Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 68061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen  ????????????

gr amstaf3


CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2008, 21:56:49
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen  ????????????

gr amstaf3

Staat uit mijn hoofd gezegd in de nieuwe regeling optische en geluidssignalen.
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2008, 22:10:29
Huidige regels van incident management (snelwegen) schrijven dat ook al voor.
Eerste voertuig in de fend-off voert signaalverlichting. Alles daarachter niet!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2008, 23:41:28
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen  ????????????

gr amstaf3

dit staat alleen in het incident management, niet in de nieuwe regeling optisch en geluid, het staat namenlijk haaks op elkaar, volgens de nieuwe regeling optisch en geluid mag dit niet.

de ''heren'' hebben nog even een probleem (tegenstrijdige regelgeving), in het incident management staat namenlijk dat oranje alleen aan mag voor het tegemoetkomend verkeer (naar het incident toe), en de nieuwe regeling zegt alleen ''rondom'' zichtbaar.

wie gaat het winnen? ;D
Nemo me impune lacessit


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2008, 15:49:26
wat ik begrepen had, zou enkel buffervoertuig optische signalen aanzetten en niet eerste wagen ter plaatse...

Lijkt me ook logischer, want als achteropkomend verkeer zie je de 1e wagen meestal al niet meer. Er is wel een wens naar
oranje, om de kijkersfile te minimaliseren, maar aangezien veel wagens nog niet dubbel uitgevoerd zijn, op dit moment simpelweg nog niet mogelijk
om van blauw naar geel om te schakelen.

Enkel de HV's brandweer, de Haakarmvoertuigen en de TS'en in onze regio beschikken over een oranje zwaailicht. Ambulance en politie hebben dit niet aan boord.


Groeten, Ruud


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2008, 16:10:03
wat ik begrepen had, zou enkel buffervoertuig optische signalen aanzetten en niet eerste wagen ter plaatse...

Als je als eerste aankomt ga je doorgaans ook bufferen..... todat de politie ter plaatse is en zij het van je overnemen. :)


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2008, 16:11:31
De politie hier in de regio heeft wel van die mooie oranje LED flitsers tussen de blauwe LED balken zitten, die zien er zeker mooi uit  :P
maar idd de ambu heeft voor zover ik het weet niets oranje's (of je moet de alarmlichten mee tellen)


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2008, 10:12:26
Volgens IM, is het zo dat alleen her bufferende voertuig de zwaailichten aanhouwd, alles daar achter gaat uit. (verbeter me als het niet zo is  :D)
Quinten


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2008, 13:55:05
Momenteel zijn er nog geen definitieve afspraken over oranje dan wel blauw op incidentlocatie. Hiervoor zijn wel plannen.
Wel heeft ehbo'er quinten gelijk dat volgens IM-richtlijnen alleen het buffervoertuig optische signalering aan. Overige hulpdiensten voeren alleen
optische (en eventueel accoustische) signalen tijdens het aanrijden en bij aankomst op de incidentlocatie. Hulpverleningsvoertuigen die ter plaatse
komen bij een incident rijden voorbij het incident en parkeren dan hun voertuigen achter de incidentlocatie.

Veel info omtrent richtlijnen en gebruik signalering zijn te vinden op de website van RWS.
Servo Per Amikeco


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2008, 13:13:32
hier is eea te downloaden.

De officiele richtlijnen mbt IM.