak (bijv zelfverdediging/aanhouding) gepast geweld gebruikt worden. Dit alles staat duidelijk in de wet. Nogmaals, als de beveiliger het niet mondeling kan regelen is het de taak aan de politie om dit verder af te handelen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt vanaf dat moment bij de politie wat die agenten ook mogen zeggen.

Om duidelijk te maken wat mijn achtergrond is:
Ik ben een beveiliger in opleiding met diverse evenementen(stage) achter de rug, ik ben zojuist begonnen met mijn afsluitende stage van 450 uur.
Lees dit bericht goed door voordat je overhoopt gaat reageren, en ik hoop dat mijn mening gerespecteerd wordt hier.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #238 Gepost op: 14 april 2012, 00:00:54
Met alle respect voor wat hiervoor gepost is

Lees eerst het gehele topic door, voordat je een bericht als deze plaatst, zou ik je willen adviseren.  ;)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #239 Gepost op: 14 april 2012, 00:04:44
Waar staat dat een beveiliger gepast geweld mag aanwenden?
Bij instappen begint de inzet.