Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 68246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:13:37
Ik zou zeggen, Google er zelf eens op Vraag niet aan anderen wat je zelf ook vinden kan  O0  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:17:08
Ik zou zeggen, Google er zelf eens op http://www.foppes.nl/smileys/idea.gif[/img] Vraag niet aan anderen wat je zelf ook vinden kan  O0  ;)

 O0 Zal ik voortaan ook zeggen als iemand een brandpreventieve vraag heeft. Alle info is wel ergens te vinden op het WWW als je weet waar je moet zoeken... Dus als je hier een vraagt stelt heb je gewoon niet goed genoeg gezocht!  O0


Gast

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:19:23
... Dus als je hier een vraagt stelt heb je gewoon niet goed genoeg gezocht!  O0
Ligt eraan, heb je er al naar gezocht of niet, that's the difference.  998765


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #83 Gepost op: 25 oktober 2010, 13:56:17
Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...

Ik heb vandaag een ander verhaal gehoord: die ene pit is om windoverlast te voorkomen. Vandaag reed ik weer op de snelweg en boven de 100 maakt die volvo best wat windgeluid, wat door de lichtbak blijkt te komen. KLPD zou die ene pit hebben zodat ze dat irritante geluid niet de hele dag hebben.
Wout


Gast

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 25 oktober 2010, 14:02:28
.. en niet te vergeten natuurlijk, hoe minder luchtweerstand op je dak, hoe meer snelheid je eruit trekt wat je op de snelweg nodig zou kunnen hebben, ook al scheelt het maar een paar kilometers.
De RP porsches met één pitje op het dak konden niet anders, daar zet je geen balk op ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #85 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:10:52
In plaats van amber zwaailicht gebruik ik regelmatig de arrow stick wanneer ik een voertuig stilhoudt of bij een ander klein incident. Die arrow stick valt flink op, met name aan de achterzijde en dat is precies waar ik het licht nodig heb.

De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #86 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:16:49
Wij ook. Ik moet zeggen dat ik amber bijna niet gebruik. Als ik op of langs de autosnelweg werk gebruik ik al snel blauw omdat dat gewoon een veel hogere attentiewaarde heeft en op provinciale wegen en in de stad gebruik ik blauw voor fend-off en voor de rest meestal enkel de alarmlichten. Uitzondering is als ik ergens op een rottige plek sta.
Als ik voorbij het incident sta dan zet ik meestal alles uit behalve stadslicht.

Grappig. Ik gebruik juist bij 90% van de gevallen m'n amber flitsers. Hier moet ik wel bijzeggen dat dit de amberflitsers zijn die enkel ACHTEROP zitten. Wanneer we bij ons op alle auto's 360graden amber hebben zal ik het in minder gevallen gebruiken. Zo vind ik het niet nodig dat mij tegmoet komende auto's worden 'lastig' gevallen door amber. Daarentegen het achterop komende verkeer wil ik liever wel waarschuwen, ik gebruik de huidige amber flitsers daarom dus ook als een soort veredelde alarmlichten, maar enkel voor achterop komend verkeer. Wat dat betreft zou ik graag de optie zien dat je alleen de voor- of achterkant in amber aan kan zetten (en uiteraard ook beide)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #87 Gepost op: 26 oktober 2010, 11:48:05
Voorzijde arrow stick vind ik een onnodige functionaliteit. Voor- en achterzijde amber heb ik wel eens nodig gehad, toen ik echt middenop een kruispunt stil moest staan.
Wout


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #88 Gepost op: 27 oktober 2010, 23:43:48
Zoveel gebruikers, zoveel verschillen ;).

Om nog even terug te komen op het enkel pitje verhaal. Vorige week reed ik nog hier op een provinciale weg in de buurt. In die weg zit een flauwe bocht. In die bocht stond een voertuig van een bedrijf dat vaak bebording rondom wegwerkzaamheden plaatst. Dat voertuig was uitgerust met een amberkleurige lichtbak met daarin 5 lampen (!) en nog tenminste 2 ledflitsers achterop. Door de enorme hoeveelheid licht die daar vanaf kwam zag ik het voertuig heel erg snel maar ik zag pas heel laat goed waar het voertuig stond, namelijk op mijn rijbaan. Een paar dagen later kwam ik een ander voertuig tegen op diezelfde plek met enkel 2 amber flitsers. Dat voertuig zag ik heel snel waar het precies stond, ook doordat ik nu de achterlichten weer zag in plaats van alleen maar amber.

Veel licht is goed als je rijdt maar als je stilstaat ben ik het er mee eens dat 2 lampjes beter is dan meer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #89 Gepost op: 28 oktober 2010, 00:01:32
De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)

Nu moet ik zeggen dat die "update" van de Vista de bedoeling van de Arrowstick niet duidelijker maakt.
Vroeger liep de arrowstick gewoon zijn patroontje. Bij de nieuwere voertuigen flitsen de buitenste lampen los van het patroon waardoor het gehele patroon eigenlijk wegvalt / onduidelijker wordt.