Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 73755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #50 Gepost op: 3 maart 2008, 21:23:57
als je peperspray wil invoeren voor beveiligers dan moet je het voor iedereen toestaan.
Beveiligers hebben namelijk de zelfde rechten en plichten als een doodgewone burger.
Ze mogen nix meer als wat een burger ook mag ;)

Gaan we weer....  ::)

Heel het topic blijft men verwijzen naar de huidige situatie terwijl het er juist omgaat wat je zou kunnen veranderen mits er aan scholing en registratie voldaan wordt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 3 maart 2008, 23:32:10
Info over Pepperspray en de verschillende wetgeving in landen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pepper_spray


paul_hartog

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 4 maart 2008, 11:47:21
Kijk wat ik bedoel.
Mensen praten hier vaak vanuit de theorie, over hoe het allemaal moet gaan, en wat er wettelijk wel en niet mag maar de praktijk is altijd anders.
Ik heb zelf jaren als mobiel surveillant gedraaid, en daar voldoende meegemaakt.
Ook weet ik dat als jij snachts in je autotje rondrijdt over een industrie, en er echt de nood aan de man is, het soms een hele tijd kan duren voordat er collega's zijn voor assistentie.
Ik heb mij zelf altijd voorgenomen, geen conflicten aan te gaan met inbrekers.
Denk dat een mooi voorbeeld wel is, dat ik een inbraakalarm had bij een bedrijf en een externe ronde gelopen had.
Hierbij geen bijzonderheden waargenomen.
Ik had eerder die week al aardig wat inbraakmeldingen gehad maar dat waren allemaal storingen in de pirretjes (sensoren).
Dus ik ga naar binnen en schakel het alarmsysteem uit.
Het bleek te gaan om een kantoorgedeelte achter in het pand.
Dus ik schakel alle verlichting in, en begin met mijn interne controleronde.
Op het moment dat ik de hoek om loop, sta ik ook in oog met 4 inbrekers.
De enige manier om te vluchten voor hun was achter mij langs door de nooddeur naar buiten.
De schrik zat er bij ons alle 5 goed in, en ik zei tegen ze dat daar de deur was.
Gellukkig hebben ze  er voor gekozen om idd via de nooduitgang het pand te verlaten.
Dit is dus goed afgelopen.
Stel je nou voor dat ik daar loop en van schrik mijn pepperspray trek.
Dan voelen ze zich alleen maar meer bedreigd, en was het denk ik anders afgelopen.
Dus wat ik zeggen wil is, doe gewoon je werk waarvoor je bent opgeleid, en ga geen politieagent spelen.
Je trekt dan toch aan het kortste eind. want een inbreker wil NIET gepakt worden en zal er alles aan doen om te zorgen dat dat ook niet gebeurd.


Paul K

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 4 maart 2008, 15:53:33
Paolo,

Wijze woorden uit de praktijk.

Het zou niet de eerste keer zijn dat er iets escaleerd omdat er geweldsmiddelen worden gebruikt.


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #54 Gepost op: 4 maart 2008, 17:30:51
paulo helemaal met je eens. Maar er zijn ook anderen takken van beveiligen denk aan de portiers en evenementen beveiligers.
Ik heb het het weekend weer me gemaakt in Zeeland (noordbrabant) was bij de halfvasten feesten en daar liep het om 01.00 uur behoorlijk uit de hand en heb toen overleg gehad met de aanwezigen politie en gevraagt om assistentie in de tent. Dit werd geweigerd door hun ze zeiden binnen is jullie pakkie aan. Wij gaan zo niet naar binnen. Wat moet je dan als beveiliger je hebt toch een baan waar je voor gekozen hebt. (ik val hier me de politie niet aan ik kan goed begrijpen dat hun niet naar binnen gaan met volledige bewapening en onbeschermt.)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 4 maart 2008, 18:44:56
paulo helemaal met je eens. Maar er zijn ook anderen takken van beveiligen denk aan de portiers en evenementen beveiligers.
Ik heb het het weekend weer me gemaakt in Zeeland (noordbrabant) was bij de halfvasten feesten en daar liep het om 01.00 uur behoorlijk uit de hand en heb toen overleg gehad met de aanwezigen politie en gevraagt om assistentie in de tent. Dit werd geweigerd door hun ze zeiden binnen is jullie pakkie aan. Wij gaan zo niet naar binnen. Wat moet je dan als beveiliger je hebt toch een baan waar je voor gekozen hebt. (ik val hier me de politie niet aan ik kan goed begrijpen dat hun niet naar binnen gaan met volledige bewapening en onbeschermt.)

Te gemakkelijk van de politie. En als jij als portier per ongeluk iemand doodmaakt omdat je hem in een verkeerde greep neemt om de persoon naar buiten te werken... zegt de rechter dan ook 'pech gehad jochie, je mag weer gaan' of krijg je dan een strafblad...  ::) Wat als één van die personen aangifte tegen je doet voor geweld?
Krijg je als portier ook geweldstraining of trainingen / gesprekstechnieken hoe je moet omgaan met noncoöperatieve personen? Worden die trainingen ook regelmatig herhaald en wordt je daarop getest voor verlening van je 'diploma'. Waarom voel je je als portier nu bekwaam om (veilig) geweld uit te oefenen??

Er is maar één instantie die geweld mag toepassen tegen personen en dat is de politie...


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #56 Gepost op: 4 maart 2008, 19:48:57
Als portier of evenementenbeveiliger nee sterker iederen beveiliger is na mijn idee zelf verantwoordelijk voor het bij houden en onder houden van zijn kennis. Sommige beveiligingsbedrijven (vaak in opdracht van een opdracht gever doen iets aan bijscholing) In de loop der jaren heb ik best een aantal curcusen gehad over geweldsbehersing, ibt trainingen, zelfverdediging. Dit komt veel al door mijn werkplekken in gevannenissen en als arrestanten verzorger bij de politie.
Sinsd ik weer het "reguleren" werk doe heb ik eigenlijk geen bijscholing meer gehad helaas.
In mijn werk als evenementen beveiliger en portier ga ik maar af op mijn mensenkennis en zelf kennis en meestal komt het dan wel goed. Maarja soms ook dus niet.

Kliknieuws Zaterdag 01 Maart 2008

Halfvastenfeest eindigt chaotisch
ZEELAND - De Hollandse Avond van het Halfvastenfeest was druk bezocht en verliep relatief rustig. Aan het einde van de avond bleek de capaciteit van de garderobe echter de stormloop van vertrekkende bezoekers niet te kunnen behappen. Volgens de politie resulteerde dit erin dat mensen massaal op zoek gingen naar hun eigen jas. In deze chaos ontstonden volgens de politie diverse opstootjes en zijn over en weer wat klappen gevallen. Gezien de massaliteit was het voor de beveiligers en de aanwezige politie ondoenlijk op functionele manier op te treden. Twee mannen uit Gassel, 22 en 24 jaar, werden in het begin nog wel aangehouden in verband met één van de vechtpartijtjes. Één van de mannen zou daarbij een beveiligingsmedewerker een kopstoot hebben gegeven. Een andere beveiliger had een klap gekregen. De mannen zijn door de politie ingesloten voor verder onderzoek. Meerdere aanhoudingen waren weliswaar te rechtvaardigen, maar dit zou hebben geleid tot nog meer onregelmatigheden. Gebleken is dat veel mensen uiteindelijk zonder, of met de verkeerde jas huiswaarts zijn vertrokken. De politie adviseert de mensen vooralsnog géén aangifte te doen, aangezien de organisatie heeft toegezegd zich te beraden op een oplossing voor dit probleem. Zij zullen daarover zo spoedig mogelijk op hun website www.halfvastenfeesten.nl communiceren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 4 maart 2008, 20:33:11
Je bazen kunnen nu al vrij simpel verplicht stellen dat je diverse cursussen (en herhalingen) moet volgen voor conflict beheersing en IBT... Van deze cursussen wordt je alleen maar een betere beveiliger die waarschijnlijk veel minder geweld nodig heeft om de boel in de hand te houden. Dat gebeurt nu al niet... Waarom zou het dan wel goed gaan als je handboeien en pepperspray krijgt?

Ik geloof niet dat je zit te wachten om voor je baas de cel in te gaan:

http://www.ad.nl/binnenland/article559586.ece
Citaat
Man in coma na ruzie met beveiligers
Door ADRIANNE DE KONING
ROTTERDAM - Zes beveiligers van Bavaria City Racing in Rotterdam zijn maandag opgepakt voor een schermutseling, ...
afbeelding vergroten Jos Verstappen over de Willemsbrug tijdens de Bavaria City Racing. FOTO ANP
waarbij de 26-jarige Rotterdammer Cesar zondagavond in coma is geraakt.

Een ooggetuige stelt dat het slachtoffer werd gewurgd, geslagen en geschopt door de beveiligers van het ‘vip-dorp’. Volgens de organisatie hebben de 20- tot 45-jarige verdachten geen buitensporig geweld gebruikt.

De verhalen lopen ver uiteen. De woordvoerder van het race-evenement op het Noordereiland stelt dat het slachtoffer de aanstichter was van opstootjes in het vip-dorp. ,,Hierbij vielen enkele klappen, niet met de beveiligers, maar met andere gasten.’’ Hierop besloot de beveiliging de man te verwijderen via de nooduitgang. ,,Voor zover ik weet is er geen klap gevallen.’’

Eenmaal buiten haalde het slachtoffer snel adem, waarna hij in elkaar is gezakt. Hij is eerst gereanimeerd door de beveiligers, daarna door de politie. Met spoed is de man naar de intensive care van het Rotterdamse Erasmus-ziekenhuis gebracht, waar ernstig inwendig hoofdletsel werd geconstateerd.

Zes verdachten uit Heeg, Leeuwarden, Arnhem en Mookhoek zijn aangehouden. De beveiligers zijn behoorlijk aangeslagen, zegt de woordvoerder. ,,Ze deden hun werk goed.’’

Volgens de ooggetuige, die niet met naam in de krant durft, zijn de beveiligers niet onschuldig. ,,Het was de hele tijd erg gezellig. De dj draaide net het laatste plaatje. Toen verzamelde opeens de security zich bij het podium.’’ De beveiligers namen Cesar, die veel had gedronken, mee door de hekken. De Rotterdamse zag hoe haar kennis in een wurggreep werd genomen. ,,Het bloed kwam uit zijn mond.’’

Weer bijgekomen ging Cesar ‘door het lint’, zoals ook de politie stelt. ,,Als een razende ging hij tekeer. Hij wilde weten wie hem te grazen had gekomen en probeerde een beveiliger een klap te geven.’’ Volgens haar belandde het slachtoffer hierna op de grond, waar hij geboeid werd geslagen, geschopt en gewurgd. Pas toen zijn gezicht paars aanliep zouden zijn belagers hem hebben losgelaten. ,,Het was bizar hoeveel geweld ze hebben gebruikt. Volgens mij wisten ze dat ook, want ze vroegen direct of we geen aangifte wilden doen.’’

http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/4065/Mishandelde_bezoeker_Bavaria_City_Racing_overleden.html
Citaat
Mishandelde bezoeker Bavaria City Racing overleden
23-08-2006 - De 26-jarige man die zondag tijdens het evenement Bavaria City Racing Rotterdam zou zijn mishandeld door medewerkers van een beveiligingsbedrijf is dinsdagavond overleden.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=810015&c=14
Citaat
Verdachte dodelijke mishandeling blijft in cel

Uitgegeven: 24 augustus 2006 23:43
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2006 23:45
ROTTERDAM - De medewerker van een beveiligingsbedrijf die wordt verdacht van doodslag op een 26-jarige Rotterdammer tijdens het evenement Bavaria City Racing blijft voorlopig voor veertien dagen vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris in Rotterdam donderdag bepaald.

Zes andere beveiligingsmedewerkers, die eveneens waren aangehouden, zijn heengezonden. Zij gelden echter nog steeds als verdachte, aldus het Openbaar Ministerie. Zij zouden zich schuldig hebben gemaakt aan openlijke geweldpleging. Falk AdSolution

De verdachte van doodslag is een 45-jarige inwoner van Sneek. Hij en zijn collega's, werkzaam voor het Friese beveiligingsbedrijf ISA, waren zondag betrokken bij een vechtpartij. Bij die schermutseling zou de 26-jarige Rotterdammer zijn mishandeld. Het slachtoffer werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, waar hij dinsdagavond overleed.

Medeleven

ISA was ingehuurd voor de beveiliging van het evenement. De directie van het bedrijf heeft contact gezocht met de familie van het slachtoffer om haar medeleven te betuigen en daar waar nodig hulp te bieden. De directie zegt het voorval ten zeerste te betreuren en betuigt haar oprechte medeleven naar de nabestaanden en familie.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=810201&c=13
Citaat
'Mishandelde' Rotterdammer stierf geen natuurlijke dood

Uitgegeven: 25 augustus 2006 11:03
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2006 11:14
ROTTERDAM - De 26-jarige Rotterdammer die zondagavond onwel werd na een race-evenement in zijn woonplaats, is niet een natuurlijke dood gestorven. Dat heeft sectie op het lichaam aangetoond. "Waarschijnlijk kwam hij door geweld om het leven", zei een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag.

Een 45-jarige medewerker van een beveiligingsbedrijf zit vast voor het incident. Justitie verdenkt de Sneker van doodslag op de Rotterdammer. Zes andere beveiligers, die eveneens waren aangehouden, zijn vrijgelaten. Zij gelden echter nog steeds als verdachte, aldus het OM. Falk AdSolution

De man overleed dinsdagavond in het ziekenhuis. Een dag later herdachten enkele honderden mensen hem. De stille tocht eindigde op de plek bij het vip-dorp van de Bavaria City Racing waar het slachtoffer in elkaar zakte. Hij was even daarvoor door beveiligers van het terrein verwijderd, omdat hij amok zou hebben gemaakt. De Rotterdammer wordt vermoedelijk op Aruba begraven.

Onschuld

Het beveiligingsbedrijf gelooft nog steeds in de onschuld van zijn medewerkers. "Het gaat hier om gewone hardwerkende mensen, met vrouw, met partner, met kinderen, die al langere tijd in de beveiliging werkzaam zijn en hun werk steeds tot tevredenheid uitvoeren. Zij leven nu met zeer gemengde gevoelens, voelen zich slachtoffer, maar worden onterecht aangemerkt als dader", liet Geert Sijtzema van International Security Agency (ISA) donderdag in een verklaring weten.

De advocaat van de verdachte wilde vrijdag niet reageren.


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #58 Gepost op: 4 maart 2008, 20:49:31
palmpje,

Misschien leg ik me niet duidelijk genog uit of je leest voor de helft. IK WIL MEER TRAININGEN EN OPLEIDINGEN. En daar naast zal het in sommige situatie onder bepalde omstandigheden na genog training en verandering van wetgeving handig zijn om mogelijk handboeien te mogen gebruiken. Ik heb nu dus echt wel eens dat ik behoorlijk geweld moet gebruiken om iemand over te brengen. naar de politie en uit mijn tijd dat ik in de bajes werkte weet ik dat als je iemand geboeit hebt iemand veel makkelijker te transporteren is.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 4 maart 2008, 21:49:41
Ik snap eigenlijk nooit waarom beveiligers altijd van alles willen hebben. Ga dan bij de politie werken, dan heb je wel alles wat je wilt. Tis geen sneer maar wel de gedachte. Daarnaast word het er voor de burger ook niet duidelijker op als er nog eens een bataljon personen in diverse uniformen met geweldsmiddelen de "straat" op komt.

En als ik dan lees dat er een beveiliger is die peperspray in een besloten ruimte wil gaan gebruiken tegen een groep personen dan begrijp ik dat het heel erg ongewenst is dat beveiligers dit geweldsmiddel ooit zouden krijgen. Denk dat je je dan eerst maar eens moet gaan verdiepen in het gebruik van peperspray voor dat je die dingen gaat roepen.