Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken

Auteur Topic: Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken  (gelezen 14285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2011, 10:06:32
Take your time CM!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #31 Gepost op: 6 maart 2011, 14:54:39
Daar was ik dan weer......( wedden dat je nu had bedacht dat ik niet meer zou reageren  :)),

Ik heb tijdens een rustige dienst even de tijd gehad om je thesis door te spitten. Allereerst, mijn complimenten ervoor..!

Wat mij opvalt is dat het allemaal mannen zijn. Is dit een bewuste keuze geweest? Niet dat het veel zou moeten uitmaken qua hypothermie. Het is ook een kleinschalige studie met 6 casussen, de resultaten pleiten echter voor meer onderzoek naar dit ondererp.

Verder is het aan ons om ervoor te zorgen dat het al op straat begint, maar dat is zo verdraaid lastig... :(

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #32 Gepost op: 6 maart 2011, 21:02:45
Inderdaad...of we moeten de brandweer erbij vragen voor een warmtekanon (als ze die hebben)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 9 maart 2011, 07:51:51
De mannen waren geen bewuste keuze, helaas lag het patienten aanbod zo in mijn ziekenhuis.
Het geslacht maakt weldegelijk ietsuit bij hypothermie door de andere samenstelling van het lichaam en de andere surface to volume ratio,maar helaas waren er in de periode vanmijn onderzoek geen vrouwen met Hypothermie en /of multitrauma.

Het is maar een klein onderzoek maar het haalt bekende principes weer eens aan.

Op straat beginnen is inderdaad de sleutel tot reductie van de mortaliteit in traumata t.g.v. Hypothermie.
Tools zijn er wel, ze moeten alleen effectiever worden toegepast.Ik wil hierover best meedenken met mijn (beperkte) kennis.Veel onderzoeken uit het ziekenhuis over de laag invasieve en non-invasievemethoden zijn wel te vertalen naar deambulance en het veld, al zal het ietsmeermoeite kosten en is nader onderzoek wel nodig.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 22 april 2011, 17:47:55
Interessant stukken.. Ik heb ze nog niet helemaal kunnen uitpluizen..
toevallig vorige week prof. Mike Tipton gesproken tijdens een congres over o.a. waterredding.  Dit is een van experts op gebied van hypothermie bij drenkelingen..

Prachtig te zien, dat sommige sprookjes rond hypothermie heerlijk met bewijsmateriaal worden ontzenuwd..  Ik zal z'n presentatie hier even posten..

Ik ben nu op zoek naar een effectieve manier van verdere onderkoeling te voorkomen en slachtoffers die lang moeten wachten op externe hulp mogelijk in het veld op te warmen.. Denk aan mensen die in de buitensport een tijd vast zitten in een canyon. of Wilderness Situaties.

In februari hebben we een veld testje gedaan naar de effectiviteit van een "Mors Kochanski Super Shelter"  en als middel om met simpele middelen te voorkomen dat mensen.  Een van de uitkomsten is dat met zeer simpele middelen je in omgeving van -10 graden we in de shelter +18 graden kunnen organiseren..
Metname voor redding in wilderness of remote situaties kan dat veel winst opleveren... en kan je met simpele technieken ook slachtoffer met een stevige onderkoeling weer langzaam weer opwarmen..

Daarnaast heb je voor rescueteams de mogelijkheid om verwarmde zuurstof te geven..  

De effectiviteit van dit soort technieken worden de komende periode  uitgetest..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #35 Gepost op: 22 april 2011, 18:30:22
Interessant Rescue,

preventie is zeer belangrijk, en makkelijker dan actief opwarmen op welke manier dan ook. Dekens en Isodekens zijn hierin de basis, maar zolang je van de principes van warmteverlies uitgaat zijn er zeker ook nog andere methoden aan toe toe voegen, zoals de winddichte tentjes en andere zaken.
Bij gezonde mensen zal een kamertemperatuur voldoende zijn, echter bij mensen die ziek dan wel gewond zijn is de thermoneutraliteit 28 graden C. hoe dichter je hierbij kunt komen hoe beter, al halen ze dat vaak in de ziekenhuizen niet.

Ik ben wel eens artikelen tegen gekomen over van die handenwarmers in groter formaat, welke ook gebruikt kunnen worden in het veld. wellicht een lichte en makkelijke optie voor actieve opwarming in het veld/preventie van afkoelen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 26 oktober 2011, 08:47:01
The Effect of Active Warming in Prehospital Trauma Care during Road and Air Ambulance Transportation - a Clinical Randomized Trial.
Peter Lundgren, Otto Henriksson, Peter Naredi and Ulf Bjornstig
Scandinavian Journal of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine 2011, 19:59

Abstract

Full text


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #38 Gepost op: 27 oktober 2011, 08:36:42
Wellicht dat het wat heeft geholpen maar ik zie niets over de mortaliteit en morbiditeit.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2011, 20:09:42
Wellicht dat het wat heeft geholpen maar ik zie niets over de mortaliteit en morbiditeit.

WM

Nee, dit onderzoek richt zich meer op techniek en haalbaarheid, aantallen zijn ook veel te klein om echt wat te kunnen zeggen over mortaliteit en morbiditeit. Maar hé het is een start.

Ik plaats hem ook meer omdat mijn oog erop viel in mijn feedreader en ik me herinnerde dat Golly hier een scriptie over geschreven had.