Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 716244 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #2110 Gepost op: 4 april 2015, 02:13:05
Citaat van: Sylvester link=msg=1341103 date=1427983389
Amsterdamse proef krijgt nationaal vervolg: illegaal mag aangifte doen

Een vervolg komt snel: "de inbreker of straatrover mag aangifte doen tegen de burger". Hij of zij had het goed dat geheel of ten dele aan hem of haar toebehoort dusdanig goed beveiligd dat het niet weggenomen kon worden en het dus iemand in het uiten van zijn mening belemmerde. Dit is strafbaar immers het ging de verdachte niet om de inhoud van de tas of het interieur van de woning maar om de tas of de woning zelf. Dat zag er niet uit! En daarom heeft de verdachte de inhoud van dat tasje of die woning verwijderd. Nu zag de woning of dat tasje er namelijk véél beter uit!  098uo

ik behoud mij verder van enig commentaar want soms zegt zwijgen meer dan .... e050
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2111 Gepost op: 4 april 2015, 09:41:48
Soms moet je kiezen uit 2 kwaden om misdaad te bestrijden. Ik schat maar zo in dat het voor de maatschappij van groter belang is dat een eventuele verdachte van seksuele geweld of mishandeling wordt opgepakt dan dat een illegaal wordt aangehouden die aangifte komt doen, en vaak toch niet uitgezet kan worden.
Bovendien geeft het de politie neer armslag om aan georganiseerdere criminaliteit te werken op het gebied van mensen handel.

Maar goed, misschien zie ik dat verkeerd.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #2112 Gepost op: 5 april 2015, 23:52:12
Ben ik in zoverre met je eens zwelgje, maar dat moet er wel gekozen worden. En dat gebeurd ook niet. Naast het gegeven dat de aanpak van de georganiseerde criminaliteit volgens mijn informatie (en dus in mijn ogen) werkelijk helemaal nergens op slaat.

Op z'n oud hollands laten we de illegaal dus maar zijn gang gaan omdat hij toch niet uitgezet kan worden. Tja wat zal ik daar nou weer op zeggen zonder dat de halve wereld over mij heen valt?

Het systeem binnen de Nederlandse politiek in een notendop:
Zolang het lek in de waterleiding druppelt doen we er niks aan. Als het gat groter wordt plakken we er een plakbandje op. Als de waterleiding uiteindelijk scheurt draaien we de kraan dicht en is het probleem ook opgelost. Immers we hebben emmers om ergens anders water te halen. Vervolgens geven we de gebruikers van de waterleiding de schul en laten we hen meer betalen om de reparatie te bekostigen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2113 Gepost op: 6 april 2015, 08:06:43
Citaat van: moppersmurf
Het systeem binnen de Nederlandse politiek in een notendop:
.....

;D mooie samenvatting....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2114 Gepost op: 20 april 2015, 14:56:11
De politie gaat cybercrime dit jaar actief bij Nederlandse hostingbedrijven aanpakken, zo blijkt uit een brief die naar hostingproviders is gestuurd en waar Security.NL over beschikt. Vorig jaar startte de Nationale Politie, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), het Openbaar Ministerie en de Technische Universiteit Delft het project Nederland Schoon. Het project heeft als doel om gezamenlijk met hostingbedrijven cybercrime aan te pakken waarbij het gebruik van de infrastructuur van Nederlandse hostingbedrijven een belangrijke rol speelt.

In de brief stelt de politie dat het nu tot "concrete acties" overgaat. In samenwerking met de TU Delft is namelijk in kaart gebracht welke hostingproviders door cybercriminelen worden gebruikt. Volgens de politie zijn veel hostingbedrijven al goed op weg om cybercriminaliteit tegen te gaan. "Sommige hostingproviders spelen een faciliterende rol bij cybercriminaliteit. Het kan zijn dat u zich als hostingbedrijf niet bewust bent van uw faciliterende rol", aldus de brief.

Meer bij de bron van dit artikel: security.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #2115 Gepost op: 20 april 2015, 19:31:20
Citaat van: zwelgje link=msg=1345055 date=1429534571
Meer bij de bron van dit artikel: security.nl

Zeker, gelijk een berg vacatures. https://www.kombijdepolitie.nl/WerkenBijDeRecherche/Paginas/digitaal-rechercheren.aspx
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2116 Gepost op: 21 april 2015, 15:10:59
Rechter oordeelt dat agent moord pleegde, maar moet hem toch vrijspreken
Citaat
In de Verenigde Staten eindigde een rechtzaak rond het neerschieten van ongewapende zwarte burgers door een agent opnieuw op een vrijspraak. Bizar genoeg schreef de rechter in zijn vonnis dat het om een koelbloedige moord gaat, maar omdat de beschuldigde enkel werd aangeklaagd voor 'onvrijwillige doodslag' en 'roekeloos gedrag' moest hij de aanklachten laten vallen.
Meer bij de bron: Klik Klik


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #2117 Gepost op: 29 april 2015, 09:12:11
Snelwegpolitie komt weer terug

29 april 2015, 06:25
De snelwegpolitie komt weer terug op het Nederlandse wegennet. In eerste instantie worden er vijftig politiemensen vrijgemaakt die deel gaan uitmaken van een zogenoemd verkeershandhavingsteam. Dat meldt de Telegraaf woensdag.

Het nieuwe politieteam gaat zich vooral bezighouden met hufterig verkeersgedrag. 'Het team moet ervoor zorgen dat hardleerse verkeersvandalen zich voortdurend zorgen maken dat ze kunnen worden gesnapt', zegt een woordvoerder van de Nationale Politie tegen de Telegraaf. 'Hardrijders, bellers achter het stuur, weggebruikers die rode kruisen negeren. Er is een heel scala aan overtredingen waar wij speciaal aandacht voor hebben.'

Bij de start van de Nationale Politie (in 2013) werd er juist voor gekozen verkeerstoezicht als aparte taak te schrappen. Het werk werd overgeheveld naar de regio's. Dit gaat nu dus veranderen. Sinds begin dit jaar worden verkeershufters al volgens het strafrecht bestraft.

Bron : VID.nl
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.119.01
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2118 Gepost op: 29 april 2015, 12:44:45

Makkelijker aangifte doen via politie.nl

Laatste update: 29-04-2015 | 07:00

Nederland - Aangifte doen bij de politie via www.politie.nl wordt eenvoudiger en begrijpelijker. De vernieuwde aangiftemodule gaat online op 30 april. Op die datum verhuist ook het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) naar Politie.nl. Daarmee worden alle internetaangiftemogelijkheden ondergebracht op één adres. Op dit moment verwerkt de politie al ongeveer veertigduizend internetaangiftes per maand. Dat is ongeveer veertig procent van het totale aantal aangiftes.

De website www.politie.nl wordt per maand twee miljoen keer bezocht en mensen doen er circa 34.000 keer per maand online aangifte van diefstal of vernieling en circa 3500 keer van (internet)oplichting. Het is daarom van groot belang dat de internetaangifte voor burgers begrijpelijk is. Hieraan is de afgelopen maanden hard gewerkt. Een gemiddelde aangifte is daardoor in tien minuten af te ronden.
Geholpen door testpanels

De grootste wijziging, na de toevoeging van (internet)oplichting, is de logischer volgorde van de te doorlopen stappen. Aangevers beschrijven eerst algemeen wat er gebeurd is en worden pas daarna naar specifieke informatie gevraagd over bijvoorbeeld hun gestolen fiets. Verder is de vormgeving aangepast en zijn de teksten begrijpelijker. ‘Maar we zijn er nog niet: dit zijn de eerste stappen in het verbeteren van onze digitale dienstverlening’, aldus Ruud Bik, plaatsvervangend korpschef van de politie. ‘Feedback op de internetaangifte nemen we mee in volgende releases. We luisteren doorlopend naar burgers als het gaat om gebruikersvriendelijkheid van onze communicatiemiddelen. Zo hebben we bij de ontwikkeling van de vernieuwde aangiftemodule steeds dankbaar gebruikgemaakt van burgerpanels.’

Internetoplichting

Op 30 april wordt het Landelijk Meldpunt Internetoplichting als laatste politiemeldpunt ondergebracht op Politie.nl. De werkwijze van het meldpunt blijft hetzelfde, maar burgers kunnen nu op één plek terecht voor al hun internetaangiftes. De politie werkt rond internetoplichting nauw samen met het Openbaar Ministerie, Marktplaats, de banken en internetserviceproviders. Zij vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat mensen op een plezierige manier en in goed vertrouwen zaken met elkaar kunnen blijven doen.

Checkfunctie

Naast de aangiftemogelijkheid voor internetoplichting, biedt Politie.nl ook een checkfunctie voor (ver)kopers. Hier worden signalen over malafide (ver)kopers, webshops en websites verzameld. Staat iemand niet vermeld in deze checkfunctie, dan is dat geen garantie dat er veilig zaken gedaan kan worden. De website roept iedereen op het gezonde verstand te gebruiken en biedt daarnaast nog een aantal extra tips voor veilig handelen. Sinds de introductie in september 2011 is de checkfunctie al ruim zeven miljoen keer gebruikt.

Online dienstverlening

De online dienstverlening van de politie is sterk in ontwikkeling. Op dit moment wordt bekeken of en wanneer het mogelijk is om aangifte te doen met behulp van DigiD. En dit jaar start een proef met aangifte doen via een tablet met cameraverbinding, zodat mensen dit eenvoudig vanuit huis of werk kunnen doen. Verder kan de burger een uitbreiding van het aantal delicten verwachten waarvan via internet aangifte gedaan kan worden. Nu kan dat alleen nog van diefstal, vernieling en (internet)oplichting.

Ook de 3D-loketten die in een aantal gemeenten al zijn opgezet, zijn een vorm van online dienstverlening. Aangevers kunnen via videoschermen face-to-face praten met de politie. Zij ervaren dit als zeer persoonlijk contact, ook al zijn sommige 3D-loketten niet in een politiebureau opgesteld. Woninginbraken en andere delicten waarbij sporenonderzoek nodig is, kunnen bij de aangever thuis worden opgenomen.

Bron: Politie.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #2119 Gepost op: 9 juni 2015, 07:41:50

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24134505/__Nederlandse_politie_discrimineert__.html

Betreft een conclusie uit een promotieonderzoek. Er staat weinig in het telegraaf artikel zelf.