Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 712706 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #940 Gepost op: 24 juli 2011, 01:35:02
In jouw medische gegevens ben ik als opsporingsambtenaar helemaal niet geïnteresseerd. Ik zie ook niet in wat dat met deze discussie te maken heeft. Of denk je dat als je vingerafdruk gescand wordt, er meteen komt te staan wat je onder de leden hebt en wat je aan belasting betaald? Dat zijn gegevens die niet gekoppeld zijn.

Paspoort en rijbewijs zijn echt niet waterdicht. Vervalsingen komen helaas nog steeds voor. En dan zou het zo maar kunnen zijn dat je met jouw vingerafdruk kan aantonen dat jij niet diegene was die die loods huurde waar een grote plantage aangetroffen werd, maar iemand die jouw identiteit had aangenomen.

In tegenstelling tot de medische gegevens bestaat er nu al een goed beveiligde opslag van biometrische gegevens.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. (Cruijfiaans)  ;)

Ok, nu zijn er nog geen gegevens aan elkaar gekoppeld. Wie zegt dat het in de toekomst niet gedaan wordt?
Je ligt buiten bewustzijn op straat, vingerafdruk wordt gescand door ambupersoneel en voila, je medische gegevens komen naar voren.
Een dergelijke toekomst zie ik wel als het eenmaal ingevoerd wordt.
Het geval wat jij schetst heeft inderdaad het voordeel dat je iets kunt ontkrachten/ontkennen.
Aan alles zit ook bij de vingerafdruk ook een tweede verhaal.
Ik voel me er niet gerust om als alles in systemen zit.

Je zou met een vingerafdruk nog veel verder kunnen gaan als waar nu over nagedacht wordt.
Wat dacht je van pinnen en betalen met je vingerafdruk.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #941 Gepost op: 24 juli 2011, 11:00:45
Ok, nu zijn er nog geen gegevens aan elkaar gekoppeld. Wie zegt dat het in de toekomst niet gedaan wordt?
Je ligt buiten bewustzijn op straat, vingerafdruk wordt gescand door ambupersoneel en voila, je medische gegevens komen naar voren.
Een dergelijke toekomst zie ik wel als het eenmaal ingevoerd wordt.
Het geval wat jij schetst heeft inderdaad het voordeel dat je iets kunt ontkrachten/ontkennen.
Aan alles zit ook bij de vingerafdruk ook een tweede verhaal.
Ik voel me er niet gerust om als alles in systemen zit.

Je zou met een vingerafdruk nog veel verder kunnen gaan als waar nu over nagedacht wordt.
Wat dacht je van pinnen en betalen met je vingerafdruk.
Dan is er nog de vraag wat moeten opsporingsdiensten met medische gegevens? Het idee van jou zou denk ik alleen
maar levens kunnen reden. Als je bij de politie bij een sterk vermoeden van of bij niet kunnen voldoen aan de ID-plicht
alleen de gegeven in de GBA en opsporingsregisters kan kijken. Medische diensten bij bewusteloze of niet sprekende
personen de medische gegevens kan bekijken. Het betalen zou idd ook wel een mogelijkheid zijn (net als het openen van
afgesloten deuren wat al mogelijk is). Hiervoor zal echter een barriere ingebouwd moeten worden dat dit alleen kan met
levendweefsel zodat er geen misbruik gemaakt kan worden met een kopie of afgehakte vingers.

Echter gaat dit al weer erg off topic, misschien dat de mod even deze discussie in een apart topic zetten zodat we weer
on topic kunnen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #942 Gepost op: 24 juli 2011, 12:18:59
Als je niks te verbergen hebt heb je ook niets te vrezen in mijn ogen.
Sterker nog: ik heb het recht om dingen te verbergen voor wie ik maar wil, zo lang ik geen wetten overtreed!!!
Wat jij stelt is namelijk de omgekeerde wereld. Als de Staat geen aanwijzingen heeft dat ik de wet overtreed, heeft het zich niet te bemoeien met mij en wat ik doe. Dat is het uitgangspunt van een democratische rechtsstaat.  Dat diezelfde Staat toch bepaalde dingen van mij moet weten (zoals mijn inkomen voor belastingheffing) is acceptabel omdat dat nodig is om diezelfde Staat te laten functioneren, maar dat dient zich tot een minimum te beperken

Willen we de pakkans vergroten of niet ??

Ook dit is een argument wat telkens naar voren komt, maar er is geen enkel overtuigend bewijs dat dit soort maatregelen de pakkans vergroot.
Statistische onderzoeken tonen juist aan dat bijvoorbeeld 50 jaar geleden de pakkans hoger lag dan nu. In die tijd beschikten we ook niet over centrale opslag van vingerafdruk en DNA. Dus er zijn blijkbaar ook andere zaken die er bij toe kunnen dragen dat de pakkans wordt vergroot. De juiste vraag zou moeten zijn, wat zijn die zaken en willen wij als samenleving daar in investeren of niet?
(Voor de goede orde: natuurlijk veranderen tijden, en kan je misdaad van nu niet vergelijk met misdaad van toen. Ik bedoel alleen maar aan te geven dat "vinger afdrukken" en "DNA" worden gepresenteerd als wondermiddelen, terwijl dat de eigenlijke redenen voor het afnemen van de pakkans verbloemt.)

In tegenstelling tot de medische gegevens bestaat er nu al een goed beveiligde opslag van biometrische gegevens.

"Goed beveiligd" is zeer relatief. Het is afdoende voor de huidige toepassing en de manier waarop die gegevens gebruikt worden. Die opslag is niet afdoende voor het afnemen en opslaan van vinger afdrukken als algemeen middel voor identificatie van personen. Dus bijvoorbeeld om te gebruiken om van alle Nederlanders een vingerafdruk op te nemen en op te slaan, en dit gebruiken om de juistheid van een identiteit vast te stellen. Dit is juist een belangrijke reden voor het CBP om tegen centrale opslag te adviseren.

Om weer terug te gaan naar het begin van de discussie:
Persoonlijk ben ik niet tegen de opslag van vinger afdrukken en DNA van veroordeelde personen. Ook ben ik niet tegen het afnemen van vingerafdrukken van personen die officieel aangemerkt worden als verdachte. (Hoewel ik wel vind dat dit wettelijk beter geregeld moet worden, maar dat is een andere discussie)
Wel plaats ik vraagtekens bij het op straat controleren van vinger afdrukken, juist omdat dit betekend dat die controles plaats vinden bij personen die nog nergens verdacht van worden.
Het argument dat het tijd scheelt en er niet naar het buro hoeft te worden gaan, geeft mij juist aan dat het dus willekeurig gebruikt zal gaan worden. Ik ga er vanuit dat als er een verdachte wordt staande gehouden, die persoon zowiezo mee gaat naar het buro? Het wel of niet voorkomen in de database van "gezochte" vingerafdrukken zou daar niet de doorslag voor moeten geven.)

(Ik wil wel even een eerder uitspraak die ik heb gedaan nuanceren: Ik denk zeker niet dat alle politie functionarissen te licht denken over zaken als privacy en de impact van het aanmerken van iemand als verdachte. Mocht ik die indruk hebben gegeven, dan daar voor mijn excuses.
Daarnaast begrijp ik zonder meer dat "De politie" probeert om meer bevoegdheden te krijgen vanuit het oogpunt van opsporing, sterker nog ik zou teleurgesteld zijn als men dat niet deed. Maar ik vind ook dat ik als burger behoor aan te geven waar mijn grenzen liggen. Uiteindelijk zal er een soort compromis uitkomen, en dat is de manier waarop ons democratisch process werkt. :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #943 Gepost op: 24 juli 2011, 12:26:41
Kijk mensen, we hebben hier een topic over vingerafdrukken en hier een topic over een DNA database.  O0 O0


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #944 Gepost op: 24 juli 2011, 14:28:58
weer ontopic:

Dronken automobilist rijdt door na aanrijding
Hoofddorp, 24-07-2011

De politie kreeg zondagmorgen 24 juli even voor 07.00 uur een melding dat op de A9 een automobilist tegen de vangrail was geknald en verder reed. De bestuurder was door medewerkers van Rijkswaterstaat naar de kant gedirigeerd op de vluchtstrook bij de afslag A4 richting Den Haag. Toen de agenten daar aan kwamen zagen zij dat de auto aan de voorzijde zwaar beschadigd was en dat de autoruit versplinterd was. De bestuurder, een 27-jarige man uit Delft, rook sterk naar alcohol. Een blaastest wees uit dat de man ongeveer drie keer de toegestane hoeveelheid gedronken had. Hij is aangehouden en de politie maakt proces-verbaal op. Vlak daarna meldde zich een man bij de Koninklijke Marechaussee op Schiphol. De man zou in botsing zijn geweest met de 27-jarige bestuurder, onbekend waar precies. Deze man is met een ambulance naar een ziekenhuis vervoerd omdat hij mogelijk een breuk in zijn rug zou hebben. De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd. Mogelijk zijn er getuigen van het ongeval tussen beide bestuurders. Zij worden verzocht contact op te nemen met de politie in Hoofddorp via 0900-8844.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #945 Gepost op: 26 juli 2011, 12:59:47
Iemand van de blauwe kant al gereageerd? ;D

Stormloop op baan als agent op St. Maarten

Onder Nederlandse agenten is een run ontstaan op een baan op het Caribische eiland Sint Maarten. Er was rekening gehouden met vijftig aanmeldingen voor de informatiedag. Maar de politie kan nu noodgedwongen alleen de eerste vijfhonderd enthousiastelingen uitnodigen, schrijft het AD vandaag.

Op het eilandje zijn twintig vacatures voor Nederlandse agenten: vijftien voor de uniformdienst en vijf voor de opsporing. Er werken op dit moment 189 agenten op het eiland. In 2017 moeten dit er 389 zijn. De meeste extra agenten moeten van het eiland zelf komen.

Klaas Groen van de politie Zuid-Holland-Zuid gaat naar het eiland. Hij schrijft op zijn blog dat de criminaliteit op Sint Maarten hoog is. 'Vele moorden en gewapende roofovervallen per maand op een inwonertal van 30.000.' (Redactie)

Bron: AD


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #946 Gepost op: 26 juli 2011, 14:25:57
Stormloop op baan als agent op St. Maarten

(..)
Bron: AD
Zoiets hadden wij ook een tijdje terug. 4 plaatsen voor een baan van 15 maanden op de overzeeëse
provincies en het tienvoudige had gesoliciteerd. Het is en blijft nu eenmaal toch wel een mooi stekie
om daar te zitten  O0
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #947 Gepost op: 26 juli 2011, 21:38:02
Iemand van de blauwe kant al gereageerd? ;D

Nee, maar als iemand mij verteld waar dat kan ... dan ben ik weg  >:D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #948 Gepost op: 26 juli 2011, 21:53:06
Nieuwe zoekmethode speurhond??  098uo


voor het bericht:

Speurhond in actie na vinden dode man
SCHIEDAM -  Een speurhond van de politie heeft dinsdag gezocht aan de Polderweg in Schiedam naar eventuele sporen. Afgelopen zondagochtend werd daar het stoffelijk overschot van een man gevonden, die vermoedelijk door een misdrijf om het leven is gekomen.

De politie weet nog steeds niet wie de man is die gevonden werd in de bosjes. Opsporing Verzocht besteedt vanavond aandacht aan de zaak, waar gevraagd wordt of er mensen zijn die de man kennen. Er zal een foto van hem getoond worden. De politie verzoekt mensen die informatie hebben contact op te nemen via het speciaal geopende telefoonnummer: 0800-7444488, of via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10261058/__Speurhond_in_actie__.html?sn=binnenland,buitenland
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #949 Gepost op: 26 juli 2011, 23:42:11
Nee, maar als iemand mij verteld waar dat kan ... dan ben ik weg  >:D
Gaat dit niet via intranet dan?